Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

“Bilo jednom u Novom Sadu” OTVARA 69. STERIJINO POZORJE (Post)apokaliptične svetlosti pozornica; I „Dnevnik“ će dodeliti nagradu

25.05.2024. 11:02 11:44
Piše:
Izvor: Iz predstave; Bilo jednom u Novom Sadu“ foto S. Doroški

Naš najpoznatiji pozorišni festival Sterijino pozorje biće otvoren 69. put u nedelju, 26. maja, u 20 časova u Srpskom narodnom pozorištu, na sceni “Jovan Đorđević”, besedom glumca Gorana Šušljika i izvođenjem prve predstave u takmičarskoj selekciji - “Bilo jednom u Novom Sadu”, u režiji Andraša Urbana i produkciji Ujvideki sinhaza.

Ove godine selektorka Ana Tasić je, od oko sedamdeset predstava iz regiona, izabrala sedam za takmičarski program, rađenih po domaćem tekstu, u izvođenju domaćih i stranih pozorišta. U međunarodnoj selekciji „Krugovi“ našle su se tri predstave.

- Ovogodišnji takmičarski program specifičan je po tome što sve tri praizvedbe savremenih originalnih dramskih tekstova, Milana Ramšaka Markovića, Tanje Šljivar i Vide Davidović, dolaze iz pozorišta van Srbije ‒ iz Kranja i Ptuja („Kišni dan u Gurliču“), Varaždina („Režim isceljenja“) i Banjaluke („Mali ratovi i kabine Zare“). Ovu činjenicu treba, pre svega, shvatiti kao afirmaciju srpske drame i potvrdu misije Sterijinog pozorja da promoviše domaću dramaturgiju i izvan granica naše zemlje - ukazuje selektorka Ana Tasić.

Osim tri navedene praizvedbe originalnih savremenih dramskih tekstova, u takmičarski program ulazi i autorski projekat Andraša Urbana „Bilo jednom u Novom Sadu“, koji preispituje smisao i funkcije pozorišta u savremenom društvu, u kontekstu istorije Novosadskog pozorišta. Ova predstava pripremana je za dan ovog pozorišta 27. januar, i tada je premijerno izvedena. U predstavi igra ceo glumački ansambl Novosadskog pozorišta,  kao i studenti Akademije umetnosti u Novom Sadu. Saradnici na tekstu su Robert Lenard i Tamaš Olah. Kompozitor je Arpad Serda, scenografkinja je Marija Kalabić, a kostimografkinja Senka Ranisavljević.


„Dnevnikova” nagrada

 Pored tradicionalnih nagrada Sterijinog pozorja, redakcija našeg lista će takođe dodeliti priznanje nekome od učesnika ovogodišnjeg festivala, i to za ostvarene umetničke domete.  Žiri “Dnevnikove” nagrade čine: Miroslav Stajić, Nina Popov i Nataša Pejčić.  


U takmičarskoj selekciji 69. Pozorja su još predstave: „Kišni dan u Gurliču“, Milana Ramšaka Markovića, režija Sebastijan Horvat, koprodukcija Prešernovo Gledališče Kranj i Mestno Gledališče Ptuj;  „Mali ratovi i kabine Zare“, Vide Davidović, reditelj Ivica Buljan, koprodukcija Narodno pozorište Republike Srpske, Banja Luka i Sterijino pozorje; „Režim isceljenja“, Tanje Šljivar, režija Bojan Đorđev, Hrvatsko narodno kazalište Varaždin; „Brod za lutke“, Milene Marković, režija Kokan Mladenović, Narodno pozorište Bitolj; „Sirota Mileva iz Bosne u našoj civilizaciji godine 1878“ Albine Podgradske, režija Anđelka Nikolić, Narodno pozorište Subotica, Dečje pozorište Subotica i Seoski kulturni centar Markovac; i „Očevi i oci“, prema romanu Slobodana Selenića, dramatizacija Kata Đarmati, reditelj Veljko Mićunović, Narodno pozorište Beograd.

Žiri koji će odlučivati o nagradama 69. Sterijinog pozorja su:  dr Dejan Sredojević, lektor, profesor Filozofskog fakulteta i AUNS;  Marta Bereš, glumica, Irena Popović Dragović, kompozitorka,  Dušan Ljuština, upravnik pozorišta “Ulisis”; i Janko Ljumović, profesor FDU Univerziteta Crne Gore. 


„Filmski krugovi” u pratećem programu

 Od ove godine jedan od pratećih programa su “Filmski krugovi” – selekcija dokumentarnih filmova sa prostora bivše Jugoslavije, u okviru koje je selektor Aleksandar Reljić odabrao šest ostvarenja koji će od 27.  maja do 1. juna biti prikazani u bioskopu „Arena“: „El šat – nacrt za utopiju”, autora Ivana Ramljaka; “Jedna žena, jedan vek”, Želimira Žilnika; drugi deo diptiha Mile Turajlić “Filmske gerile - Scene iz Fonda Labudović”; “Tvornice radnicima” hrvatskog reditelja Srđana Kovačevića;  norveški film “Pomračenje”, Novosađanke Nataše Urban; i film “Koreni” Tee Lukač.  


- Slogan 69. Pozorja „(Post)apokaliptične svetlosti pozornica“ u najvećoj meri se odnosi na predstave koje su donele praizvedbe savremene drame, ali zapravo sve produkcije, i u Takmičarskom programu, i u „Krugovima“ komuniciraju sa njim u većoj ili manjoj meri. Slogan odražava potrage protagonista za delićima razdrobljenih identiteta u (post)apokaliptičnom vremenu, posle košmara ili u košmaru koji i dalje lokalno i globalno živimo, nakon oporavljanja od eks-jugoslovenskih ratova, tranzicija, pandemije - navodi Ana Tasić.

Međunarodni program „Krugovi“ čine, po njenim rečima, tri vredne predstave iz Hrvatske i BiH: „Moji tužni monstrumi“, Mate Matišića, režija Vito Taufer, Gradsko dramsko kazalište Gavela, Zagreb;  „Crvena voda“, prema romanu Jurice Pavičića, dramatizacija Ivor Martinić, režija Ivica Buljan, HNK Split; i „Ljubičasto“, autorski projekat Selme Spahić, Kamerni teatar 55, Sarajevo. 

U okviru pratećih programa,  biće održan 17. Međunarodni simpozijum pozorišnih kritičara i tatrologa, na temu “Pozorište i politička korektnost”. Takođe će, van konkurencije, biti izvedena predstava “Katalin Ladik doživljava nervni slom, daje otkaz na mesto službenice u banci i postaje konceptualni umetnik”, reditelja Zlatka Pakovića, koprodukcija Pozorišta „Deže Kostolanji“ Subotica i Sterijinog pozorja. 

Tradicionalno Pozorje mladih, na kojem učestvuju akademije iz zemlje i regiona, i ove je godine de pratećeg programa Sterijinog pozorja. Neće takođe izostati ni izložba dečjih radova „Scena, maska, kostim, lutka“, realizovana u saradnji sa Centrom za likovno vaspitanje dece i omladine Vojvodine. Pored ostalih pratećih programa,  biće organizovani i “Dani knjige” (promocija pozorišnih knjiga i časopisa), a biće predstavljena i pozorišna muzika novosadskog kompozitora Mitra Subotića Sube.   

N. Pejčić

Autor:
Pošaljite komentar