Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

San­ti Ar­nal i Ana Fer­nan­dez: Sva­ka pri­ča ima svo­ju lut­ku

15.10.2022. 14:53 14:56
Piše:
Foto: Promo PerPok

Oko­sni­cu špan­ske lut­kar­ske tru­pe Per­Pok ko­ja, nam sti­že na pred­sto­je­će No­vo­sad­ske mu­zič­ke sve­ča­no­sti, či­ne San­ti Ar­nal i Ana Fer­nan­dez, ko­ji su to­kom vi­še od 25 go­di­na za­jed­nič­kog ra­da stvo­ri­li ne­ka iz­u­zet­na umet­nič­ka de­la, o če­mu sve­do­če broj­na pu­bli­ka, kao i me­di­ji ko­ji su pi­sa­li o nji­ho­vom ra­du.

Tru­pa se pro­sla­vi­la pr­ven­stve­no pro­jek­ti­ma in­ter­di­sci­pli­nar­nog ka­rak­te­ra, ko­ji su ukr­šta­li raz­li­či­te vr­ste umet­no­sti, od fil­ma i sli­kar­stva do va­jar­stva i mu­zi­ke. U nji­ho­voj je bi­o­gra­fi­ji niz pred­sta­va in­spi­ri­sa­nih ve­li­kim umet­nič­kim de­li­ma u raz­li­či­tim vr­sta­ma umet­no­sti ko­ja su iz­vo­di­li na naj­va­žni­jim sce­na­ma Evro­pe i sve­ta. Apla­u­di­ra­li su im u beč­kom Kon­cert­ha­u­su, Na­ci­o­nal­nom mu­zič­kom te­a­tru u Mo­skvi, Ve­li­kom te­a­tru u Bo­go­ti, Ka­ir­skoj ope­ri, Kra­ljev­skom oper­skom po­zo­ri­štu u Ma­dri­du, u Audi­to­ri­ju­mu Ma­i­son Ra­dio Pa­ri­za, u Te­a­tru Ver­di u Fi­en­ci... Per­Pok je sa­ra­đi­vao sa vo­de­ćim svet­skim or­ke­stri­ma - Ra­dio Fran­sa, Ber­li­na, Be­ča, Na­ci­o­nal­nog or­ke­stra gra­da Li­la, sim­fo­nij­skih or­ke­sta­ra To­ska­ne, Te­ne­ri­fa, Bil­boa, Pa­na­me, vo­de­ćih or­ke­sta­ra Ma­la­ge, Bo­go­te i Ka­ra­ka­sa.

Jed­no nji­ho­vo ma­lo re­mek de­lo, mju­zikl “Ro­meo i Ju­li­ja” na­stao na osno­vu dra­me Vi­lje­ma Šek­spi­ra, a in­spi­ri­san mu­zi­kom Ser­ge­ja Pro­ko­fje­va ko­ju je kom­po­no­vao za isto­i­me­ni ba­let, vi­de­će­mo na No­mu­su 25. ok­to­bra u Srp­skom na­rod­nom po­zo­ri­štu, či­ji će Or­ke­star Ope­re ovom pri­li­kom pra­ti­ti špan­ske umet­ni­ke. No­vo­sad­ski to­uć špan­skoj pred­sta­vi da­će i na­ra­tor pred­sta­ve, naš glu­mac Mi­lo­van Fi­li­po­vić.

Per­po­kov­ci su za ovaj svoj mju­zikl iz Pro­ko­fje­vlje­vog de­la iza­bra­li 15 te­ma ko­je naj­bo­lje oži­vlja­va­ju pri­ču slav­nog bri­tan­skog dra­ma­ti­ča­ra. Stva­ra­li su ga ce­lih osam go­di­na. Za­što ta­ko du­go, sa­zna­je­mo u raz­go­vo­ru sa auto­ri­ma i ak­te­ri­ma ove pred­sta­ve ko­ji ka­žu da su pre “Ro­mea i Ju­li­je” pr­vo mo­ra­li da na­pra­ve ne­ke dru­ge lut­ke i is­pri­ča­ju ne­ke dru­ge pri­če, da stek­nu emo­tiv­no is­ku­stvo ko­je je bi­lo neo­p­hod­no za Šek­spi­ro­vu pri­ču u nji­ho­voj ver­zi­ji. Mo­ra­li su, ka­žu, da do­đu u sta­nje da mo­gu “da po­ro­de lut­ke”. To je, is­ti­ču, naj­tač­ni­ji opis pro­ce­sa na­stan­ka ove pred­sta­ve. Sa­mo ta­ko su mo­gli da is­pri­ča­ju tu naj­tu­žni­ju lju­bav­nu pri­ču na sve­tu, i sa­mo ta­ko su mo­gli da na­đu mu­zi­ku za nju.

