Mladi muzičari iz nekoliko zemalja pripremaju se za koncert u Novom Sadu
Zvuci Malerove Pete simfonije na platou ispred Srpskog narodnog pozorišta na Pozorišnom trgu, oglasiće se u nedelju 14. avgusta u 20.30 časova, na koncertu kojim internacionalni projekat „Zvuci promene“ (Sounds of Change) na scenu izvodi preko osamdeset mladih muzičara iz nekoliko evropskih zemalja.
Ovaj projekat finansirao je Fond „Kreativna Evropa”, upravo s ciljem da mladim, talentovanim muzičarima omogući da iskorače na scenu, zajedno sa svojim kolegama iz drugih sredina, i steknu iskustvo muziciranja i u velikom orkestru. Muzičari u Novom Sadu borave ove nedelje, i intenzivno se pripremaju za ovaj koncert na probama u Srpskom narodnom pozorištu. Orkestrom rukovodi maestro Osvaldo Fereira, direktor Portugalske filharmonije, koja je nosilac ovog projekta. U narednim godinama ovaj projekat će se odvijati u nekoliko faza, a njegova realizacija započeta je upravo u Novom Sadu.
– Ja sam ovde u ime jednog od pet partnera, koji su uključeni u ovaj projekat „Kreativne Evrope”. Mi smo zapravo lideri ovog projekta, ali radimo ga zajedno sa Srpskim narodnim pozorištem, slovenačkim akademskim orkestrom (Kulturno društvo BSA Slovenija), Internacionalnim muzičkim festivalom u Koblencu i sa partnerom iz Sevilje u Španiji (Umetnička organizacija „Noletia“) koji se ne bave muzikom, već uličnim pozorištem i cirkuskim veštinama, te novim formama teatra. Naš je zadatak da sve to povežemo, i da mladim ljudima omogućimo da u tome učestvuju i da cirkulišu kroz različite zemlje u Evropi – kaže za naš list maesto Fereira.
Veliki izazov i zadatak je postavljen pred ovaj orkestar, koji čini tek prve korake, a to je da ne samo savlada, već da bude dostojan interpretator Malerove muzike.
– Maler baš nije bio moj prvi izbor, ali sam smatrao da je jako dobra ideja izvesti upravo njegovo delo, jer on, po mom mišljenju, predstavlja nekog ko zaista zastupa humanističe principe. Kao Jevrejin osećao je netoleranciju zbog toga što nije bio poreklom Austrijanac. Ti problemi su postojali u Evropi i u njegovo vreme, a postoje i utiču na život i danas. Kada govorimo o ujedinjenoj Evropi, mislim da moramo da spajamo ljude i kroz umetnost, i činimo da shvate da svi imamo iste ciljeve: mir, ljubav... Mislim da ljude možemo da ujedinimo na taj način, kroz umetnost. Malerova muzika takođe reprezentuje i njegova razmišljanja o prirodi. On je verovatno prva osoba koja je razmišljala o ambijentalizmu, o važnosti očuvanja prirode, pogubnosti njenog uništavanja. Na sve to, Maler je dobar izbor i jer ne pripada nijednoj od pet zemalja koje su uključene u ovaj projekat. Time pokazujemo i da želimo što više da obuhvatimo i zahvatimo iz evropske umetničke tradicije – ističe maestro Fereira.
Pripremajući se za predstojeći koncert, Fereira kaže da će morati da se „izbore“ sa Malerom i odrade zaista težak posao ove nedelje. Jer, kako napominje, orkestar je sastavljen od muzičara različitog umetničkog iskustva i godišta. Ali, uveren je u to da će ovi mladi ljudi uspeti, jer naporno rade, i već su postigli mnogo, iako su imali samo dva dana proba.
– Svedoci smo da smo ovih godina živeli u uslovima na koje nismo navikli, sticajem okolnosti zbog pandemije, te da su nam neke grupne, orkestarske stvari bile praktično onemogućene – objašnjava lider novosadskog dela projektnog tima Dragana Kuzmanović. – I stoga smo kroz ovaj projekat svi zajedno želeli da fokus većeg, značajnijeg njegovog dela, budu upravo internacionalne orkestarske akademije, u kojima ćemo okupiti mlade ljude, koji izlaze s fakulteta i potrebno im je da dobiju neki input kako i šta dalje. Ovaj projekat je okupio 84 mlada muzičara iz Srbije, Španije, Nemačke, Portugalije i Slovenije.
