Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Zoran Vapa: Srpsko crkveno nasleđe veliko je evropsko blago

16.12.2019. 12:38 12:42
Piše:
Foto: Youtube Printscreen

Sveti arhijerejski sinod Srpske pravoslavne crkve dodelio je, na predlog episkopa bačkog Irineja, direktoru Pokrajinskog zavoda za zaštitu spomenika kulture Zoranu Vapi jedno od najvećih priznanja SPC, Orden Svetoga despota Stefana Lazarevića. Orden je Vapa dobio za, kako je obrazloženo, „veliki doprinos unapređenju kulture i očuvanju kulturne baštine našeg naroda“.

Time je istovremeno odato priznanje i Pokrajinskom zavodu za izuzetan angažman na polju zaštite srpskog crkveno-umetničkog nasleđa van matice Srbije tokom poslednjih četvrt veka, pre svega u Budimskoj, Temišvarskoj i svim eparhijama u Hrvatskoj, kao i na Hilandaru, a od ove godine i u Republici Srpskoj.

– Angažman na očuvanju srpskog kulturnog nasleđa van teritorije matične države zaista jeste nešto što izdvaja Pokrajinski zavod za zaštitu spomenika kulture od ostalih institucija zaštite, i to ne samo u Srbiji nego i u regionu – navodi Zoran Vapa u razgovoru za „Dnevnik“. – Sad već davne 1993, na poziv našeg tadašnjeg konzula u Temišvaru, uradili smo projekat i krenuli sa radovima na uređenju enterijera tamošnjeg Sabornog hrama posvećenog Vaznesenju Gospodnjem. U roku od tri godine završeni su obnova ikonostasa Konstantina Danila, rađenog između 1837. i 1843, kao i zidnog slikarstva Stevana Aleksića iz 1903. godine. Postignuti vrhunski rezultati i zadovoljstvo tamošnjeg našeg naroda urađenim pretočeni su u zvaničnu molbu episkopa da izvedemo radove i na drugom srpskom temišvarskom hramu, poznatijem kao Fabrička crkva.

Paralelno s tim, Zavod je pripremio i projekte obnove objekata SPC na području Mađarske, koji su u fokusu imali Hram Svetoga Georgija u Budimpešti, kao najposećeniji, budući da se nalazi na svega nekoliko koraka od čuvene Vaci ulice, te četiri naše crkve u Sentandreji. Jedan od akcenata u ovom obimnom angažmanu bio je stavljen i na konzervaciju i restauraciju izu­zetno vrednog materijala, koji je čuvan pod okriljem eparhijskog muzeja smeštenog u porti Sabornog hrama u Sentandreji, i njegovu pripremu za izlaganje u novoj stalnoj postavci u negdašnjoj Preparandiji, na centralnom sentandrejskom trgu, koju su u sklopu procesa restitucije mađarske vlasti vratile SPC.  

– Danas s ponosom možemo reći da je u potpuno obnovljenom kompleksu čuvene sentandrejske Preparandije otvorena nova stalna postavka Muzeja Eparhije budimske, gde je u prostoru opremljenom po najsavremenijim muzeološkim standardima izloženo više od 450 eksponata: ikona, portreta i bogoslužbenih predmeta. Takođe, završeni su svi planirani radovi u Hram Svetoga Georgija u Budimpešti, kao i u sentandrejskim crkavama, izuzev Preobraženske, gde će se u toku sledeće godine privesti kraju restauracija najvišeg i najrazuđenijeg srpskog ikonostasa iz sredine DŽVIII veka i otpočeti restauracija trona Čudotvorne Bogorodice preobraženske. Za 2020. smo predvideli i izradu projekta obnove tronova i pevnica srpske crkve u Šiklošu, a kada govorimo o Temišvarskoj eparhiji, u petrovaradinskom ateljeu Zavoda završavamo restauraciju nekoliko ikona, te carskih i bočnih dveri ikonostasa Jakova Orfelina iz manastira Bezdin, nakon čega će oni na proleće biti vraćeni u eparhijsku riznicu. 

