Autorsko veče kompozitorke Aleksandre Vrebalov
Svedeni, ali bogati i raznostrani presek kamernog opusa naše istaknute kompozitorke Aleksandre Vrebalov i dobru priliku za upoznavanje sa njenim umetničkim traganjima i stavovima pružilo je posetiocima autorsko veče posvećeno delima jedna od vodećih autorki srpske muzike, koja uživa izuzetnu međunarodnu reputaciju i čija dela se izvode širom sveta, priređeno u svečanoj sali Gradske kuće u Novom Sadu.
Od vremena njene prve autorske večeri priređene 1989. kada je još bila studentkinja AUNS, Aleksandra Vrebalov je ostvarila impresivnu kompozitorsku karijeru, napisavši osamdesetak kompozicija, od orkestarskih dela i dela solističke i kamerne muzike, do operske muzike i muzike za balet.
Njene kompozicije naručivali su i izvodili Kronos kvartet, Opera SNP-a, Karnegi hol, Beogradska filharmonija, pekinški orkestar “Zabranjeni grad”... Učestvovala je u brojnim umetničkim projektima i programima, poput “Mek Dauel kolonije”, “Rokfeler belađio centra”, dobitnica je nagrade “From” Univerziteta u Harvardu, stipendije ”Čarls Ajvs” u SAD... Aleksandra Vrebalov je predavala na Gradskom koleyu u Njujorku, a odskora je gostujuća profesorka na doktorskim studijama novosadske Akademije umetnosti.
Veče je otvorio nastup članica Gudačkog kvarteta TAJJ sa interpretacijom jedne od često izvođenih i dobro poznatih kamernih kompozicija Aleksandre Vrebalov, kvarteta “Bezgranična Panonija”. Ovo delo široko razvijenih tonskih vizura i osobenog preplitanja laganih, muzičkom liričnošću protkanih sekvenci i provala burne ritmičnosti, u angažovanom tumačenju članica kvarteta TAJJ zazvučalo je moćno i dramatično, kao svojevrsni izmaštani zvučni portret panonske ravnice.
U razgovoru sa Aleksandrom Vrebalov, koji je potom vodila muzikolog, profesorka AUNS dr Ira Prodanov Krajišnik, kompozitorka je kao veoma značajan podsticaj izdvojila prvo javno izvođenje svoje prve kompozicije, “Preludijuma za violinu i klavir”, napisane još dok je pohađala srednju muzičku školu. Njen tadašnji profesor, kompozitor Stevan Divjaković ohrabrio je mladu autorku stavljajući njeno prvo ostvarenje na program koncerta, na koji je potom pozvao i jednog od velikana naše muzike dvadesetog veka, kompozitora Rudolfa Bručija, da čuje njeno prvo delo.
Nastavak programa doneo je izvođenja fragmenata iz njenog novijeg, opsežnog kamernog ostvarenja, ciklusa kompozicija “Pesme morskog ranča”, nastalog 2015. godine na poruybinu Kronos kvarteta, kojim je autorka imaginativno i upečatljivo, snažnom i neposrednom tonskom izražajnošću ozvučila mitsku prošlost i živopisni pejsaž zdanja na obali Pacifika u severnoj Kaliforniji, povezujući ovde tajanstvena šamanska znanja, pesme i predanja Pomo Kašia Indijanaca sa inspiracijom prizora okeana, obale i današnjeg života “Morskog ranča”, u nastojanju da dopre do drevnog, iskonskog izvorišta muzike.
Članice Kvarteta TAJJ izvele su odabrane stavove energično i proživljeno, precizno gradeći složene obrise zvučne arhitektonike ovoga dela, od stišane meditativnosti do vehementnih kulminacija uzburkanih zvučnih bujica. Prilikom tumačenja prvog segmenta dela, članicama Kvarteta TAJJ pridružila se i Aleksandra Vrebalov muzicirajući na osobenoj keramičkoj indijanskoj posudi – udaraljki.
U nastavku večeri poveo se razgovor o odnosu kompozitora i izvođača, gde je Aleksandra Vrebalov kazala da je za nju saradnja sa izvođačima uvek veoma inspirativna, jer se na taj način, zajednički mnogo bolje mogu otkriti i osvetliti dimenzije dela koje nastaje, a violistkinja Kvarteta TAJJ Jelena Filipović je rekla da je dugogodišnja saradnja Kvarteta TAJJ sa ovom kompozitorkom za članice ovog ansambla bila veoma važna i plodotvorna.
– Aleksandra Vrebalov je uvek otvorena za sugestije i saradnju i nije od onih kompozitora koji zahtevaju da se njihovo delo mora izvesti samo na jedan način i nikako drugačije - istakla je Jelena Filipović, zaključujući da se na taj način dolazi do najboljeg pristupa izvođenju neke kompozicije.
Program je obuhvatio još i izvođenje nove klavirske kompozicije “Indigo kodovi”, na tragu iskustava minimalizma, ali temeljenim na povremenim gradacijama briljantnog virtuo- ziteta, doneto u odmerenom i profinjenom tumačenju Mihajla Zurkovića, i na samom kraju članice Kvarteta TAJJ i Mihailo Zurković odsvirali su još Tango Aleksandre Vrebalov sa naslovom “Udovičina metla” karakterističnog igračkog ritma i ironičnog prizvuka.
Odgovaraući na pitanje kakav je značaj likovnog elementa i reči u njenom stvaralaštvu, Aleksandra Vrebalov je rekla da i likovnost i melodija reči imaju važnu ulogu u njenim kompozicijama, ali je prvenstveno zvuk izražajno sredstvo muzike. „Kompozitor i muzičari su posrednici koji slušaocima zvukom prenose emocije, izraz i informacije koje delo ima. Važno je da ta emocija i informacija dopre do nekog, a još važnije je kako razumeti ljude, to je ono što me najviše zanima”, rekla je Aleksandra Vrebalov.
B. H.