Oslikani tanjir, vaze i bokali Pabla Pikasa
Posedovanje nekog umetničkog dela koje je stvorio Pablo Pikaso mnogima će se učiniti kao sanak pusti, ali snovi ponekad znaju i da se ostvare.
Međutim, ima jedan preduslov. Treba biti skroman. Ne tražiti slike koja vrede milione evra, već keramiku od nekoliko stotina evra s potpisom i kreacijom velikog španskog i svetskog genija. Ključ je u tanjirima, bokalima, vazama... Pablo Pikaso je nesumnjivo bio jedan od najznačajnijih i najuticajnijih slikara 20. veka, ali je u oblasti apstraktnog impresionizma njegova keramika takođe bila izvanredna.
U leto 1946. godine, boraveći na jugu Francuske u zalivu Huan, Pikaso odlučuje da poseti godišnju izložbu grnčarije u Valoriju. Valori je bio poznat po plodnoj zemlji i glini izuzetnog kvaliteta, a još od rimskog doba pa sve do dvadesetih godina 20. veka, predstavljao je i važan centar za proizvodnju keramike. Na ovoj izložbi Pikasa je naročito zainteresovao štand „Madura” pa je zatražio da upozna autore radova.
Porodica Rami ga je pozvala u svoju radionicu Madura. Spremno je prihvatio izazov, pa je, poigravajući se svežom glinom, izmodelovao tri predmeta koji su ostavljeni da se osuše i ispeku. Nakon godinu dana Pikaso se vratio i zatražio da vidi svoje radove. Na njegovo oduševljenje bili su u izvanrednom stanju. To ga je podstaklo da se ponovo baci na posao.
Deo radionice bio je preuređen za njegove potrebe i sve do 1973, kada je preminuo, izradio je veliku kolekciju predmeta od keramike radeći u ovom novom materijalu koji je toliko zavoleo.
Dok je radio sa keramikom, uporedo sa tehničkim savetima Suzane Rami, namerno je menjao položaje pojedinih delova (drške ili siska na čajniku) prilikom pravljenja predmeta dobijajući genijalne, potpuno originalne facijalne i anatomske oblike. Koristio je nestandardne alate za obradu površine, poput kuhinjskih noževa ili izbušenog posuđa.
Ptica na Pikasovim keramikama
Dominantni motivi Pikasove keramike postali su lica, mrtva priroda, životinje kao što su ptice, koze, ribe, mitske scene kentaura i fauna. Kao i u ranijim periodima pokazuje interesovanje za borbe bikova i toreadore, ali i za klasične pejzaže jednostavnog mediteranskog života.
Od 1946. do 1971. godine, Pikaso je napravio četiri hiljade originalnih keramičkih radova. Međutim, kao jedan od najvećih grafičara 20. veka, Pikaso je želeo da pronađe način da probrane radove kopira, ali i održi kvalitet gravure. U tome je naravno i uspevao tako da su neka keramička dela rađene u serijama od 250 do 500 komada, te se procenjuje da je Pikaso ukupno uradio oko 25.000 predmeta. (Jedan od njih možda negde čeka i na vas?)
Ono što je i najvažnije je činjenica da ne morate imati predubok yep ili biti osnivač Gugla da biste kupili svog Pikasa. Keramika umetnika može se na nekim aukcija, ako imate sreće, kupiti od 750 evra pa naviše. S obzirom da je uradio oko 25.000 raznih tanjira, vaza, činija skulptura životinja... ima šanse da na neki komad natrčite i na nekoj pijaci antikviteta u Parizu, Briselu, Minhenu ili Beču.
Lov na Pikasa može da počne.
Dejan Urošević