Izraelska Batševa kompanija igre gostuje u SNP
Igrači slavne izraelske Batševa kompanija iz Tel Aviva u okviru 19. Beogradskog festivala igre večeras od 20 časova gostuju na sceni Srpskog narodnog pozorišta.
Izvešće komad „Tri“ u koreografiji Ohada Naharina, jednog od najvažnijih savremenih autora u domenu umetničke igre. Američka kritika nazvala je ove igrače Božijim akrobatama, a u izraelskoj štampi je navedeno da je u pitanju hipnotišuća igra od prvog trenutka... estetsko i ushićeno iskustvo... komad koji miluje dušu, komad od koga ne želite da se rastanete.
Mladi Batševa ansambl je u petak i subotu nastupao na sceni Madlenianuma, a gostovanje u Srbiji je njihova prva turneja u inostranstvu od kada je počela pandemija. Komad je nastao 2005. godine ali je u ovoj sezoni koreograf ga je prilagodio novim igračima.
“Za Ohada Naharina je karakteristično da kada se sretne sa novim igračima radi komad praktično od početka, koristeći novu energiju koju oni donose, a i dajući njima prostor da izraze svoju kreativnost i individualnost“, istakla je Gili Navot, umetnička direktorka Batševa kompanije.
Predstava se sastoji iz tri dela koji su različiti, ali i međusobno povezani: Belus – koji u suštini govori o lepoti, Humus – o zemlji, podlozi kao esenciji i Sekus, koji podrazumeva ono što jesmo i što jeste. Prvi deo je kreiran za deset igrača, drugi za osam do deset igračica, a treći za čitav ansambl. Muzika je različitih žanrova od klasike do savremenog izraza. Obmotani u naizgled proizvoljne pokrete, igrači Batševe ispituju sopstvene granice stvarajući kompoziciju sile, brzine i strasti. Stalni proces istraživanja Ohada Naharina hrani se njegovom beskrajnom radoznalošću, oštrom intuicijom i fascinacijom telom i pokretom, navode u BFI.
Ohad Naharin (1952) je stalni koreograf Kompanije Batševa i tvorac Gaga tehnike koju čini inovativni jezik pokreta, a koriste ga igrači kako bi se zagrejali, pripremili i svoje telo doveli do izvanrednih tehničkih mogućnosti, ali i fizičke i mentalne izdržljivosti. On smatra da Gaga “pruža mnogo više od mogućnosti za napredak u atletskom smislu”. Reč je o “delikatnosti, malim gestovima, izvan svakodnevnog”. O formi koja treba da stigne iz unutrašnjosti igrača, čije će životno iskustvo utvrditi oblik i ton pokreta.
Naharin se 1974. pridružio Kompaniji Batševa koja je osnovana deset godina ranije i profilisala se u jednu od najvažnijih trupa savremene igre na svetu. U bogatoj biografiji Naharina je navadena saradnja sa čuvenom Martom Grem u Njujorku, pohađanje Škole američkog baleta, Džulijard univerziteta, nastupi sa Bežarovim baletom u Briselu i drugim cenjenim ansamblima u svetu. Umetnički direktor Kompanije Batševa jre postao 1990. kada je osnovao podmladak glavne trupe – Batševa ansambl. Od tada je kreirao preko trideset radova za obe kompanije. Nakon skoro trideset godina vođenja trupe, Naharin je napustio mesto umetničkog direktora Batševe, 2018, nastavljajući da sarađuje kao stalni koreograf.
Do kraja 19. Beogradskog festivala igre novodsdfska publika će videti još dve predstave. Kubanska trupa Malpaso gostuje 8. aprila, Novo 19. izdanje festivala biće zatvoreno u Novom Sadu gostovanjem trupe Balet džez iz Montreala koja će izvesti svoju predstavu “Dance me“ dva puta 11. i 12. aprila. Sa posebnim odobrenjem čuvenog kantautora Lenarda Koena, tri međunarodno priznata koreografa Andonis Fovadakis, Anabel Lopez Očoa i Isan Rustem su pozvana da osmisle pokret na muziku njegovih legendarnih pesama.
N. Popov