INTERVJU ALEKSANDAR TASIĆ, KLARINETISTA Mocartu u čast
Volfgangu Amadeusu Mocartu u čast se na ovogodišnjem festivalu priređuje i koncert Kamernog ansambla Nomusa, čiji je član i Aleksandar Tasić, jedan od naših najpoznatijih i najuspešnijih klarinetista.
Brojni su njegovi nastupi na domaćim podijumima, i kao člana različitih formacija i kao soliste, ali bogatu koncertnu aktivnost u svojoj karijeri Tasić je ispunio i mnogim koncertima u inostranstvu. Tako je, između ostalog, solo klarinetista Festivalskog orkestra u čuvenom Verbijeu, s kojim je nastupao u svim značajnim koncertnim salama sveta, vođen dirigentskom palicom Yejmsa Livajna, Zubina Mehte, Kenta Nagana, Volfganga Zavališa, Valerija Gergijeva, Klaudija Vandelija...
U karijeri ovog izuzetnog instrumentaliste dominira i pedagoški rad. Aleksandar Tasić predaje Kamernu muziku na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, gde je i sam diplomirao i magistrirao, usavršavajući se pritom i u inostranstvu, kod prof. Rikarda Moralesa („Yulijard” u Njujorku), prof. Majkla Kolinsa (Kraljevska akademija u Londonu) i prof. Mišela Arinjona (Nacionalni konzervatorijum za muziku u Parizu). Takođe predaje i predmet Klarinet, na Filološko-umetničkom fakultetu u Kragujevcu. Univerzitet u Novom Sadu mu je 1997. dodelio Izuzetnu nagradu za vrhunske rezultate u umetničkim aktivnostima.
U muzici je Mocart kao jedan od ona četiri osnovna elemenata, bez kojih se život ne može zamisliti, ali neki smatraju da, penjući se stepenicama izvođačkog sazrevanja, u jednom trenutku prestaje inspiracija njegovom muzikom?
- Mocart ne može da izgubi na popularnosti i potražnji, jer njegova muzika je za uvek. Stoga je Mocartova muzika neizostavna i danas na repertoarima ne samo solista, orkestara, već i u programima festivali i operskih kuća. Mocart je za mene inspiracija još od malih nogu. Iako nema puno kompozicija za klarinet, samo nekoliko dela kamerne muzike, sva su kapitalna.
Klarinet je jedan od neophodnih instrumenata u zvučnoj paleti Mocartove muzike, u kamernim, orkestarskim, solo, pa i operskim partiturama. Šta sve klarinetistima pruža njegov opus?
- Klarinet se u njegovo vreme tek razvijao kao instrument, prepostavljam da je to i razlog što Mocart nije napisao više dela za solo klarinet. Ali najpoznatiji i verovatno najlepši koncert koji je Mocart napisao je Koncert za klarinet i orkestar u A-duru, KV 622. Takođe, imamo Kvintet za klarinet i gudački kvartet, Gran Partitu-Serenadu za duvače, Trio “Kegelstadt” sa violom i jos nekoliko seksteta i okteta za duvače.
Kamerni ansambl Nomusa, sastavljen od naših najeminentnijih muzičara, nastupa večeras u 20 časova u Sinagogi. Na programu ovog koncerta su Mocartov Kvintet za klavir i duvački kvartet K.452, i Kvintet za hornu, violinu, dve viole i violončelo K.407.
Članovi ovog ansambla su: Rita Kinka, klavir, Sanja Romić, oboa, Nikola Ćirić, horna, Nemanja Mihailović, fagot, Aleksandar Tasić, klarinet, Jelena Dragnić, violina, Boris Brezovac, viola, i Aleksandar Latković, violončelo.
- Svi članovi Kamernog ansambla Festivala Nomus su međunarodno priznati solisti, ugledni pedagozi i vrsni kamerni muzičari. Na ovogodišnjem izdanju festivala, okupili su se oko programa u celosti posvećenog muzičkom geniju – Volfgangu Amadeusu Mocartu, a povodom kompozitorovog značajnog jubileja – napominje organizator festivala Muzička omladina Novog Sada.
Svojevremeno ste govorili da je klarinet vas izabrao, a ne obrnuto, ali je izbor bio pravi. Dešava li se takva okolnost i Vašim studentima, da im udruženi talenat i dobar izbor instrumenta obećavaju uspešnu karijeru?
- To je veoma teško pitanje. Danas nije dovoljno samo da budete najbolji, ili jako dobri na svom instrumentu. Za uspešnu karijeru soliste, potrebno je da imate tim menadžera koji će vam organozovati nastupe, tim novinara koji vas prati na koncertima i turnejama, kao i činjenica da morate da prodate određeni broj karata. Takođe, morate da budete harizmatični na sceni i da imate svoju publiku. Ovo je samo nekoliko preduslova, ne bih da nikoga obeshrabrim, ali to je realnost. U današnje vreme, karijera soliste se gradi od malih nogu.
Čest ste član festivalskog kamernog ansambla Nomusa, kao da ga to definiše kao uvek kreativan i inspirativan susret izabranih muzičara?
- Volim da sviram na Nomusu, jer sam okružen prijateljima koji su fenomenalni muzičari. I, naravno, kada imate taj spoj, onda je prirodno da i nastupi budu uspešni. Ta energija zaokružena dobrom muzikom je prepoznata i od publike, koja nam se vraća u velikom broju na svakom koncertu.
Nataša Pejčić