Pipi Duga Čarapa, kineske bajke, Guliver u Pozorištu Radović
BEOGRAD: Dve povezane kineske bajke, teatarsko putovanje sa Pipi Dugom Čarapom, dokumentarni teatar za decu, predstava "Guliver", naći će se na sceni Malog pozorišta "Duško Radović", najavljuje u razgovoru za Tanjug direktor "Radovića" Aleksandar Nikolić.
Sve su to programi uz koje pozorište ostaje pri svojoj osnovnoj filozofiji i misiji, kojom je steklo značajnu reputaciju, dodaje pozorišni reditelj, koji je u septembru prošle godine imenovan za direktora Malog pozorišta "Duško Radović".
Samo mesec dana kasnije taj specijalizovani tetar za decu je obeležio 70 godina postojanja premijerom predstave "Srce u junaka Kraljevića Marka".
Velike umetničke planove pozorišta, pre svega njegovog ansambla, prekinula je pandemija virusa kovid 19.
Nikolić na početku razgovora za Tanjug kaže da se ciljevi koji su za njega primarni tokom postavljanja i realizacije programa u Malom pozorištu Duško Radović ne razlikuju od onih ciljeva koje već dugo postavlja kao svoje umetničke, o kojima intenzivno razmišlja godinama i za koje se bori kao reditelj kroz svoje predstave.
"Rukopis na kojem ću instistirati tokom svog direktorata je svakako sinkretizam umetnosti - veliki akcenat je na vizuelnom i na likovnosti, na kvalitetnom muzičkom sadržaju, na značajnoj koreografiji koji će biti u službi glume, dramaturgije i režije. Sve umetnosti ujedinjene u pozorišnom činu stvaraju magiju koja menja i srca i misli gledalaca. To je najviši cilj dečijeg pozorišta- obrazujemo male građane koji promišljaju, imaju razvijenu empatiju, odgovornost, dobronamernost, hrabrost i čvrst moral", kaže Nikolić.
Dodaje da je najvažniji podvig pozorišta od momenta kada je došao u njega premijera domaćeg klasika za decu "Pepeljuga" Aleksandar Popovića u režiji Stevana Bodrože.
"Ova vizelno raskošna predstava je sjajnom režijom objedinila veliki glumački ansambl koji je ispričao važnu i terapeutsku priču o trijumfu vrline. U pomahnitalom i ubrzanom svetu pre Covida 19, ta je priča bila potrebnija nego ikada", kaže Nikolić.
Prema njegovim rečima, još pre prekida delovanja pozorišta zbog suzbijanja epidemije virusa kovid 19 u pozorištu je započet rad na pomalo mizantropskom "Guliveru", kome će ansambl dati notu inteligentne duhovitosti i pobede prijateljstva.
"Takođe smo započeli i rad na ''Dečaku sa koferom'', najdirljivijem savremom pozorišnom tekstu koji sam pročitao, a gde će rediteljski i glumački pristup biti vrlo hrabri i inteligentni. U svakom slučaju, ohrabrujem i stojim iza svakog izlaska iz zone komfora i put ka ostvarenju umetničkog sna", naveo je on.
Kako je rekao, pozorište je bilo vredno tokom vanrednog stanja, počeli su programe "Malo pozorište na malim ekranima" i "Bajka u 7" koji su dominatno dramski, ali i prateće programe "Mali muzički detektivi" i "Malo putovanje kroz istoriju umetnosti", čiji cilj je gajenje dobrog ukusa za klasičnu muziku i klasično slikarstvo male pozorišne publike.
Za njega nema dileme da su retke osobine ansambla "Radovića" polet i istinska strast prema umetnosti.
Najavljuje ambiciozne planove pozorišta u budućnosti.
"Pred nama je jedan sjajan diptih od dve povezane kineske bajke- zapravo jedna ista priča ispričana iz ugla decaka, princa-ribara i devojčice, princeze-razbojnice. Istraživaćemo u našoj predstavi zašto su to dve priče, a ne jedna. Očekuje nas i putovanje sa Pipi Dugom Čarapom, zatim Andersenovo putovanje s one strane sna i na kraju dokumentaran teatar za decu koji istražuje šta su to koreni zajednice i našeg zajedničkog života u jednom polisu. Mislim da ovakvim programima ostajemo na osnovnoj filozofiji i misiji Malog pozorišta Duško Radović kojim je ono steklo takvu značajnu reputaciju", kaže Nikolić.
Pod njegovom rediteljskom palicom nastao je sada već kultni mjuzikl u Beogradu "Ljubav i moda" koji se na sceni Madlenianuma igra na kartu više.
Nikolić kaže da značajan uspeh te predstave upravo u saglasiju sa ansamblom da se naizgled laganom sadžaju ne pristupili olako.
"Svi učesnici predstave su bili spremni da od početka zidaju novu strukturu. Nina Janković, Katarina Gojković, Andrija Daničić, Stevan Piale, Tamara Aleksić... i još mnogi koji su činili tu brojnu ekipu su bili spremni na veliki rizik. Međutim, kada je rad počeo posvećenost zadatku je pobedila i stvoreno je novo delo koje je zapravo komentar na filmski klasik "Ljubav i moda", prilagođeno savrenoj publici", kaže on.
"Možda je ta predstava jedan militantni eskapizam, a možda je mnogo više od bega iz sive relanosti. Zapravo ta predstava je borba da se vratimo onome što je najvažnije i što nas jedino čini srećnima. To je jedna fraza koja se skrivena provlači kroz celu predstavu, od osnovne ideje do banalnog natpisa na scenografiji koji ilustruje ime hotela u Trstu- "Trionfo d amore", odnosno "Trijumf ljubavi".
Sa velikim uspehom pred kraj 2019. godine izvedena je opera "Faust" u Nikolićevoj režiji na sceni Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu.
Cenjeni reditelj kaže da je opera njegova najveća ljubav.
Kao i grčka tragedija, tako i opera putem ekstaze koju gledalac doživi ostvaruje terapeutsku funkciju za zajednicu i za pojedinca, navodi reditelj.
"To su bile primarne ideje i naš sveti umetnički poziv kada smo postavljali "Rigoleta" i "Fausta" sa posvećenim i produhovljenim ansamblom Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu. Sveti umetnički poziv da uradimo nešto dobro za našu zajednicu nas je ujedinio i mi smo ispričali važnu priču o dobru. Sada su nam takve katarzične i inspirišuće priče potrebnije nego ikada. Tu gde je ekonomski bogata, a istovremeno duhovno siromašna civilizacija poklekla, osećamo nikada veću potrebu da nam neki značajan duhovni sadržaj ispuni dušu. Opera se upravo time bavi. Vreme opere tek dolazi. Ars longa, vita brevis", kaže Nikolić.