Od Hendla do Tavenera
Nesvakidašnje raznovrstan i intrigantan repertoar obuhvatio je koncert dveju naših istaknutih muzičkih umetnica mlađe generacije, sopranistkinje Radoslave Vorgić Žuržovan i pijanistkinje i kompozitorke Julije Bal, koji je krajem prtošle nedelje priređen u okviru ciklusa Muzičkih večeri Matice srpske.
Posle skorašnjeg zapaženog gostovanja u gradu pobratimu Novog Sada, Noriču, Radoslava Vorgić Žuržovan i Julija Bal predstavile su se sada domaćoj publici sličnim izborom dela širokog stilskog dijapazona, od baroknih arija i romantičarskih solo pesama do vokalne lirike i instrumentalnih komada savremenih autora, koji je na zanimljiv način povezao muzička dela različitih epoha i raznih podneblja, ukazujući na niti unutrašnje bliskosti i duhovne srodnosti koje ih spajaju.
Koncert je otvoren izvođenjima dveju arija iz Hendlovih opera, arije “Mnogo želim, mnogo se nadam” iz opere “Rinaldo” i arije “Vrati se meni” iz opere “Alćina”, muzički zahtevnih i tehnički vrlo kompleksnih komada, koje je sopranistkinja Radoslava Vorgić Žuržovan donela suvereno i angažovano, u virtuozno ocrtanim bujicama briljantnih koloratura uspešno ističući emotivnu dimenziju i intimnu ekspresivnost ove barokne muzike. Veliki doprinos uspešnom izvođenja ovih arija pružila je i pijanistkinja Julija Bal, koja je precizno ostvarene klavirske deonice gradila finim tonskim nijansiranjem, bliskim plemenitoj prozračnosti čembalskog zvuka. U nastavku večeri Julija Bal je izvela “Čakonu u G-duru” Georga Fridriha Hendla, efektno naglašavajući i kontrastno suprotstavljajući razvojne melodijske tokove ovog vedrinom prožetog, varijaciono strukturisanog komada. Usledile su interpretacije tri Bramsove solo pesme sa oznakom opusa 85, napisane na nemačkim prevodima srpskih narodnih pesama, koje su u tananom tumačenju Radoslave Vorgić Žuržovan zazvučale nežno i prefinjeno, u otmenom sjaju romantičarske liričnosti.
Drugi deo koncerta otvoren je jednim delom potpuno drugačijeg karaktera i zvuka, kompozicijom “Molot” ili “Malj” za klavir solo, ostvarenjem koje je svojevremeno napisala Julija Bal, inspirisana dokumentarcem istog naslova, koji prikazuje zlosrećnu sudbinu belih pilića postavljenih na tekućoj traci, odakle one koji su zdravi vade i pakuju za dalji transport, a one druge na kraju čeka smrtonosni malj. Među tim pilićima, prikazanim u filmu našlo se i jedno crno, kojeg je po svemu sudeći, čekao kraj pod maljem, ali, nekim čudom ovo pile je izbeglo smrt i pobeglo je na slobodu. Postaknuta ovom filmskom pričom
Julija Bal je komponovala Preludijum i fugato naslovljen “Malj”, sa uvodnim delom reskih harmonskih sukoba i snažnih ritmičkih akcenata iz kojeg se razvija pođednako uznemirujući, žustri splet brzih i oštrih melodijskih i motivskih pokreta, a ova muzika u njenom tumačenju dobila je impresivno, moćno i potresno tonsko uobličenje. Potpuno drugačiju muzičku atmosferu smirene refleksivnosti donele su interpretacije sedam pesama iz ciklusa
“Poslanica ljubavi” eminentnog engleskog kompozitora Yona Tavenera, komponovane na tekstove srpskih monaha, koje je sopranistkinja otpevala proživljeno i delikatno, sa pravom merom ističući njihovu duboku i iskrenu religioznost.
Nakon toga članice dua su zajednički izvele tri pesme iz Britnovog ciklusa “Na ovom ostrvu”, Julija Bal je izvela sopstvenu trankripciju Etide broj 7 Eitora Vila Lobosa originalno namenjene gitari, a na samom završetku večeri Radoslava Vorgić i Julija Bal pružile su publici još i jedno zanimljivo, osavremenjeno viđenje Hendlove muzike, arije iz opere “Rinaldo” u transkripciji Julije Bal, koje je upečatljivo zaokružilo ovaj uspešni muzički događaj. Posle dužeg aplauza slušalaca i ponovljenih poziva za “bis”, Radoslava Vorgić Žuržovan i Julija Bal pružile su publici još i nadahnuto tumačenje kompozicije “Ave Marija” mlade novosadske kompozitorke Stanislave Gajić.
B. Hložan