Premijera „Mefista” u Srpskom narodnom pozorištu
Haris Pašović je dobro poznato ime u svetu pozorišta, a sada će biti upisano i kao ime reditelja predstave „Mefisto“ po romanu Klausa Mana, koja će premijerno biti izvedena večeras na sceni „Jovan Đorđević” Srpskog narodnog pozorišta.
Reč je o koprodukciji sa Fondacijom „Novi Sad – Evropska prestonica kulture“, koja se realizuje u okviru programa „Tvrđava mira“, a sudeći po svim najavama, publiku očekuje spektakl epskih razmera.
„Mefisto“ ili roman jedne karijere, Klaus Man je napisao 1936. godine, služeći se aktuelnom stvarnošću Nemačke tog vremena. U centru pažnje je Hendrik Hofgen, glumac koji se vrtoglavo uspinje na lestvici popularnosti i slave, ne birajući sredstva i ne prezajući od toga da iz potpuno levičarske političke opcije pređe na stranu fašista. U okrilju nacističkog režima, Hofgen ostvaruje svoj vrhunac glumačke karijere, postajući sve više sličan ulozi Mefista iz Geteovog „Fausta“, koja ga je proslavila. Roman je ujedno i lucidan portret društvene pošasti kakvu je predstavljala Nacionalsocijalistička radnička partija Nemačke – naci partija predvođena Adolfom Hitlerom, kao i psihološki profil jednog čoveka koji joj se, zbog nemogućnosti razrešenja osnovnih životnih konflikata, kao što su to odnos sa majkom i drugim ženama, priklanja i pronalazi kompenzaciju u činjenju zla. „Mefisto“ može da se čita i kao filozofska studija o poreklu i prirodi zla.
Reditelj Haris Pašović je sam dramatizovao roman, za koji kaže da ga prati još od studentskih dana. Nakon pandemije korone i stiskanja pozorišnih produkcija na svega nekolicinu ljudi, glumaca i saradnika, sada je dobio priliku da na scenu postavi delo monumentalnih razmera, sa preko 40 učesnika na sceni.
Šta smo sve spremni da uradimo zarad uspeha? Da li postoji etička granica koju ne smemo preći dok ostvarujemo svoju karijeru? Možemo li prepoznati momenat kada počinje da se gubi ljudskost u trci za novcem i slavom? Jesmo li spremni da izdržimo ove dileme i da kritički sagledamo svoj životni put? Ovo su pitanja koja su u procesu rada na predstavi postavljali njeni autori.
Hendrika Hofgena igra mladi glumac Aljoša Đidić, koji je izjavio da je za njega ovo do sada najveća i najvažnija uloga, koju je upoznao još na master studijama upravo preko Harisa Pašovića. Đidić je u Srpskom narodnom pozorištu nedavno igrao i glavnu ulogu u predstavi „Kafka mašin“ Veljka Mićunovića, zbog čega se osećao spremnim za novi izazov.
Pored Đidića, glumačku ekipu čine i velikani domaćeg glumišta, Gordana Đurđević Dimić, gosti iz Beograda – Mirjana Karanović i Miodrag Brik Krivokapić, ali i: Lidija Stevanović, Sanja Ristić Krajnov, Strahinja Blažić, Draginja Voganjac, Mia Simonović, Dušan Vukašinović, Stefan Vukić, Milica Grujičić, Dimitrije Dinić, Vukašin Ranđelović, Marko Savković, Lazar Jovanov, Gordana Kamenarović, Milorad Kapor, Miloš Lazić, Alisa Lacko, Tijana Maksimović, Peđa Marjanović, Bojana Milanović, Mina Pavlica, i drugi.
Saradnice na dramaturgiji predstave su Aleksandra Pleskonjić i Nikolina Đukanović, scenograf je Nebojša Antešević, a koreograf gost iz Brisela, Zoltan Vajakula. Kostime je kreirala Marina Sremac, kompozitor je Marko Grubić, a video je uradio Enis Čišić.
Predstava „Mefisto“ se izvodi na velikoj sceni, „Jovan Đorđević“, Srpskog narodnog pozorišta, a ova velika produkcija prvu reprizu, ili drugu premijeru kako je zovu, imaće 14. jula. Iz Fondacije „Novi Sad – Evropska prestonica kulture“ dodaju da se programski luk „Tvrđava mira“, u okviru kojeg je uvrštena i ova predstava, bavi promišljanjem i kritičkim sagledavanjem ratnih sukoba i njegovih posledica, tragajući za kulturom mira, promovišući interkulturalni dijalog i pomirenje. „Tvrđava mira“ predviđeno je da do 17. jula ugosti više od 1.500 umetnika, kroz gotovo 150 programa.
I. B.