„Dnevnik” na Međunarodnom festivalu klasične muzike „Vrnjci“
Na najbolji mogući način, zanimljivo, retorički bogato, sa nizom najlepših odabranih muzičkih ilustracija, predstavila je Novosadske muziče svečanosti na Međunarodnom festivalu klasične muzike „Vrnjci“ u Vrnjačkoj Banji muzikolog, muzički kritičar i umetnički direktor Nomusa Marija Adamov.
Držeći se izreke starih kineskih mudraca – „dok jedeš ukusni zreli plod, ne zaboravi onoga ko je voćku posadio“ – Marija Adamov je podsetila i na klarinetistu i istaknutog kulturnog poslenika Antona Ebersta, idejnog tvorca skromno zamišljenog Nomusa iz 1975, koji se ugasio posle šest godina, da bi ga 1985. obnovila Muzička omladina Novog Sada.
Postepeno Festival je dobio internacionalni karakter; pratio je aktuelna muzička zbivanja i kod nas i u svetu, ali i dah publike. Na njegovom čelu stajali su predusretljivi i poslu posvećeni ljudi – Milan Radulović (sekretar Muzičke omladine), Stevan Divjaković (autor odlične nedavno izvedene opere „Vladimir i Kosara“), Nenad Ostojić (dekan Akademije umetnosti), te Ištvan Varga, nezaboravni violončelista koji je krajem devedesetih godina akcenat stavio na kamerno muziciranje na Nomusu (Varga se vratio 2016. na Nomus, ali kao dirigent).
Marija Adamov se potrudila (uz pomoć muzičkog zaljubljenika a tehničkog perfekcioniste iz „Zamka kulture“ Igora Komlenovića) da predstavi najlepše muzičke stranice koje su se na Novosadskim muzičkim svečanostima čule u proteklim godinama, od Koplendovih „Fanfara za običnog čoveka“, „Performansa“ Vladimira Labata, „Divertismana“ Žaka Ibera (čime je potvrđena dobra saradnja sa Francuskim kulturnim centrom), najlepšeg odlomka iz Verdijevog „Don Karlosa“, arije markiza od Poze u interpretaciji Željka Lučića, koji danas uživa ugled eksperta za Verdija, a koji je započeo opersku karijeru u Novom Sadu.
Čuli smo i Jasminku Stančul, (koja je u Beču bila laureat Betovenovog takmičenja ali u Drugom klavirskom triju Dmitrija Šostakoviča), pijanistkinju Jeo En Son, dobitnicu druge nagrade na Takmičenju „Čajkovski“ (u interpretaciji finalnog stava Mocartovog Koncerta u B-duru), klarinetistu Mate Bakavca, pobednika Međunarodnog takmičenja Muzičke omladine u Beogradu, pa pijanistkinju Ritu Kinku, „ženu godine“, nagrađenu na Takmičenju Muzičke omladine za najbolju interpretaciju „Ođeka“ Vasilija Mokranjca, i to u interpretaciji „Zodijaka“ Aleksandra Simića sa Berislavom Skenderovićem i Vojvođanskim simfoničarima...
Tek, Marija Adamov je tako slikovito dočarala Novosadske muzičke svečanosti da je svako u publici poželeo da i sam u aprilu 2018, kada će biti održano 38. izdanje Nomusa, bude deo ovog praznika klasike.
Tekst i foto: Gordana Krajačić