„Rodoljupci“ kao opereta u SNP-u: Na vašaru koristoljublja
NOVI SAD: Ne tako davno, pre nekoliko godina, Sterijini “Rodoljupci” su se, u režiji Sonje Vukićević, u Srpskom narodnom pozorištu igrali kao koreodrama.
U režiji Radoja Čupića, sutra će premijerno biti izvedeni kao opereta. Čuveni preletači iz jednog tabora u drugi, tokom burnih istorijskih događaja u današnjoj Vojvodini sredinom 19. veka, propevaće i proigrati, na pravom jednom malom vašaru. Pozorišnom, dabome.
Ideja je dosta stara, dvadesetak godina. No, kojoj god upravi da sam je saopštio, svi su me gledali izbezumljeno, ispričao je Čupić na konferenciji za novinare, u Srpskom narodnom pozorištu, povodom premijere predstave koju je režirao, i u kojoj igra ulogu Nađa Pala. Opereta je nastala u Parizu, kasnije se igrala u Beču, što korespondira sa Sterijinim vremenom i likovima iz “Rodoljubaca”, kojima smo ovako dali treću dimenziju, pored dve koje im je dao Sterija - nepromenjivost u koristoljublju. Vašar je za njih pravo okruženje, od čega smo počeli.
Čupić, inače glumac sa zavidnim rediteljskim stažom, predočio je i to da se u predstavi držao “veselog pozorja”, komedije, originalnog konteksta sredine 19. veka, bez aktuelizacija, za koje u ovom delu smatra da su suvišne.
Upotreba nacionalizma u privatne svrhe, smatra Čupić, rodoljublje kao patriotizam, bilo mu je bitno kao trenutno prevlađujuća planetarna pojava dominacije laži i pohlepe, unutar kojeg je patriotizam samo prevozno sredstvo do bogaćenja.
Upravnik Srpskog narodnog pozorišta dr Zoran Đerić istakao je pozitivna iskustva s Čupićevim režijama još dok je radio u Pozorištu mladih. Za Sterijine “Rodoljupce” je rekao da je komad koji oduvek izaziva reakcije, zbog istinite pozadine, ironičkog otklona i gorke satire spram nacionalnih pitanja.
Glumci, a na konferenciji za novinare bilo ih je nekolicina, složni su u oceni da su zahtevi bili teški, ali i nadi da će rezultat biti više nego zadovoljavajući. Marko Marković, glumac Narodnog pozorišta Sombor, u ulozi Gavrilovića, vraća se na scenu na kojoj je počeo, nakon akademije.
Za njega je pitanje ko su danas naši rodoljupci smešno, gorka komedija, zbog čega su se i odlučili da ih prikažu groteskno, kroz operetu.
Nismo mi rodoljupci, niti vam ih pokazujemo. To su ljudi koji su zaboravili Vojvodinu, a mi čvrsto verujemo u ideju pozorišta koju je postavio Sterija. Njemu smo dužni i obavezni da nastavimo proces, kaže Marković.
Za Aleksandra Gajina, u ulozi Šerbulića, upitno je to što se nismo promenili za 150 godina, kao i to, da svi znaju Sterijine komade napamet, pa se uvek postavlja pitanje kako ih odigrati drugačije.
Direktor drame Srpskog narodnog pozorišta Milovan Era Filipović, i glumac, u ulozi Smrdića, rekao je da bi “Rodoljupci”, na neki način, trebalo da naslede predstavu “Džandrljiv muž”, takođe Sterijino delo u režiji Radoja Čupića, koja je najgledanija na repertoaru skoro već 15 godina.
Filipović je na repertoaru Srpskog narodnog pozorišta najavio i nezvanične festivale predstava po Sterijinim delima, u aprilu i maju.
Zabava kroz promišljanje, ključ je igre za Milana Kovačevića, u ulozi Žutilova. Jovana Balašević igra Zelenićku, presrećna zbog saradnje sa izabranim ansamblom i rezultatima zahtevnog rada. Mlada glumica Danica Grubački, stalna/povremena gošća u SNP-u, igrajući Milčiku kaže da tek stiče iskustva sa klasikom. Još jedan povremeno-stalni gost SNP-a, glumac Pozorišta mladih Ivan Đurić, misli da su uspeli da urade nešto novo, unutar okvira koji je postao opšte mesto.
U predstavi igra još i Gordana Kamenarović (Nančika), a muziku koju je komponovao Miloš Mitić (klavir), uživo izvode još Nastasja Radovanović (violina), Iva Ilić (violina), Atila Čibri (kontrabas).
Autor songova i dramaturške adaptacije je Jelena Čupić, scenograf Željko Piškorić, kosimografkinja Marina Sremac a koreografkinja Ista Stepanov.
I. Burić