To­kom osmo­go­di­šnjeg pro­ce­sa na­sta­ja­le su lut­ke ko­je su bi­le u sta­nju da se že­sto­ko bo­re i gra­ci­o­zno ple­šu, vo­le ne­žno i stra­sno, ali i da po­ka­žu ank­si­o­znost ka­da se sud­bi­na okre­ne pro­tiv njih, da se na­da­ju i klo­nu, da ubi­ju i da umru. Sve one, mo­ra­le su da bu­du iz­ra­đe­ne od ma­te­ri­ja­la či­ja tek­stu­ra go­vo­ri o nji­ho­vom ka­rak­te­ru, od bo­ja ko­je “ogo­va­ra­ju” nji­ho­vu du­šu. Mo­ra­le su da bu­du do­volj­no ve­li­ke, a opet la­ke za ru­ko­va­nje. Te su lut­ke na mo­men­te pro­dukt sno­va i sno­vi­đe­nja, a na mo­men­te noć­nih mo­ra, ot­kri­va­ju Per­Po­kov­ci...

Na­pi­sa­li ste po­vo­dom na­stan­ka ove pred­sta­ve dasva­ka pri­ča ima svo­ju lut­kui da jetra­ga­nje za njom ključ­no za na­sta­nak (ove) pred­sta­ve. Tre­ba­lo vam je osam go­di­na da na­pra­vi­teRo­mea i Ju­li­ju”, za­što?

– Osam je go­di­na tre­ba­lo od tre­nut­ka ka­da smo po­če­li da ma­šta­mo da na sce­nu sta­vi­mo lut­ke u kon­tekst Pro­ko­fje­vlje­vog de­la do tre­nut­ka ka­da smo ih za­i­sta i po­sta­vi­li na nju. Sma­tra­li smo da je to ne­ve­ro­vat­na mu­zi­ka sa ko­jom smo že­le­li ne­što da na­pra­vi­mo. Ali, u tom tre­nut­ku ra­di­li smo na ne­kim dru­gim pro­jek­ti­ma, sa­ra­đi­va­li smo sa Te­ri­jem Gi­li­ja­mom na fil­mu, iz­me­đu osta­log. Mo­ra­li smo, ta­ko­đe, da na­đe­mo i or­ke­star ko­ji bi po­dr­žao na­šu ide­ju, a u tom tre­nut­ku bi­lo te­ško uve­ri­ti ije­dan or­ke­star da sta­ne na sce­nu sa na­ma i lut­ka­ma. Ta­da ni­je bi­lo kao da­nas ka­da su or­ke­stri i mu­zič­ki fe­sti­va­li mno­go vi­še otvo­re­ni za ta­kve vr­ste in­ter­di­sci­pli­nar­no­sti.

