FLAUTISTKINJA ALEKSANDRA HORVAT I PIJANISTA SAŠA SVIJIĆ TUMAČE DELA ANTE GRGINA Spoj kreativnosti i plemenitog zvuka
Među ne tako čestim autorskim koncertima domaćih muzičkih stvaralaca obradovala su i veliku pažnju izazvala dva najnovija, posvećena delima za flautu jednog od naših najznačajnijh i najsvestranijih umetnika Ante Grgina, bez sumnje i najvećih klarinetista svoje generacije, koji se komponovanjem bavi od rane mladosti.
Stoga nas je posebno obradovala prilika da u samo nekoliko dana razmaka prisustvujemo njegovim vrhunskim večerima u beogradskom „Artgetu“ i novosadskoj Galeriji Matice srpske. Ako smo imali zadovoljstvo da od šest umetnikovih autorskih programa pratimo bar polovinu, uvek sa ponovo potvrđenim uverenjem u vrednosti njegovog kompozitorskog umeća, prvenstveno u delima namenjenim njegovom primarnom, ali i drugim duvačkim instrumentima, onda nam je ova dvostruka prilika otkrila impresivne izvođačke sposobnosti novosadske flautistkinje Aleksandre Horvat i njenog izvanrednog klavirskog saradnika Saše Svijića, upravo kao tumača Grginovog opusa za flautu.
A upravo posebna personalna kreativnost krasila je i primarno idealan spoj plemenitog zvuka flaute i klavira izražen u svim kontrastima odabranih kompozicija, od privlačne melodike do neupitnog virtuoziteta, što su Aleksandra Horvat i Saša Svijić predstavili izrazito muzikalno, upravo savršeno usklađenim tonskim balansom i dubokim međusobnim razumevanjem.
I u tom predavanju, počev od Male priče ispripovedane prekrasnim flautskim tonom, mirno ujednačenom, uverljivom i autentičnom naracijom koju je sam autor podržao svirajući pijanističku partiju, sva potonje interpretacije plenile su dubokom osećajnošću, pa i meditativnošću, često i vedrinom i skercoznim raspoloženjima, Grginu bliskim džez standardima ali i prozračnim harmonijama i bogato rascvetanim i prijemčivo pevnim kantilenama.
Repertoarski raritet bilo je i premijerno predstavljanje dela za solo flautu, koje je Ante Grgin napisao misleći upravo na izuzetnu sviračku energiju i emotivno ekspresivne sposobnosti naše flautistkinje, poklanjajući joj pregledno srukturiranu Svitu blisko povezanih delova i visoke virtuoznosti, koristeći sva svoja iskustveno stečena kompozitorska znanja, pođednako povezana s ličnim izvođačkim sazrevanjem kao internacionalno priznat solista i kamerni muzičar. Ove strane njegove bogate izvođačke karijere predstavljene su na novosadskom koncertu Svitom „Hameum“ Božidara Miloševića u aranžmanu koji je Ante Grgin priredio za flautu, klarinet i klavir, u kom se duu Horvat-Svijić u bogaćenju zvučnog kolorita pridružio vrsni klarinetista Đuro Pete.
Tek, duo Horvat - Svijić pasionirano je demonstrirao Grginovo odlično poznavanje njihovih instrumenata (prvobitno je i sam obrazovan kao pijanista), negovanje tradicije i pedagogije, oduševivši do kraja slušaoce beskrajno muzikalnim tumačenjem njegove u svakom smislu pa i stilski reprezentativne Sonate za flautu i klavir. Delikatna isprepletenost i zvučna ravnoteža pretežno lirski raspevanih, ali i duhovito „začikujućih“ i potpuno simbiotičkih deonica, raznovrsnost ritmova i tempa, vedrina prvog stava, „ravelovski“ bluz u sredini, i upravo žovijalna lakoća, ali i zahuktalost i „zaigravanje“ finalnog valcera zaokružili su kompozitorov „čarobni krug znakova“ (kombinovan od džeza, popularne, filmske, i muzike klasičnog prosedea), do kraja oduševivši publiku koja je na oba mesta dugo aplaudirala i autoru i iskusnim interpretacijama njegove muzike ostvarenim zavidnim sposobnostima i imaginacijom novosadskih umetnika.
Marija Adamov