Зоран Вапа: Српско црквено наслеђе велико је европско благо
Свети архијерејски синод Српске православне цркве доделио је, на предлог епископа бачког Иринеја, директору Покрајинског завода за заштиту споменика културе Зорану Вапи једно од највећих признања СПЦ, Орден Светога деспота Стефана Лазаревића. Орден је Вапа добио за, како је образложено, „велики допринос унапређењу културе и очувању културне баштине нашег народа“.
Тиме је истовремено одато признање и Покрајинском заводу за изузетан ангажман на пољу заштите српског црквено-уметничког наслеђа ван матице Србије током последњих четврт века, пре свега у Будимској, Темишварској и свим епархијама у Хрватској, као и на Хиландару, а од ове године и у Републици Српској.
– Ангажман на очувању српског културног наслеђа ван територије матичне државе заиста јесте нешто што издваја Покрајински завод за заштиту споменика културе од осталих институција заштите, и то не само у Србији него и у региону – наводи Зоран Вапа у разговору за „Дневник“. – Сад већ давне 1993, на позив нашег тадашњег конзула у Темишвару, урадили смо пројекат и кренули са радовима на уређењу ентеријера тамошњег Саборног храма посвећеног Вазнесењу Господњем. У року од три године завршени су обнова иконостаса Константина Данила, рађеног између 1837. и 1843, као и зидног сликарства Стевана Алексића из 1903. године. Постигнути врхунски резултати и задовољство тамошњег нашег народа урађеним преточени су у званичну молбу епископа да изведемо радове и на другом српском темишварском храму, познатијем као Фабричка црква.
Паралелно с тим, Завод је припремио и пројекте обнове објеката СПЦ на подручју Мађарске, који су у фокусу имали Храм Светога Георгија у Будимпешти, као најпосећенији, будући да се налази на свега неколико корака од чувене Ваци улице, те четири наше цркве у Сентандреји. Један од акцената у овом обимном ангажману био је стављен и на конзервацију и рестаурацију изузетно вредног материјала, који је чуван под окриљем епархијског музеја смештеног у порти Саборног храма у Сентандреји, и његову припрему за излагање у новој сталној поставци у негдашњој Препарандији, на централном сентандрејском тргу, коју су у склопу процеса реституције мађарске власти вратиле СПЦ.
– Данас с поносом можемо рећи да је у потпуно обновљеном комплексу чувене сентандрејске Препарандије отворена нова стална поставка Музеја Епархије будимске, где је у простору опремљеном по најсавременијим музеолошким стандардима изложено више од 450 експоната: икона, портрета и богослужбених предмета. Такође, завршени су сви планирани радови у Храм Светога Георгија у Будимпешти, као и у сентандрејским цркавама, изузев Преображенске, где ће се у току следеће године привести крају рестаурација највишег и најразуђенијег српског иконостаса из средине ЏВИИИ века и отпочети рестаурација трона Чудотворне Богородице преображенске. За 2020. смо предвидели и израду пројекта обнове тронова и певница српске цркве у Шиклошу, а када говоримо о Темишварској епархији, у петроварадинском атељеу Завода завршавамо рестаурацију неколико икона, те царских и бочних двери иконостаса Јакова Орфелина из манастира Бездин, након чега ће они на пролеће бити враћени у епархијску ризницу.
Као последица свега што се током деведесетих година прошлог века догодило на просторима некадашње заједничке нам државе, пред Покрајинским заводом за заштуту споменика културе нашао се и задатак припреме пројеката обнове српских светиња на подручју Митрополије загребачко-љубљанске, те у епархијама Горњокарловачкој, Далматинској, Пакрачко-славонској, Осјечкопољској и барањској... Истовремено са израдом тих дугорочних пројеката, било је нужно дефинисати и динамику приоритетних радова на објектима који су били најугроженији, не само услед ратних дејстава, него и због утицаја зуба времена...
– Утврдили смо да је најургентније било санирати иконостасе у два најстарија манастира у Далматинској епархији, Крупи и Крки, затим обновити ентеријере Цркве Светог Илије у Задру, Светог Спиридона у Скрадину, Саборног храма у Шибенику, српских цркава у Горњим и Доњим Биљанима, као конзервирати и рестаурирати иконе које је требало припремити за ризницу у Крупи, те будуће ризнице у манастиру Крка и при Саборном храму у Шибенику. Највећи део тих послова је завршен, с тим да се настављају радови на иконама које ће бити изложене у будућој ризници у Крки, а сада приводимо крају рестаурацију иконостаса цркве у Боботи, као и иконостаса у Саборној цркви у Даљу – каже Вапа. – Што се тиче Републике Српске, ту су пред нама два изузетно вредна подухвата: у Тузланско-зворничкој епархији већ радимо на стварању услова за формирању епархијске ризнице у Бијељини, односно у току је поступак валоризације више од 900 икона, одабир највреднијих и њихова превентивна конзервација; следеће године нас пак очекује и конзерваторски изузетно захтеван рад на Чудотворној Богородици из Чајнича, најстаријој и највреднијој икони у БиХ, која датира из 1329-30. године.
