Važnost posmatranja prirode
U Muzeju savremene umetnosti Vojvodine večeras u 20 časova otvara se izložba Roze el-Hasan, mađarsko-sirijske umetnice, za koju se u najavi navodi da zauzima jednu od najuzbudljivijih umetničkih pozicija na istočno-centralnoj evropskoj savremenoj umetničkoj sceni.
Crteži, arhitektonske skice koje prenose vizionarske i utopijske ideje o pojmu doma, kao i instalacije koje je stvarala poslednjih godina, su relevantni primeri načina odgovornog razmišljanja u kontekstu globalnih masovnih migracija, uticaja ekološke katastrofe na Srednjem istoku i potrebe da se poboljša i širi ideja održive prakse jeftinog, takozvanog eko-dizajna, ukazuju kustosi izložbe Sanja Kojić Mladenov i Bencik Barnabás.
Njena prva samostalna izložba u Novom Sadu, nazvana “Kao ptice”, odnosi se na duboko verovanje umetnice u važnost posmatranja prirode kako bi se steklo osnovno znanje o ljudskom postojanju, proučavala logika ponašanja životinja i njihove strategije opstanka. U izložbenom prostoru autorka gradi arhitektonsku konstrukciju od trske, pruća i blata, koja referiše na njene crteže kroz koje preispituje naizgled haotične strukture ptičijih gnezda, funkcionalnih objekata koje su napravile životinje, ali koji su istovremeno duboki reprezenti različitih psiholoških stanja.
Roza El-Hasan je deo detinjstva provela je u Siriji, zatim je živela u Nemačkoj, a tokom tinejyerskih dana, osamdesetih godina, seli se u Mađarsku gde i danas živi. Radila je u različitim medijima uključujući crtež, slikanje, performans, skulpturu, ali su najpoznatije njene instalacije. Međunarodnu karijeru započela je 1993. na Venecijanskom bijenalu i od tada je samostalno i grupno izlagala u brojnim prostorima svetske umetničke scene. ključena je i u politički aktivizam eksplicitno se solidarišući sa tražiocima azila i žrtvama humanitarnih katastrofa.
Njena umetnička aktivnost uključuju direktni angažman u lokalnim ugroženim zajednicama u unutrašnjosti Mađarske kako bi istražila i ugradila tradicionalno i arhaično kreativno znanje u savremeni način razmišljanja, te pokušala da ustanovi ekonomski model zasnovan na specifičnim veštinama poput pletenja pruća. Poslednjih godina Roza El-Hasan je širom Evrope napravila nekoliko izložbi zasnovanih na ideji „Arhitekture saosećanja”, a koje se bave temama umetničkog aktivizma, solidarnosti i ekološkog dizajna
Izložba se realizuje u okviru međunarodnog projekta”Risk ćange” (rizikuj promene), podržanog od strane programa Evropske unije “Kreativna Evropa”, a traje do 13. avgusta.
N. Popov