Ono što smo pr­vo mo­ra­li da ura­di­mo je­ste da za­tra­ži­mo do­zvo­lu od vla­sni­ka autor­skih pra­va, a njih je, ka­ko je ta vr­sta ide­je bi­la po­sve no­va i za njih, za­ni­ma­lo naj­pre ka­kvu vr­stu lu­ta­ka će­mo na­pra­vi­ti. Zna­li smo od sa­mog po­čet­ka da one 80 od­sto mo­ra­ju da bu­du od tka­ni­ne, jer je to ba­let, jer je to za po­kret za­ni­mlji­vo. On­da smo na­pra­vi­li mno­go raz­li­či­tih lu­ta­ka, is­tra­žu­ju­ći ta­ko tka­ni­ne i ka­rak­te­re. Hte­li smo da is­pri­ča­mo pri­ču ta­ko što će­mo Šek­spi­ro­vu tra­ge­di­ju adap­ti­ra­ti kroz na­ra­ci­ju.  Isto­vre­me­no, mo­ra­li smo da se od­lu­či­mo šta će­mo od ce­log ba­le­ta ko­ri­sti­ti, što je bi­lo do­sta te­ško ima­ju­ći u vi­du da je ba­let iz­van­re­dan. Sve to tra­ži­lo je mno­go vre­me­na, ali ni­smo žu­ri­li, ra­di­li smo na dru­gim pro­jek­ti­ma i ču­va­li “Ro­mea i Ju­li­ju” kao san ko­ji smo jed­nom u bu­duć­no­sti hte­li da ostva­ri­mo i po­de­li­mo sa raz­li­či­tim or­ke­stri­ma i pu­bli­kom ši­rom sve­ta. A ka­da je taj tre­nu­tak do­šao, bio je baš, baš po­se­ban. I ostao je ta­kav do da­nas da­nas, za sve nas. Ina­če, tek da se zna, da­nas smo br­ži ka­da pra­vi­mo mju­zi­kle :)

Lut­ke mo­ra­ju da bu­du ka­dre da se že­stor­ko bo­re, da ple­šu na­dah­nu­to, da vo­le ne­žno i stra­sno, po­ka­žu ank­ci­o­znost ka­da se sud­bi­na okre­ne pro­tiv njih, da bu­du pu­ne na­de, da su u sta­nju da ubi­ju i da umru. Sve to mo­ra­ju da zna­ju lut­ke, na­pi­sa­li ste po­vo­dom pred­sta­ve. A ko­je spo­sob­no­sti, zna­nja i ve­šti­ne, mo­ra­ju da ima­ju glum­ci ko­ji ih ani­mi­ra­ju, ko­ji im da­ju ži­vot?

– Ve­ći­na glu­mi­ca i glu­ma­ca ko­ji ra­de sa na­ma do­la­ze iz sve­ta ple­sa i po­kre­ta, jer oni raz­u­me­ju ono što ra­di­mo. Oni mo­ra­ju da udah­nu ži­vot lut­ka­ma, da­kle ko­ma­du dr­ve­ta, pa­pi­ra, tka­ni­ne... Mo­ra­ju da ve­ru­ju u lut­ke i da im da­ju du­šu. Da bi se dr­ža­la lut­ka u na­šem “Ro­meu i Ju­li­ji” mo­ra se bi­ti vi­čan ple­su, glu­mi i po­seb­no – bi­ti sen­zi­bi­lan za mu­zi­ku.

Mu­zi­ka na raz­li­či­te na­či­ne in­spi­ri­še lju­de. I va­ša tru­pa cr­pi sna­gu i umet­nič­ki po­ten­ci­jal iz nje. U ovom slu­ča­ju iza­bra­li ste 15 te­ma iz Pro­ko­fje­vlje­vog de­la da bi­ste naj­bo­lje is­pri­ča­li va­šu Šek­spi­ro­vu pri­ču. Ima­te li ne­ko po­seb­no ob­ja­šnje­nje za­što baš tih 15?

– Bio je pri­lič­no dug pro­ces iz­bo­ra te­ma jer su one mo­ra­le na naj­bo­lji na­čin da pot­kre­pe na­šu pri­ču, po­mog­nu nam da je is­pri­ča­mo. Ta­ko­đe, hte­li smo da svi ti raz­li­či­ti ka­rak­te­ri, bo­je i ni­jan­se ko­ji po­sto­je u Pro­ko­fje­vlje­vom ba­le­tu bu­du od­svi­ra­ni i u na­šoj pred­sta­vi. Ni­je bi­lo la­ko iza­bra­ti sa­mo 15 od ori­gi­nal­nih 52. Od­re­ći se jed­nih i iza­bra­ti dru­ge, bi­lo je isto­vre­me­no ko­li­ko te­ško, to­li­ko uz­bu­dlji­vo za nas.

