Важност посматрања природе
У Музеју савремене уметности Војводине вечерас у 20 часова отвара се изложба Розе ел-Хасан, мађарско-сиријске уметнице, за коју се у најави наводи да заузима једну од најузбудљивијих уметничких позиција на источно-централној европској савременој уметничкој сцени.
Цртежи, архитектонске скице које преносе визионарске и утопијске идеје о појму дома, као и инсталације које је стварала последњих година, су релевантни примери начина одговорног размишљања у контексту глобалних масовних миграција, утицаја еколошке катастрофе на Средњем истоку и потребе да се побољша и шири идеја одрживе праксе јефтиног, такозваног еко-дизајна, указују кустоси изложбе Сања Којић Младенов и Бенцик Барнабáс.
Њена прва самостална изложба у Новом Саду, названа “Као птице”, односи се на дубоко веровање уметнице у важност посматрања природе како би се стекло основно знање о људском постојању, проучавала логика понашања животиња и њихове стратегије опстанка. У изложбеном простору ауторка гради архитектонску конструкцију од трске, прућа и блата, која реферише на њене цртеже кроз које преиспитује наизглед хаотичне структуре птичијих гнезда, функционалних објеката које су направиле животиње, али који су истовремено дубоки репрезенти различитих психолошких стања.
Роза Ел-Хасан је део детињства провела је у Сирији, затим је живела у Немачкој, а током tinеjyеrskih дана, осамдесетих година, сели се у Мађарску где и данас живи. Радила је у различитим медијима укључујући цртеж, сликање, перформанс, скулптуру, али су најпознатије њене инсталације. Међународну каријеру започела је 1993. на Венецијанском бијеналу и од тада је самостално и групно излагала у бројним просторима светске уметничке сцене. кључена је и у политички активизам експлицитно се солидаришући са тражиоцима азила и жртвама хуманитарних катастрофа.
Њена уметничка активност укључују директни ангажман у локалним угроженим заједницама у унутрашњости Мађарске како би истражила и уградила традиционално и архаично креативно знање у савремени начин размишљања, те покушала да установи економски модел заснован на специфичним вештинама попут плетења прућа. Последњих година Роза Ел-Хасан је широм Европе направила неколико изложби заснованих на идеји „Архитектуре саосећања”, а које се баве темама уметничког активизма, солидарности и еколошког дизајна
Изложба се реализује у оквиру међународног пројекта”Риск ћанге” (ризикуј промене), подржаног од стране програма Европске уније “Креативна Европа”, а траје до 13. августа.
Н. Попов