Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

VELIKA IZLOŽBA TAPISERIJA JAGODE BUIĆ U MSUB Esencijalnosti niti

22.11.2023. 09:47 10:11
Piše:
Foto: Youtube Printscreen / RTS Kulturno-umetnički program - Zvanični kanal

U Muzeju savremene umetnosti u Beogradu biće sutra otvorena izložba „Esencijalnost niti” multimedijalne umetnice Jagode Buić (1930–2022), čiji je stvaralački opus, posebno u oblasti tapiserija, obeležio jugoslovensku umetničku scenu, ali i više od toga, o čemu svedoče i njeni izuzetni radovi nastali pod okriljem novosadskog Ateljea 61.

U svom intenzivnom bavljenju tapiserijama, počev od 1962. godine, kada ovaj medij postaje dominantan oblik izražavanja u njenom radu, umetnica je prošla kroz više stvaralačkih faza. dok dela nastala na početku opusa imaju izrazito primarni karakter, tokom vremena, ona postepeno narastaju u prostorne oblike u potpunosti sposobne da funkcionišu u prostoru, odnosno da, u sadejstvu prostora i oblika, formiraju uvek novu kompozicionu celinu. 

Time je, kako to primećuje Miroslav Gašparović, dugogodišnji upravnik zagrebačkog Muzeja za umjetnost i obrt, u predgovoru pisanom za njenu retrospektivnu izložbu, „izvršena geneza iz primarnih oblika tkanja u savremeno koncipiran vid likovnog izražavanja, zasnovan na svim principima savremenog poimanja umetnosti”. „Svojim neposrednim delovanjem u polju tapiserija Jagoda Buić je oslobodila tapiseriju njene tradicionalne uloge podređene ili prateće likovne discipline, dodelivši joj samostalnost i autentičnost posebnog umetničkog medija”... To radikalno drugačije shvatanje tapiserije, koje s jedne strane sintetizuje „tradiciju ambijenta iz koga potiče” i sa druge „radikalizam i esencijalizam savremenog senzibiliteta”, prihvaćeno je i na međunarodnoj umetničkoj sceni, posebno nakon Bijenala u Sao Paulu 1967, gde je Jagoda Buić prepoznata kao jedan od najznačajnijih autora na izložbi. 


Žar-ptica, poslednji rad

Jagoda Bujić preminula je u Veneciji 17. oktobra 2022.  „Žar-pticu”, poslednje njeno izvedeno delo, rađeno je u Ateljeu 61 godinu dana pred autorkinu smrt, po njenoj narudžbi, a za potrebe kolekcionara iz Londona.

 


Jagoda Bujić rođena je u Splitu. Maturirala je 1949. i iste godine uradila prve nacrte kostima za HNK u Splitu. Upisala je Akademiju za primijenjenu umjetnost u Zagrebu, a studije kostimografije i scenografije nastavila je 1952. u Rimu i Veneciji, da bi diplomirala u Beču 1954. na Akademiji primenjenih umetnosti. Po povratku u Jugoslaviju intenzivno radi i kao pozorišni scenograf i kostimograf, a važan trag ostavila je i na filmu i televizijskim produkcijama. Ipak, tapiserija ostaje najznačajnije područje njenog delovanja. 

Na izložbi u Muzeju savremene umetnosti, pored  “Tapiserije V” iz Nacionalne zbirke tapiserija A61 i radova koji se čuvaju u MSUB, biće prikazani i njeni radovi - gotove tapiserije i kartoni – nastali u periodu od 1962. do 1977. koji su za ovu priliku pozajmljeni iz zbirke Muzeja primenjene umetnosti, umetničke kolekcije Palate Srbije, umetničke kolekcije firme Internacional CG u stečaju, zbirke Muzeja Grada Beograda, kolekcije galerije Haos, kao i iz više privatnih kolekcija u Beogradu. Kustoskinja izložbe, koja će biti otvorena do 26. februara 2024, je Svetlana Mitić. 

M. Stajić

Piše:
Pošaljite komentar