Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

In memoriam: Milica Zajcev  (1934–2021)

10.02.2021. 12:38 12:41
Piše:
Foto: Youtube Printscreen

U Beogradu je u 87. godini preminula istoričarka, kritičarka i publicista umetničke igre Milica Zajcev, dobitnica je Nagrade za životno delo Udruženje baletskih umetnika Srbije i priznanja za vrhunski doprinos nacionalnoj kulturi Republike Srbije.

Milica Zajcev rođena je u Tuzli 1934. godine, a kako je svojevremeno sama otkrila, prvu svoju kritiku napisala u trećem razredu niže gimnazije, u decembru 1947. godine o prvoj celovečernjoj premijeri „Ohridske legende” Stevana Hristića, u koreografiji Margarite Froman. Potom će tokom 60 godina duge karijere kontinuirano, stručno, precizno i iznad svega dobronamerno analizirala i pisala o događajima i poslenicima svih vidova umetničke igre, u Srbiji i regionu.

Prvih šest godina je bila učenica Milorada (Mileta) Jovanovića, a završne dve Nine Kirsanove. Usvojiti klasičnu igru, virtuoznu, šrmantnu i poletnu kod Nine Kirsanove i strogost klasičnog baletskog izraza kod Mileta Jovanovića bilo je dobitna kombinacija. Razume se, tada se učio jedino klasičan balet, uz istorijske i karakterne igre i folklore. „Trajan pečat mojoj ličnosti dala je profesorka Maga Magazinović, izuzetna intelektualka, koja me je uputila u istoriju umetničke igre, upoznala sa svetom i ličnostima modernog baleta i savremene igre, koji su postali moja ljubav od tada, pa sve do sadašnjih dana”, navela je Milica Zajcev u intervjuu za publikaciju „Steparta”.

Pošto zbog ozbiljne povrede nije mogla da postane balerina kakvom je sebe zamišljala, okrenula se teorijskom istraživanju igre. Objavila je devet knjiga oslikavajući dug period dešavanja na baletskim scenama Jugoslavije, obuhvatajući kako premijere u domaćim pozorištima tako i gostovanja stranih umetnika kod nas.  Njene kritike u svojoj oceni obuhvatale su sve komponente i sve aktere scenskog dela što je mogućno objektivnije i pozitivno, i kada je potrebno negativno, ali bez zluradosti.

Dobitnica je nagrada za teatrologiju na jubuilarnom 40. Sterijinom pozorju 1995; Udruženje baletskih umetnika Srbije dodelilo joj je Plaketu za doprinos Festivalu koreografskih minijatura 2006, a od Narodnog pozorišta u Beogradu dobila je Srebrnu medalju . „Njen životni kredo bio je vera u čist vazduh u prirodi i iskrena ljudska osećanja, po kojima ćemo je zauvek pamtiti”, rečI su Aleksandra Ilića, predsednika Udruženja profesionalnih baletskih igrača, koreografa i baletskih pedagoga Srbije.

        M. S.

Piše:
Pošaljite komentar