Asocijacija Per.Art i na međunarodnoj (s)ceni
Asocijacija „Per.Art“ iz Novog Sada, posvećena inkluziji, odnosno umetničkoj produkciji u okviru koje stvaraju osobe s intelektualnim invaliditetom, krajem septembra i tokom oktobra imala je zapažene nastupe u Berlinu, a zatim i u Hamburgu.
Osim što je to bila potvrda kvaliteta njihovog rada, gostovanja u Nemačkoj bili su i međunarodna saradnja jedinstvenog tipa, kad je reč o stvaralaštvu umetnika sa invaliditetom, jer je povezala više različitih kolektiva i nekolicinu veoma važnih evropskih pozorišnih centara.
Kad je reč o Berlinu, „Per.Art“ je na osnovu iskustva iz Novog Sada, na tamošnjoj sceni razvio kolektiv „Tanceraj“, uvodeći ga u svet plesa i performansa. Krajem septembra, radni proces obuhvatio je izvođenje predavanja-performansa „O nečemu veoma posebnom“ Dalibora Šandora, koji je bio polazna osnova za razvoj nove verzije predstave „Mi nismo čudovišta“, prvi javni nastup za „Tanceraj“, u Berlinskoj galeriji Muzeja moderne umetnosti.
Predstava „Mi nismo čudovišta“, inicijalno nastale takođe po idejnom konceptu Dalibora Šandora u Galeriji Matice srpske, u Novom Sadu, ističe problem iskrivljene slike koju svako društvo ima o svojim pripadnicima koji se po bilo čemu razlikuju od drugih. Na osnovu takve slike, oni se tretiraju drugačije i gubi se ideja jednakosti kao osnovne vrednosti ljudske zajednice. U predstavi, propituju se i odnosi između posetilaca i izložbenih eksponata u galerijskom prostoru, pa je i berlinska verzija imala segment u kojem izvođači postaju svojevrsni kustosi koji svojim solo tačkama uspostavljaju odnos sa umetničkim delima i publikom, povezujući još jedan elemenat u dramaturšku strukturu.
Pored Dalibora Šandora, od novosadskih umetnika, na radu u Berlinu učestvovali su još Saša Asentić, Jelena Stefanoska, Natalija Vladisavljević i Olivera Kovačević Crnjanski.
Što se tiče gostovanja u Hamburgu, „Per.Art“ je u drugoj polovini oktobra, na tamošnjoj sceni premijerno izveo predstavu „Ples u 21. veku“ Natalije Vladisavljević, umetnice sa Daunovim sindromom. Predstava je izvedena u Pozorištu „Kampnagel“, koje je uz „Per.Art“, bio jedan od koproducenata. U mreži nemačkih koproducenata, našli su se još i „Kameršpile“ iz Minhena, „Muzonturm“ iz Frankfurta na Majni i Evropski umetnički centar „Helerau“ iz Drezdena. Postojao je interes i za master klas Natalije Vladisavljević, koji ovom prilikom nije mogao biti organizovan zbog komplikovanih uslova rada usled ponovnog širenja virusa kovid 19.
Predstava „Ples u 21. veku“ koreografska je refleksija na istoriju plesa, kroz neke od najznačajnijih trenutaka za njegov razvoj u 20. veku. Tako se i došlo do „nove“, verzije za 21. vek. „Ples u 21. veku“ nedavno je imao i premijeru u Novosadskom pozorištu/ Ujvideki sinhaz, a pre nekoliko godina je predstavljen i kao rad u nastajanju, što se zbog prošlogodišnjeg izbijanja pandemije znatno odužilo.
Umetničku saradnju u svojoj autorskoj predstavi Natalija Vladisavljević je ostvarila sa Oliverom Kovačević Crnjanski, Sašom Asentićem i Aleksandrom Ašurom, a u samoj koreografiji i izvođenju, pored njih, učetvuju još: Jelena Stefanoska, Frosina Dimovska, Dunja Crnjanski, Jelena Alempijević, Željka Jakovljević, Ina Mayar, Nela Milutinović.
„Per.Art“ je nedavno dobio i dve zahvalnice, jednu iz Kluba prijatelja Galerije Matice srpske i jednu za 20 godina rada od Udruženja za razvoj pozorišta za decu i mlade „Asitež“, a u toku su pripreme nove predstave čija je autorka Jelena Stefanoska.
I. Burić