Kao posledica svega što se tokom devedesetih godina prošlog veka dogodilo na prostorima nekadašnje zajedničke nam države, pred Pokrajinskim zavodom za zaštutu spomenika kulture našao se i zadatak pripreme projekata obnove srpskih svetinja na području Mitropolije zagrebačko-ljubljanske, te u eparhijama Gornjokarlovačkoj, Dalmatinskoj, Pakračko-slavonskoj, Osječkopoljskoj i baranjskoj... Istovremeno sa izradom tih dugoročnih projekata, bilo je nužno definisati i dinamiku prioritetnih radova na objektima koji su bili najugroženiji, ne samo usled ratnih dejstava, nego i zbog uticaja zuba vremena...

– Utvrdili smo da je najurgentnije bilo sanirati ikonostase u dva najstarija manastira u Dalmatinskoj eparhiji, Krupi i Krki, zatim obnoviti enterijere Crkve Svetog Ilije u Zadru, Svetog Spiridona u Skradinu, Sabornog hrama u Šibeniku, srpskih crkava u Gornjim i Donjim Biljanima, kao konzervirati i restaurirati ikone koje je trebalo pripremiti za riznicu u Krupi, te buduće riznice u manastiru Krka i pri Sabornom hramu u Šibeniku. Najveći deo tih poslova je završen, s tim da se nastavljaju radovi na ikonama koje će biti izložene u budućoj riznici u Krki, a sada privodimo kraju restauraciju ikonostasa crkve u Boboti, kao i ikonostasa u Sabornoj crkvi u Dalju – kaže Vapa. – Što se tiče Republike Srpske, tu su pred nama dva izuzetno vredna poduhvata: u Tuzlansko-zvorničkoj eparhiji već radimo na stvaranju uslova za formiranju eparhijske riznice u Bijeljini, odnosno u toku je postupak valorizacije više od 900 ikona, odabir najvrednijih i njihova preventivna konzervacija; sledeće godine nas pak očekuje i konzervatorski izuzetno zahtevan rad na Čudotvornoj Bogorodici iz Čajniča, najstarijoj i najvrednijoj ikoni u BiH, koja datira iz 1329-30. godine.

Odmah nakon što je u martu 2004. manastir Hilandar na Svetoj gori teško postradao u požaru, Pokrajinski zavod za zaštitu spomenika kulture uključen je u njegovu obnovu, i od tada su njegovi konzervatori - slikari, vajari, duboresci i arhitekte rekonstruisali ikonostas u Isposnici Svetog Save u Kareji, a kasnije i freskoživopis i ikonostas u tamošnjoj zimskoj kapeli hilandarskog konaka, kako bi se u njoj moglo služiti. Potom su počeli radovi i na enterijeru glavnog hilandarskog hrama, Milutinove crkve, jedne od najlepših i najmonumentalnijih građevina na celoj Svetoj gori: završena je najpre restauracija i konzervacija Časne trpeze sa kivorijumom, a potom otpočeo posao na tronovima. Paralelno se radilo i na ikonostasu u skitu Svete Trojice na Spasovim vodama, te konzervaciji ikona koje su u bogoslužbenoj upotrebi, kao i na onima iz manastirske riznice.

– Prvobitni ikonostas u Sabornom manastirskom hramu, mitropolita Simeona iz 1635, koji je, nakon demontaže krajem XVIII veka poslužio da se od njega napravi pet ikonostasa u paraklisima, sada je kompletno rekonstruisan i on će biti izložen ili u budućoj hilandarskoj riznici ili u Sinodiku u manastiru. U proleće 2020. ćemo završiti obnovu tri trona u crkvi kralja Milutina – Trojeručice, Svetog Nikole i Sveta tri jerarha, koje je nemoguće raditi pojedinačno, već ih posmatramo kao jednu celinu. Kada govorimo o radovima na Hilandaru, mora se istaći da je to dugoročni posao, pa naš novi petogodišnji program rada recimo predviđa rekonstrukciju ostalih tronova: Bogorodičinog i Hristovog iz priprate Milutinove crkve, koja se u ovom trenutku nalaze uz sam zid i tako potpuno zaklanjaju fresku Bogorodice s Hristom i fresku Hrista, potom tronove Svetoga Dimitrije i Svetih apostola Petra i Pavla, kao i izradu projekta obnove sadašnjeg ikonostasa. U svakom slučaju, plan je da se do 2023. završi potpuna građevinska obnova onoga što je stradalo u požaru, a da se negde do 2025. okončaju radovi na uređenju enterijera Sabornog hrama, izuzev freskoživopisa, koji traži najmanje petogodišnje angažovanje, i to ne samo stručnjaka Pokrajinskog zavoda, nego cele srpske službe zaštite.

