Премијера „Мефиста” у Српском народном позоришту
Харис Пашовић је добро познато име у свету позоришта, а сада ће бити уписано и као име редитеља представе „Мефисто“ по роману Клауса Мана, која ће премијерно бити изведена вечерас на сцени „Јован Ђорђевић” Српског народног позоришта.
Реч је о копродукцији са Фондацијом „Нови Сад – Европска престоница културе“, која се реализује у оквиру програма „Тврђава мира“, а судећи по свим најавама, публику очекује спектакл епских размера.
„Мефисто“ или роман једне каријере, Клаус Ман је написао 1936. године, служећи се актуелном стварношћу Немачке тог времена. У центру пажње је Хендрик Хофген, глумац који се вртоглаво успиње на лествици популарности и славе, не бирајући средства и не презајући од тога да из потпуно левичарске политичке опције пређе на страну фашиста. У окриљу нацистичког режима, Хофген остварује свој врхунац глумачке каријере, постајући све више сличан улози Мефиста из Гетеовог „Фауста“, која га је прославила. Роман је уједно и луцидан портрет друштвене пошасти какву је представљала Националсоцијалистичка радничка партија Немачке – наци партија предвођена Адолфом Хитлером, као и психолошки профил једног човека који јој се, због немогућности разрешења основних животних конфликата, као што су то однос са мајком и другим женама, приклања и проналази компензацију у чињењу зла. „Мефисто“ може да се чита и као филозофска студија о пореклу и природи зла.
Редитељ Харис Пашовић је сам драматизовао роман, за који каже да га прати још од студентских дана. Након пандемије короне и стискања позоришних продукција на свега неколицину људи, глумаца и сарадника, сада је добио прилику да на сцену постави дело монументалних размера, са преко 40 учесника на сцени.
Шта смо све спремни да урадимо зарад успеха? Да ли постоји етичка граница коју не смемо прећи док остварујемо своју каријеру? Можемо ли препознати моменат када почиње да се губи људскост у трци за новцем и славом? Јесмо ли спремни да издржимо ове дилеме и да критички сагледамо свој животни пут? Ово су питања која су у процесу рада на представи постављали њени аутори.
Хендрика Хофгена игра млади глумац Аљоша Ђидић, који је изјавио да је за њега ово до сада највећа и најважнија улога, коју је упознао још на мастер студијама управо преко Хариса Пашовића. Ђидић је у Српском народном позоришту недавно играо и главну улогу у представи „Кафка машин“ Вељка Мићуновића, због чега се осећао спремним за нови изазов.
Поред Ђидића, глумачку екипу чине и великани домаћег глумишта, Гордана Ђурђевић Димић, гости из Београда – Мирјана Карановић и Миодраг Брик Кривокапић, али и: Лидија Стевановић, Сања Ристић Крајнов, Страхиња Блажић, Драгиња Вогањац, Миа Симоновић, Душан Вукашиновић, Стефан Вукић, Милица Грујичић, Димитрије Динић, Вукашин Ранђеловић, Марко Савковић, Лазар Јованов, Гордана Каменаровић, Милорад Капор, Милош Лазић, Алиса Лацко, Тијана Максимовић, Пеђа Марјановић, Бојана Милановић, Мина Павлица, и други.
Сараднице на драматургији представе су Александра Плескоњић и Николина Ђукановић, сценограф је Небојша Антешевић, а кореограф гост из Брисела, Золтан Вајакула. Костиме је креирала Марина Сремац, композитор је Марко Грубић, а видео је урадио Енис Чишић.
Представа „Мефисто“ се изводи на великој сцени, „Јован Ђорђевић“, Српског народног позоришта, а ова велика продукција прву репризу, или другу премијеру како је зову, имаће 14. јула. Из Фондације „Нови Сад – Европска престоница културе“ додају да се програмски лук „Тврђава мира“, у оквиру којег је уврштена и ова представа, бави промишљањем и критичким сагледавањем ратних сукоба и његових последица, трагајући за културом мира, промовишући интеркултурални дијалог и помирење. „Тврђава мира“ предвиђено је да до 17. јула угости више од 1.500 уметника, кроз готово 150 програма.
И. Б.