Ko­ja je taj­na do­brog ru­ko­vo­đe­nja lut­ka­ma?

– Kod ma­ri­o­ne­ta, tu je vi­še pi­ta­nje ru­ko­va­nja, va­žna je nji­ho­va te­ži­na, ve­li­či­na, ba­lans. Po­sto­je lut­ke ko­je tra­že pre­ci­znost i vir­tu­o­znost u ma­ni­pu­la­ci­ji i kon­struk­ci­ji. Ta­ko­đe, ve­o­ma je va­žno zna­ti ko­je po­kre­te ho­će­te da lut­ka ura­di, od­no­sno da ura­di­te lut­kom. Da bi­ste ih re­a­li­zo­va­li, mo­ra­te da iz­gra­di­te ne sa­mo na­čin ka­ko da od­re­đe­ni po­kret i na­pra­vi­te, već da iz­gra­di­te i na­čin kon­tro­le tog po­kre­ta. Ta iz­grad­nja kon­tro­le i po­kre­ta va­žna je ko­li­ko i sa­ma lut­ka. “Ro­mea i Ju­li­ju”, na pri­mer, ne bi­smo mo­gli da re­a­li­zu­je­mo  sa ma­ri­o­ne­ta­ma, bar ne u ve­li­kim kon­cert­nim dvo­ra­na­ma i po­zo­ri­šti­ma.

Ka­ko bi­ste de­fi­ni­sa­li po­jamsa­rad­njau kon­tek­stu lju­di ko­ji kre­i­ra­ju lut­kar­sku pred­sta­vu, re­ci­mo je­dan lut­kar­ski mju­zikl?

– Iz­me­đu nas - San­ti­ja i Ane, po­sto­ji do­bar ba­lans in­te­re­so­va­nja, sen­zi­bi­li­te­ta i umet­nič­kih stre­mlje­nja. Mno­go ra­di­mo na emo­ci­ja­ma i ni­je uvek la­ko de­li­ti iste ide­je i ra­di­ti na nji­ma. Ali na­kon to­li­ko za­jed­nič­kog ra­da, slu­ša­mo jed­ni dru­ge, raz­u­me­mo se do­bro, raz­vi­ja­mo ide­je i stva­ra­mo no­ve pro­jek­te. To je za­pra­vo pra­vi tim­ski rad.

Svet se ra­pid­no me­nja. Ono što je ne­ka­da bi­lo va­žno i u na­šem fo­ku­su, vi­še ni­je. Ne­ke dru­ge stva­ri su po­sta­le va­žne, za ne­ke baš i ne zna­mo za­što. I umet­nost se na ne­ki na­čin re­de­fi­ni­še. Je li to do­bro ili lo­še, šta mi­sli­te?

– Da, svet se me­nja. I umet­nost mo­ra stal­no da se re­de­fi­ni­še, jer umet­nost je ži­vot. Umet­nost je ži­va. Ona je naš ži­vot­ni part­ner ko­ji ho­da sa na­ma i raz­vi­ja se. Od­u­vek je bi­lo ta­ko, zbog to­ga umet­nost i op­sta­je.

Umet­nost je i alat­ka ko­ja otva­ra ljud­ski um, do­du­še, či­ni se sve ma­nje i ma­nje uspe­šno... Slo­bo­de ko­je smo jed­nom osvo­ji­li u ži­vo­tu iz­gle­da da će po­no­vo mo­ra­ti da se osva­ja­ju. Ima li ta­kve opa­sno­sti za umet­nost, za umet­nič­ke slo­bo­de?

– Ap­so­lut­no. Na­ro­či­to ako go­vo­ri­mo o kul­tur­nim in­du­stri­ja­ma ko­je za­vi­se od tr­ži­šta. Ali umet­nost je svu­da, mo­že­mo je vi­de­ti na uli­ci, na mno­gim me­sti­ma oko nas je. Čak i u naj­mrač­ni­jim mo­men­ti­ma isto­ri­je, umet­nost je bi­la tu jer nam od­u­vek po­treb­na u na­šim ži­vo­ti­ma.

M. S.

Piše:
Pošaljite komentar