Prokopić 17.decembra peva šansone u Sinagogi
Ljubitelje šansone, francuskog jezika i generalno muzike s emocijom, očekuje prava muzička poslastica - koncert Novosađanina Lorana Prokopića u Sinagogi 17. decembra, u 20 časova.
- Koncert nosi naziv „Kada nemamo ništa osim ljubavi” (Quand on n'a que l'amour) što je zapravo pesma kojom je Žak Brel započeo svoju karijeru. Upravo njemu će biti posvećen drugi deo koncert, dok ćemo u prvom delu čuti nekoliko pesama u čast Šarla Aznavura, Žorža Mustakija i Edit Pjaf - navodi Loran Prokopić, čovek autentične energije i pristupa životu koji nosi sobom dubinu poimanja stvari i emocija ali i svojevrsnu umetničku lepršavost, koje su svojstvene upravo šansonama.
- Kao podrška na sceni za klavirom biće David Klem, samostalni stručni saradnik koorepetitor na Muzičkoj akademiji u Novom Sadu. Inače, poznat je novosadskoj publici kao kompozitor i pijanista Novosadskog pozorišta. Na harmonici će biti Dragana Kuzmanović, koja se bavi promocijom tog instrumenta kroz Udruženje eufonija - najavio je Loran svoje kolege koje će biti podrška na koncertu koji je pre svega posvećen Žak Brelu.
- Time završavam jedan ciklus omaža koji sam realizovao u poslednje tri godine. Godine 2015. Udruženje šansona, u kome sam potpredsednik a moja supruga Marija predsednica, priredilo je koncert i niz muzičko poetskih večeri posvećenih jednoj od najvećih francuskih ikona šansone Edit Pjaf, povodom 100 godina od njenog rođenja. Naredne godine napravili smo omaž Žorž Brasansu povodom 35 godina od njegove smrti. Dok smo 2017. izdvojili važna imena francuske šansone koja smo predstavili široj publici, te organizovali dve poetsko muzičke večeri posvećene Preveru i Bodleru - napominje Loran, koji se prisetio premijere Brelovog resitala koja se desila pre par godina u Parizu 9. oktobra, na dan njegove smrti.
Taj resital sam izveo u kabareu gde je Brel pevao pre nego što je postao slavan - objašnjava Loran sa zanesenošću koja je svojstvena ljudima koji žive svoju ljubav.
- Sve to što radim jeste samo želja da se neki moji snove ostvare i možda da postaknu nekoga da bez obzira na to koliko može biti teško, ne odustanu od svojih snova kao što to nije učinio ni Brel izlazeći iz zaštitničkog okvira buržoaskog života u Briselu u nesiguran noćni život kabarea u Parizu - priča Loran, iza čijeg zanimljivog imena stoji činjenica da je rođen u Parizu, da je tamo živeo do sedme godine i to u ulici Belvil, vrata do vrata zgrade u kojoj je rođena velika Edit Pjaf. Taj simbolizam je slutio da ne zaživi kad se Loranova porodica preselila u Jugoslaviju, tačnije Crnu Goru u jedno malo selo koje nije imalo ni asfalt, ni protočnu vodu i samim tim bilo velika suprotnost Parizu.
- Morao sam da naučim jezik, i to jekavicu i ćirilicu... Celo leto pre početka škole sam učio jezik i azbuku jer sam osetio koliko je težak osećaj nemogućnost da se izrazite - prisetio se Loran koji se kasnije doselio u Novi Sad gde je kako kaže počeo da se momči.
- Svirao sam razne pesme i u jednom trenutku sam naišao na ploče i kasete mojih roditelja među kojima su bili Aznavur, Džoni Holidej, ali i Brel, Pjaf... Zahvaljujući šansoni ostajem u dosluhu s francuskim jezikom sam u velikoj meri zaboravio - priča Loran jednako zanimljivo i upečatljivo kao što prenosi emociju šansone. Loran je u tom periodu završio glumu, radio jedno vreme u Vršačkom pozorištu, potom u jednoj državnoj instituciji, ali je nakon što su on i njegova supruga ostali bez posla, spakovao kofere i vratio se Parizu.
- Došao sam u veliki Pariz gde više nikoga nisam poznavao, premda je to grad u kome sam se rodi. Imao sam samo gitaru i kofer pun snova, ali je počela da mi se otvara priča... U gradu u kojem nije lako naći stan, našao sam jedan u dvadesetom arondismanu, gde sam rođen i to je bio znak da sam na pravom mestu. Zahvaljujući poznanstvima iz tog dela Pariza, uspeo sam da priredim izložbu pod naslovom „Moji lepi susreti... s umetnicima iz dvadesetog arondismana”. Upoznao sam umetnike koji su me zvali u svoje ateljee da pevam, tako da sam ih sve pozvao da zajedno izlažu...slikari, skulptori... Time smo pokazali koliko je bitno da se ljudi povezuju i pomažu jedni drugima sa razumevanjem, a sve je to zapravo posledica iskrene emocije prema sebi i životu - rekao je Loran koji sve radi osvešćeno i sa smislom, te pre izvođenja neke pesme uvek napravi uvod i objasni o čemu se radi pre nego što je otpeva i na taj način Francuzima prikazuje duh našeg naroda kad peva naše starigradske pesme, ali i obratno kad ovde peva šansone.
- Francuzima je uvek drago da upoznaju čoveka koji dolazi iz Srbije i gaji ljubav prema šansoni, tamo promovišem našu kulturu, a ovde francusku kulturu i šansonu. Često kažem da je naša starogradska i izvorna pesma isto što i šansona. To se ogleda kroz lepe harmonije, melodiju, kvalitetan i smislen tekst, sve ono čega danas nema u pesmama - kaže Loran Prokopić dodajući da je važno da ljudi znaju da nisu sami i da nije uzaludno verovati u šanosne, u ljubav, te da to nije stavr naivnosti i uzaludnih ideala.
- Brel ima jedan stih: „Trebalo nam je mnogo godina da ostarimo, a ne odrastemo”....mene je taj dečak odveo u Pariz, mene je taj dečak okrenuo šansoni - zaključuje Loran Prokopić, čiju strast, ljubav i posvećenost umetnosti možete osetiti na koncertu u Sinagogi 17. decembra.
Snežana Milanović