Nedelja vizuelne umetnosti u programu Kaleidoskopa kulture
NOVI SAD: U četvrtoj nedelji manifestacije Kaleidoskop kulture Fondacije Novi Sad – evropska prestonica kulture, posvećenoj vizuelnoj umetnosti, pred novosadskom publikom su nove izložbe. Projekat novosadskog vajara i kustosa Luke Kulića “75.000- vrednost umetničkog dela” biće predstavljen večeras od 20 časova u Kulturnoj stanici “Svilara”.
Autor preispituje vrednost pojedinačnog umetničkog dela u kontekstu uslova u kojima umetnici žive i stvaraju. Deo naziva projekta – 75.000, preuzet je iz propozicija konkursa “Umetnici. Sad!” kao pojedinačni iznos koji je dodeljivan po aplikantu, postavljen je kao polazna tačka za dijalog o visini potrebnih/poželjnih/dovoljnih finansijskih sredstava za realizaciju umetničkih radova. Cilj projekta je da podstakne razvoj javnog mišljenja o vrednosti umetničkog dela i stvaranja kritičke svesti prema savremenoj umetnosti u društvu. Finansijska vrednost umetničkog rada i umetničko tržište uvek su bili maglovita polja, a Kulić smatra da jasno definisana finansijska vrednost dela ne postoji, ona je uvek posledica potražnje i spremnosti nekoga ko želi da kupi određeni umetnički rad. Na kraju predavanja biće realizovana javna aukcija umetničkog rada koji je nastao u okviru projekta, sa ciljem da se utvrdi moguća vrednost.
Sutra u 18 časova takođe u “Svilari” biće otvorena izložba „Autonomni identiteti“ novosadske vizuelne umetnice Izabele Mašić o istraživanju identitetske strukture različitih karaktera formirane kroz narative kolektiva, socioloških i globalnih previranja događaja koji su potresali društvo, a samim tim i autorku. Ona pokušava da sublimira iskustvo vremena i komunikacije, nasilnog razvoja i rasta individue u novom, digitalnom dobu, kao i da postavi pitanje nad analognim oblicima menjanja jedinke koja obrazuje ili formira društvo. Projekat „Autonomni identiteti“, po rečima autorke bavi se širim pojmom „greške“ obuhvatajući pitanje autonomnosti identiteta pojedinca u savremenom užurbanom, urbanom i sve više digitalizovanom sistemu u kojem se ta granica autonomnosti velikom brzinom smanjuje. Posle serije slika rađenih tehnikom ulja na platnu, ovu postavku čine isključivo digitalni radovi i gif animacije. Najveći deo postavke podrazumeva ljudsko telo kao lajtmotiv koje svojom amorfnošću predstavlja prirodnost i nesavršenstvo ljudskog uma.
Međutim, ta tela su u ovim radovima modifikovana do granica neprepoznatiljivosti jasnim geometrijskim formama koje potiču iz „digitalnog sveta“ a koja nastaju greškom u kodu i metaforički, u odnosu na svoju lokaciju, svojom jasnoćom i oštrinom, usecajući se, ukazuju na potencijalni izvor greške, objašnjava Mašićeva.
Svoj program realizuje i Šok zadruga, izložbom radova Jovane Semiz u Šok centrali u pasažu Zmaj Jovine 22 koja traje do 3. oktobra, kao i izložbom “Bojanka” Bojana Dojkića otvorenoj do 27. oktobra u Bulevaru buksu. Dojkić, posvećen crtežu kao osnovnoj formi izražavanja, u želji da nađe jedinstveni oblik komunikacije kroz kreaciju dvodimenzionalne slike prolazi kroz širok spektar ljudskih emocija. One su pokrenute spoljašnjim uticajima i direktno se ispoljavaju kroz crtež.
N. Popov