Kako je zamišljeno, „Zvuci promene“ traju četiri godine, odvijaju se kroz četiri faze i osim orkestarskih akademija, Dragana Kuzmanović pominje i da su u okviru projekta uključeni i programi „artist in rezidens“, koji će biti realizovani i u Srpskom narodnom pozorištu.
- Projekat je počeo u ponedeljak, upravo u Novom Sadu, budući da je naš grad Evropska prestonica kulture. Istina, mi smo u tek martu saznali da su nam odobrena sredstva, i bilo je neizvesno da li ćemo uspeti da sve to organizujemo sad u avgustu, kako smo zamislili. Pogotovo što se nametnulo dosta stvari. Imali smo problem sa avio kompanijama, koje su u vreme kada smo kupovali karte počeli da štrajkuju, a trebalo je da organizujemo dolazak čak 38 ljudi. Bilo je dosta problema, i vrlo sam srećna što smo uspeli da okupimo mlade ljude koji su prvi put ovde, poput umetnika iz Portugalije – kaže Dragana Kuzmanović.
U ovoj fazi projekta realizuje se internacionalna orkestarska akademija i u njoj je sve usmereno na muzičare koji će svirati u velikim formacijama. Sledeći nivo projekta su operski umetnici, kako dodaje Dragana Kuzmanović, koji će takođe dobiti priliku da pokažu svoje znanje i umeće. Zatim će u projekat biti uključeni i kamerni muzičari, koji će se predstaviti na festivalu u Koblencu, koji je jedan od partnera.
– S obzirom na to da je Evropska unija od 2021. do 2027, kroz program „Kreativna Evropa”, koji je namenjen isključivo umetnostima, kulturi, u svoj program uključila i to da jedan od ciljeva bude podizanje ekološke svesti, mi ćemo obratiti pažnju i na taj deo priče, i to tako što ćemo za prevoz ogromnog broja ljudi gledati da uzimamo neka ekološka prevozna sredstva. Vodiće se, recimo, i računa o tome na kakvom papiru će biti štampan propagandni materijal. Treća stvar, a mislim da je to jedan od najvažnijih momenata ovog projekta, jeste koncertni prostor, koji će zapravo biti neki novi prirodni prostor, i koji ćemo osvojiti za klasičnu muziku. On će na neki način ostati kao legat celokupnog ovog projekta. No, zasad se ne zna tačno koji je to prostor – navodi Dragana Kuzmanović.
Muzičari su za ovaj orkestar odabrani na osnovu preporuka profesora koji učestvuju u projektu. U projekat su uključeni i profesionalci, koji su, po rečima Dragane Kuzmanović, tačke oslonca tim mladim muzičarima i koji treba da im prenesu svoje znanje sviranja u orkestru.
– Sviranje u orkestru nije nimalo jednostavno i ne možete bez tačke oslonca okupiti te mlade, talentovane muzičare, koji su bez iskustva. Naravno, odabrani su izuzetno talentovani mladi muzičari, koji mogu da iznesu ovo Malerovo delo, jer ono nije nimalo jednostavno za izvođenje. Konsultovali smo se sa našim profesorima i sa našim muzičarima, da bi nam preporučili mlade ljude koji mogu da iznesu taj projekat, da bi mi kao srpski tim dali svoj doprinos. Prvobitno je bilo zamišljeno da iz Srbije učestvuje 30 muzičara, međutim, s obzirom na to da je avgust mesec godišnjih odmora, mi smo pomogli našim partnerima tako što smo orkestar dodatno dopunili našim umetnicima. Na kraju je srpski tim dao 38 muzičara. Vrlo sam srećna što je naš tim tako veliki, i što smo našim mladim umetnicima omogućili jedno takvo iskustvo – ističe Dragana Kuzmanović.
N. Pejčić