Aja Jung: Ne mogu se folklor i balet stavljati u isti koš
NOVI SAD: Odluka komisije za umetničku igru Ministarstva kulture da 16. Beogradskom festivalu igre na konkursu opredeli svega dva miliona dinara ponovo je, nakon dve godine zatišja, razbuktala spor direktorice BFI Aje Jung i ministra kulture i informisanja Vladana Vukosavljevića.
Izražavajući neslaganje i nezadovoljstvo saradnjom sa resornim Ministarstvom i samim ministrom, Aja Jung je istovremeno i otvorila jednu od ključnih bolnih tema srpske kulture - konkurse, preko kojih se finansiraju i lokalne „ijade” i međunarodni festivali više nego respektabilnih umetničkih dometa, poput BFI ili Novosadskih muzičkih svečanosti.
Konačno bi trebalo izvršiti jasno rangiranje manifestacija i voditi računa o onima koji državi višestruko vraćaju uložena sredstva i ostvaruju ogromnu korist za njen imiy u svetu, te nude vrhunski umetnički i turistički sadržaj. Kada bi se u Izraelu ansambl "Batševa" našao u istom rangu ili na istom konkursu sa nekim folklornim ansamblom ili manifestacijom, to bi bio skandal. Isto bi se dogodilo kada bi se u Italiji o venecijanskom Bijenalu igre ili programu veronske Arene raspravljalo pred istom komisijom kao i dvodnevnom festivalu plesnog eksperimenta u Trentu, navela je Aja Jung.
Ona je istovremeno upozorila na još jedan konkursni paradoks: „Prvu informaciju o sredstvima koja je Beogradski festival igre dobio na konkursu Ministarstva kulture dobila sam dve nedelje nakon završetka glavnog programa!?”. I zaista, od ustanovljenja institucije konkursnog finansiranja ukazuje se na potpuno apsurdnu činjenicu da se konkursi raspisuju u najboljem slučaju početkom tekuće godine (ponekad i u februaru), a onda objavljivanje rezultata rastegne do duboko u drugi kvartal, kada je deo manifestacija uveliko ili održan ili u završnoj fazi priprema. Organizatorima ostaje samo da strepe, odnosno nadaju se da će dobiti „obećano”, pogotovo ako programe baziraju na vrhunskim umetnicima iz inostranstva, čije se učešće ne može tek tako zakazivati i otkazivati, niti se ugovori s njima mogu praviti odokativno.
O tim „obećanjima” upravo je Aja Jung otvoreno progovorila pre dve godine, kada je BFI takođe ojađen na konkursu. U otvorenom pismu tada je iznela da je, nekoliko meseci ranije, „jasno i direktno pitala ministra” da li BFI može da zadrži dotadašnji iznos podrške i da li je Ministarstvo i dalje pokrovitelj. „Dobila sam potvrdan odgovor. To su zapisali i saradnici, ne skidajući osmeh sa lica. I tako je 14. Beogradski festival igre otpočeo svoju realizaciju. Prema planu, bez otkazivanja, pomeranja, profesionalno, po svetskim standardima”... A onda je, istakla je Aja Jung u svojoj epistoli, u sred festivala zvao da se žali na komisiju, odnosno da je obavesti o tome da je odluka tog tela „skandalozna" kada je u pitanju BFI.
Ne može se o svemu odlučivati u okvirima istog konkursa. Nedopustivo je, recimo, prepustiti oblast umetničke igre ljudima koji nemaju ni dana formalnog obrazovanja u oblasti umetničke igre ili umetničke produkcije, a takva osoba je već dve godine na čelu komisije, ustvrdila je direktorica BFI na konferenciji za novinare.
Prema njenim rečima, ministar Vukosavljević je deveti ministar od kako smo počeli da planiramo i krenuli u realizaciju Beogradskog festivala igre.
I svi ministri su imali različite ciljeve, ambicije i prioritete, ali se nijedan nije toliko trudio da uguši BFI, kazala je Aja Jung.
Reagujući na ove optužbe, Vladan Vukosavljević je tvrdnju da se trudi da uguši BFI odbacio kao „laž i klevetu”.
Beogradski festival igre je u poslednje dve godine, 2017. i 2018, na konkursu Ministarstva kulture i informisanja dobijao sredstva u ukupnim iznosima od po 11,5 miliona dinara. Zvanične komisije, uvažavajući interese i potrebe razvoja domaće plesne scene i za sve konkursne zahteve nedovoljan budžet, dodeljivale su BFI znatno niža sredstva, ali je Ministarstvo, imajući u vidu značaj festivala, iz skromnog diskrecionog fonda taj iznos bitno uvećavalo. Tako će biti i ove godine, naveo je ministar.
Na tom fonu je Vukosavljević posebno istakao da je BFI, iako „privatni projekat”, od Ministarstva kulture i informisanja dobijao oko 100.000 evra, što je „više od iznosa koje od Ministarstva kulture i informisanja dobijaju veoma značajne manifestacije čiji su osnivači grad Beograd ili Republika Srbija, kao što su Bemus, Fest, Sterijino pozorje, Beogradski džez festival, ili kulturološki važni projekti poput Nišvila ili Gitar arta.
Srpska javnost ima pravo da zna da Beogradski festival igre finansiraju i Gradski i Pokrajinski sekretarijati za kulturu, i to takođe višemilionskim iznosima. Ako Aja Jung, uprkos tome, smatra da bi država ili Ministarstvo kulture i informisanja trebalo da pokriju sve ili skoro sve troškove Beogradskog festivala igre, a da njoj kao organizatoru ostane prihod od ulaznica, onda smo bliže logici Ostapa Bendera ’ideje naše, benzin vaš’, a ne razumnoj i društveno i moralno prihvatljivoj argumentaciji, zaključio je ministar kulture .
M. Stajić