Retrospektivna izložba Tomislava Peterneka u Zrenjaninu
ZRENJANIN: Izložba Tomislava Peterneka autora koji je, na prostorima bivše Jugoslavije, svojom moćnom umetničkom fotografijom, obeležio epohu, celu drugu polovinu XX veka i načeo XXI vek, postavljena je u Galeriji MZ „Veljko Vlahović“ u Zrenjaninu.
Zrenjaninci imaju privilegiju da im se ovaj veliki mag fotografije, čije nas je stvaralaštvo otvorilo i spojilo sa svetskom umetnošću, predstavlja po treći put, pri čemu aktuelna izložba pruža mali retrospektivni izbor iz umetnikovog prebogatog stvaralačkog opusa, s obzirom na to da su izložene fotografije nastale u vremenskom rasponu od 1955. do 2018.godine.
Peternek voli život, uživa u njegovoj raznovrsnosti, neomeđenosti i nepredvidljivosti… Za ovog pustolovnog tragača, hiperaktivnog, pronicljivog i snalažljivog ne postoje udaljenosti koje ne može dosegnuti, prepreke koje ne može savladati da bi stigao do cilja; do onog što želi da vidi i snimi. Između fotografije i života kod Peterneka postoji znak jednakosti i to jedinstvo je, za umetnika, suštinski smisao. Zato na njegovim fotografijama zatičemo mnogoliku pojavnost: snima ljude, njihove portrete, fenomene svakodnevnice, zloduhe rata, magiju ženskog tela… Sve ono što život donosi i odnosi. Izazov za Peterneka su i različiti žanrovi pa se bavi primenjenom fotografijom, modnom fotografijom, a snimao je i pod vodom po okeanima sveta… Sam autor potvrđuje: „Ja fotografišem sve, svuda i uvek. Sve!“.
Za Peterneka neizbežno angažovan dijalog s vremenom vidimo na dosad ne izlaganom ciklusu fotografija sa muralima nazvanim „Beograd ih nije zaboravio“, nastao tokom prošlnj godine. Murali, ukomponovani sa grafitima, predstavljaju deo nove ikonografije prestonice. Mas-medijske ličnosti, glumci, pevači... „okićeni“ su atributima ovovremenih idola, oznakama i dresovima fudbalera. Sa oronulih fasada svedoče ti murali, o novokomponovanim iščešenim vrednostima ulice. Ličnosti sa murala na fotografijama su u korelaciji sa prolaznicima, pa Peternekovom dosetkom kompozicija dobija prekoračena značenja.
Za sugestivnost priče i ubedljivost poruke sa fotografije, odlučujući je njen likovni izraz. Peternek poseduje izuzetnu likovnu kulturu i kreativni duh. Pri tome, ovaj virtuoz fotografskog zanata sa fotoaparatom može da postigne apsulutno sve. Ne uvažava trikove i fazone koje nove kompjuterske tehnologije donose, nego je privržen klasičnim izražajnim sredstvima. On je, međutim, i pre pojave digitalne fotografije, služeći se fotografskim tehnikama koje sad pripadaju analognom dobu, dolazio do rezultata koji su danas u trendu.
Svetlost je izuzetno značajna u likovnom uobličavanju Petrnekove vizije. To je naročito vidno na crno-belim fotografijama. Svetlo –tamno, kao i bogatstvo tonova i polutonova, boje raspoloženja i atmosferu motiva sa fotografija. Sugestivnom vizuelnom govoru doprinosi način kadriranja; Postoje najmanje dva-tri plana koja su u korelaciji, a oni u sadejstvu sa drugim interesantnim kompozicionim rešenjima, stvaraju aktivan likovni i misaoni dijalog. Jednostavno, delo ovog umetnika doseže vrhunski fotografski artizam. Uostalom, to je fotografija Tomislava Peterneka.
Izložba je realizovana u suorganizaciji Udruženja „Bagljaškult” i Fotografskog dokumentacionog centra Zrenjanin.
Jasmina Tutorov