Znanje, iskustvo, tehnologija

U Pokrajinskom zavodu za zaštitu spomenika kulture dosta se polaže na međunarodnu saradnju. „Naši konzervatori su u rangu vrhunskih evropskih stručnjaka. To dokazuju i materijal na kojem radimo, i priznanja koja dobijamo. No, ono u čemu smo ranije objektivno zaostajali bila je tehnologija. Upravo kako bismo na tom polju uhvatili korak sa kolegama iz inostranstva, učvrstili smo veze sa Univerzitetom u Novom Sadu, gde je formirana Laboratorija za ispitivanje materijala u kulturnom nasleđu, a i mi sami smo počeli da se opremamo i pravimo iskorake na polju novih tehnoloških rešenja kroz saradnju sa italijanskim partnerima, pre svega institutima u Rimu i Firenci... Paralelno s tim uključivali smo se u prekogranične, ali i velike međunarodne projekte, poput Heromata. Sva je to doprinelo da veliko iskustvo i znanje naših konzervatora još više dođe do izražaja“, ističe direktor Pokrajinskog zavoda za zaštitu spomenika kulture.  

Obnova Sremskih Karlovaca

Stručnjaci Pokrajinskog zavoda, naravno, brinu i o ovdašnjim sakralnim objektima, bez obzira na to kojoj konfesiji pripadaju, a najbolji dokaz za to je skorašnji rad na kompleksu Franjevačkog samostana u Baču, pre toga na obnovi enterijera Crkve Svetoga Juraja u Petrovaradinu, rimokatoličke crkve u Žablju, na očuvanju bazilike Arača kod Novog Bečeja, a jedan od najvećih projekata zaštite na ovim prostorima bio je obnova fruškogorskih manastira... Sledeća godina će, pak, biti u znaku obnove Sremskih Karlovaca, i s početkom građevinske sezone počeli bi radovi na Patrijaršijskom dvoru, Sabornom hramu, Župnom uredu kao i 19 prioritetnih fasada. „Stalno je akcenat na manjku sredstava. I nema spora da bismo svi mi voleli da se više novca izdvaja za zaštitu kulturnog nasleđa, ali je činjenica i to da po?ednako nedostaje kvalitetnih projekata spremnih za realizaciju. Uostalom, u poslednjih nekoliko godina bezmalo svi projekti zaštite, koji su bili temeljno pripremljeni, i finansirani su“, navodi Vapa. 

Izdavačka delatnost

Važan aspekt delovanja Pokrajinskog zavoda u proteklih 68 godina postojanja odnosi se na izdavačku delatnost. Samo u poslednjih nekoliko godina tako su objavljene, recimo, monografije „Fruškogorski manastiri“, „Dvorci i letnjikovci Vojvodine“, „Srpske svetinje u Rumuniji“, „Arhitektura rimokatoličkih crkava u Vojvodini od 1699. do 1939.“, „Srpski slikari od 14. do 18. veka“, „Srpske povesnice“... Tome svakako treba dodati i „Građu za proučavanje spomenika kulture Vojvodine“, koja je svrstana u kategoriju nacionalnih naučnih časopisa.    

M. Stajić

Projekat „Spomeničko nasleđe danas” DVP Produkcija realizuje uz podršku Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, informisanje i odnose s verskim zajednicama

Piše:
Pošaljite komentar