Šopalovići uvertira za prvo izdanje Teatra na raskršću
NIŠ: U Narodnom pozorištu Niš, večerašnja premijera predstave “Putujuće pozorište Šopalović” Ljubomira Simovića, u režiji Tanje Mandić Rigonat, svojevrsna je uvertira za prvo izdanje festivala “Teatar na raskršću”, koji počinje sutra i trajaće do 19. marta.
Za organizatore, ovaj festival je “pozorišna estetsko-ideološka namera prepoznavanja društvenih područja koja se dovode u pitanje ili za koja se makar počinje smatrati da tek valja rešiti šta im je suština i smisao, te na koji način treba da budu uređena”.
Vođeni idejom da je “Teatar na raskršću” afirmacija sličnosti i razlika kulturnih identiteta država i naroda koji dele isti prostor, mesto raskršća evropskih i svetskih puteva, dobili smo priliku da od 47 prijavljenih predstava iz Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Srbije, Makedonije, Crne Gore, Bugarske, Albanije, Rumunije i Grčke, napravimo repertoar od osam takmičarskih predstava. Sve one, koliko god da su različite u svojim scenskim postupcima, slične su po svojoj uzbudljivosti. Ta uzbudljivost se ogleda u scenskim naracijama, raskošnim znakovima i atraktivnim temama, koje sa lakoćom prolaze kroz, suštinski vrlo porozne, granice navedenih država i naroda, saopštava direktor narodnog pozorišta Niš, Spasoje Ž. Milovanović, koji je i selektor prvog festivala “Teatar na raskršću”.
Predstave koje je izabrao Milovanović su: “Kad bi Sombor bio Holivud” Kokana Mladenovića (Narodno pozorište Sombor), “Sumrak bogova” Narodnog gledališča Maribor, po motivima istoimenog Viskontijevog filma, u dramatizaciji Ivora Martinića i režiji Dalibora Matanića, “We are born naked ant rest is …” reditelja Florijana Fišera (koprodukcija Scene MEŠ i Sarajevskog ratnog teatra), rađena prema motivima Fasbinderove “Anarhije u Bavarskoj”, “Kapital” Andraša Urbana (Zetski dom Cetinje), “Filoktet” Hrvatskog narodnog kazališta u Varaždinu, po motivima Sofoklove drame, u adaptaciji Ivana Penavića i režiji Ozrena Prohića, “Balkanski špijun” Dušana Kovačevića, u režiji Tanje Mandić Rigonat (Narodno pozorište Beograd), “Višnjik” A. P. Čehova, u režiji Vasila Senina (Pozorište “Ivan Radoev” Pleven, Bugarska), “Festen” Dramskog teatra iz Skoplja, po motivima istoimenog filma Dejvida Eldridža, adaptacija Saška Boškovska, režija Zoja Buzalkovska.
Poslednje večeri festivala “Teatar na raskršću”, u čast nagrađenih, biće izvedena predstava “Mali mi je ovaj grob” Biljane Srbljanović, u režiji Tanosa Nikasa (trupa “Ars moriendi”, Solun, Grčka).
I. Burić