Na Pozorišnom proleću u Šapcu najbolja predstava Travnička hronika
NOVI SAD/ŠABAC: „Travnička hronika“ Srpskog narodnog pozorišta i NP Sombor najbolja je predstava petog festivala “Pozorišno proleće” koji je ovog vikenda završen u Šapcu, a održan ove jeseni zbog pandemije.
U konkurenciji četiri predstave, žiri u sastavu Aleksandar Milosavljević, Olivera Milošević i Jelena Stokuća, za najbolju predstavu u celini proglasili su „Travničku hroniku“, rađenu po istoimenom romanu Ive Andrića, i režiji Nikite Milivojevića. Kako je obrazloženo, to je nagrada “za celovit scenski utisak permanentnog košmara koji se ponavlja na prostorima koji proizvode mnogo više istorije nego što mogu da podnesu, i u kojem su glumački ansambl, maske, muzika, scenski pokret i scenografski okvir zaokružili sliku mračne stvarnosti”.
Žiri je nagradu za najbolju režiju dodelio Jugu Đorđeviću za predstavu „Nečista krv“, u izvođenju Vranjskog pozorišta „Bora Stanković“, uz obrazloženje da je to” za koncept kojim je, često na ivici noža, predstavio svet zasnovan na nepravdi koju, prvenstveno, trpe žene, no u kojem su žrtve i muškarci. Taj svet se očigledno nimalo nije promenio od vremena Bore Stankovića do danas, a reditelj je postigao da sliku tog sveta, koji prepoznajemo kao naš, sačuva u okvirima literature Bore Stankovića”.
Marko Marković je proglašen za najboljeg glumca, a priznanje „Ljubiša Jovanović“ za najbolju mušku ulogu dobio je za predstavu „Travnička hronika“. “Marko Marković je uspeo fino da nijansira ne samo razlike između pojedinih rola koje je tumačio, nego i da pronikne u ličnu dramu Nikole Rote i pokaže svu dubinu tog lika”.
Glumica Emina Elor nagrađena je za najbolju žensku ulogu u predstavi „Upotreba čoveka“, rađenu po romanu Aleksandra Tišme, i izvođenju Novog tvrđava teatra, Grad teatra Budva, “Ist vest” centra Sarajevo i Novosadskog pozorišta / Ujvideki sinhaz. “Emina Elor je zaokružila tragičnu sudbinu osobe koja je prošla pun krug od filistarske atmosfere Novog Sada pred rat, preko pakla Aušvica, do oslobođenja koje ne razlikuje od logora, pritom koristeći jednostavna sredstva, plasirajući emociju bez patosa i uspevajući da na sceni prikaže sve trzaje unesrećenog tela, ali i još više – damare duše koja je osuđena na prokletstvo”.
Nagrađen je i ženski ansambl u predstavi “Nečista krv”, dok je Tijana Grumić nagrađena za dramatizaciju ove predstave, kao i Andreja Rondović za scenografiju.
Nagrada „Zalog za budućnost“ pripala je Ivanu Markoviću, za ulogu u predstavi „Lepa Brena prodžekt“, Bitef teatra, Flajing Džindžer iz Beograda i Šlahthaus teatra iz Berna.
Žiri je u obrazloženju takođe naveo i da je “bio suočen sa činjenicom da su tri od četiri predstave izvedene na ovogodišnjem festivalu, nastale kao dramatizacija domaćeg romana. Smatramo da se ovde ne radi o jednostavnim, „uobičajenim“ prevođenjima novelistike na ‘jezik dramske forme’, nego o delima koja zadržavaju narativnu formu originalnih romana, smeštajući ih u novi, izvedbeni kontekst. To vidimo kao vrlinu u našoj teatarske stvarnosti”.
N. Pejčić