Одмах након што је у марту 2004. манастир Хиландар на Светој гори тешко пострадао у пожару, Покрајински завод за заштиту споменика културе укључен је у његову обнову, и од тада су његови конзерватори - сликари, вајари, дуборесци и архитекте реконструисали иконостас у Испосници Светог Саве у Кареји, а касније и фрескоживопис и иконостас у тамошњој зимској капели хиландарског конака, како би се у њој могло служити. Потом су почели радови и на ентеријеру главног хиландарског храма, Милутинове цркве, једне од најлепших и најмонументалнијих грађевина на целој Светој гори: завршена је најпре рестаурација и конзервација Часне трпезе са киворијумом, а потом отпочео посао на троновима. Паралелно се радило и на иконостасу у скиту Свете Тројице на Спасовим водама, те конзервацији икона које су у богослужбеној употреби, као и на онима из манастирске ризнице.
– Првобитни иконостас у Саборном манастирском храму, митрополита Симеона из 1635, који је, након демонтаже крајем XVIII века послужио да се од њега направи пет иконостаса у параклисима, сада је комплетно реконструисан и он ће бити изложен или у будућој хиландарској ризници или у Синодику у манастиру. У пролеће 2020. ћемо завршити обнову три трона у цркви краља Милутина – Тројеручице, Светог Николе и Света три јерарха, које је немогуће радити појединачно, већ их посматрамо као једну целину. Када говоримо о радовима на Хиландару, мора се истаћи да је то дугорочни посао, па наш нови петогодишњи програм рада рецимо предвиђа реконструкцију осталих тронова: Богородичиног и Христовог из припрате Милутинове цркве, која се у овом тренутку налазе уз сам зид и тако потпуно заклањају фреску Богородице с Христом и фреску Христа, потом тронове Светога Димитрије и Светих апостола Петра и Павла, као и израду пројекта обнове садашњег иконостаса. У сваком случају, план је да се до 2023. заврши потпуна грађевинска обнова онога што је страдало у пожару, а да се негде до 2025. окончају радови на уређењу ентеријера Саборног храма, изузев фрескоживописа, који тражи најмање петогодишње ангажовање, и то не само стручњака Покрајинског завода, него целе српске службе заштите.
У Покрајинском заводу за заштиту споменика културе доста се полаже на међународну сарадњу. „Наши конзерватори су у рангу врхунских европских стручњака. То доказују и материјал на којем радимо, и признања која добијамо. Но, оно у чему смо раније објективно заостајали била је технологија. Управо како бисмо на том пољу ухватили корак са колегама из иностранства, учврстили смо везе са Универзитетом у Новом Саду, где је формирана Лабораторија за испитивање материјала у културном наслеђу, а и ми сами смо почели да се опремамо и правимо искораке на пољу нових технолошких решења кроз сарадњу са италијанским партнерима, пре свега институтима у Риму и Фиренци... Паралелно с тим укључивали смо се у прекограничне, али и велике међународне пројекте, попут Херомата. Сва је то допринело да велико искуство и знање наших конзерватора још више дође до изражаја“, истиче директор Покрајинског завода за заштиту споменика културе.
Стручњаци Покрајинског завода, наравно, брину и о овдашњим сакралним објектима, без обзира на то којој конфесији припадају, а најбољи доказ за то је скорашњи рад на комплексу Фрањевачког самостана у Бачу, пре тога на обнови ентеријера Цркве Светога Јураја у Петроварадину, римокатоличке цркве у Жабљу, на очувању базилике Арача код Новог Бечеја, а један од највећих пројеката заштите на овим просторима био је обнова фрушкогорских манастира... Следећа година ће, пак, бити у знаку обнове Сремских Карловаца, и с почетком грађевинске сезоне почели би радови на Патријаршијском двору, Саборном храму, Жупном уреду као и 19 приоритетних фасада. „Стално је акценат на мањку средстава. И нема спора да бисмо сви ми волели да се више новца издваја за заштиту културног наслеђа, али је чињеница и то да по?еднако недостаје квалитетних пројеката спремних за реализацију. Уосталом, у последњих неколико година безмало сви пројекти заштите, који су били темељно припремљени, и финансирани су“, наводи Вапа.
Важан аспект деловања Покрајинског завода у протеклих 68 година постојања односи се на издавачку делатност. Само у последњих неколико година тако су објављене, рецимо, монографије „Фрушкогорски манастири“, „Дворци и летњиковци Војводине“, „Српске светиње у Румунији“, „Архитектура римокатоличких цркава у Војводини од 1699. до 1939.“, „Српски сликари од 14. до 18. века“, „Српске повеснице“... Томе свакако треба додати и „Грађу за проучавање споменика културе Војводине“, која је сврстана у категорију националних научних часописа.
М. Стајић
Пројекат „Споменичко наслеђе данас” ДВП Продукција реализује уз подршку Покрајинског секретаријата за културу, информисање и односе с верским заједницама