Milenković: Umetnički direktor EPK nije čarobnjak iz Oza
Fondacija „Novi Sad 2021” raspisala je 24. maja konkurs za umetničkog direktora projekta Evropska prestonica kulture, jednu od najznačajnijih pozicija u kreiranju i sprovođenju projekta EPK.
Poziv će biti otvoren 21 dan, odnosno do sredine juna, a u njemu se, između ostalog, insistira na tome da kandidat ima najmanje 15 godina iskustva rada na umetničkim i kulturnim projektima, da je potvrđen u međunarodnim umetničkim krugovima, kao i da može da se pohvali razvijenom mrežom kontakata, partnera i saradnika u kulturnom, umetničkom i kreativnom sektoru širom Evrope.
"Preporuka drugih EPK, kao i Panela nezavisnih stručnjaka Evropske komisije, bila je da se sprovede otvoreni, međunarodni javni konkurs za izbor umetničkog direktora. Poziv je objavljen bilingvalno, na srpskom i engleskom jeziku, i distribuiran posredstvom umetničkih mreža širom Evrope, kao i putem ličnih kontakata naših inostranih partnera", kaže nam Nemanja Milenković, direktor Fondacije „Novi Sad 2021”.
Na temelju iskustava dosadašnjih EPK govorilo se o tome da bi umetnički direktor trebalo pre da bude menadžer nego umetnik, te da ne bude iz Novog Sada ali da ima veze sa regionom. Da li se u tim okvirnim koordinatama u međuvremenu nešto promenilo?
"I jeste i nije. Sve evropske prestonice kulture su organski projekti koji se rađaju ponovo svaki dan. Ipak, jasno je da bi umetnički direktor/ica trebalo da ima i snažne menadžerske, ali i umetničke sposobnosti. Jer, reč je o osobi koja formuliše i odgovara za umetničku viziju celokupnog projekta. Takođe, s obzirom na to da je reč o funkciji koja je najuže povezana i uslovljena komunikacijom sa lokalnom scenom, veoma je značajno da to bude neko ko govori srpski jezik. S druge strane, to mora biti neko ko ima međunarodno iskustvo i razume međunarodni kontekst. Neko ko se ne kreće u ustaljenim lokalnim kružocima već ima kapacitet da posmatra i stvari sa strane. U svakom slučaju, u kontekstu „porekla”, moram da napomenem da u iskustva različita: umetnički direktor projekta „Temišvar 2021” je Kris Torč, Amerikanac koji živi u Švedskoj, dok je na toj poziciji u Rijeci - lokalac Slaven Tolj".
Po slovu konkursa, uloga umetničkog direktora/ice je da, u saradnji sa Umetničkim savetom, napravi selekciju i evaluaciju predloženih projekata i donese odluku o tome koji se projekti uklapaju u koncept i viziju „Novi Sad 2021”. Čija će biti poslednja ukoliko se vizije umetničkog direktora i Saveta ne poklapaju?
"Projekat EPK nije projekat jedne osobe, to je projekat koji prevazilazi svakog pojedinca. Umetnički direktor/ica jeste centralna figura programa svake Evropske prestonice kulture i odgovara za umetnički kvalitet i viziju projekta, ali nije ni “čarobnjak iz Oza” koji sve muže, ume i zna. Otuda je otvorena mogućnost i za Savetom, koji bi pomagao umetničkom direktoru/ici u obavljanju dužnosti, kao i doprinosio kvalitetu njegovog rada. Ali mišljenje Saveta ne obavezuje u potpunosti umetničkog direktora. Praksa EPK je pokazala da kolektivni umetnički direktori nisu dugoročno održivi i da se pluralizam mišljenja i interesa može negativno odraziti na kvalitet umetničkog programa".
"Programski koncept “Za nove mostove” predstavlja dobar “štof”. Novi Sad je i dobio prestižnu titulu EPK zahvaljujući tom dobrom materijalu. Ali, pred budućim umetničkim direktrom/icom je odgovoran posao - da ovaj materijal iskoristi sa najboljom merom, i sa stilom sašije novo “odelo” maksimalno koristeći postojeće projekte, oblikujući ih, spajajući nekoliko njih u jedan, ili, pak, razvijajući više projekata iz jedne dobre projektne ideje. Konačan cilj je da do oktobra 2020. imamo jasno definisan program koji ćemo realizovati u 2021. i na osnovu kojeg ćemo biti proglašeni za jednu od do sada najuspešnijih evropskih prestonica kulture".
Jedan od uslova predviđenih konkursom je „razumevanje koncepta ’Za nove mostove’ i projekta ’Novi Sad 2021’, uključujući njegove glavne projekte i ciljeve”. Može li to da predstavlja ograničavajući faktor za potencijalne kandidate koji nisu bili uključeni u kreiranje samog koncepta?
"To možda jeste ograničavajući faktor, odnosno kriterijum, ali je i obavezan u svim evropskim prestonicama kulture. Jer, umetnički direktor naprosto mora biti veoma dobro upoznat sa konceptom i programima koji se nalaze u aplikacionoj knjizi jer, ponoviću, njegovo/njeno zaduženje će biti da razvija postojeće projekte, kao i da zajedno sa predlagačima radi na njihovom unapređenju. Osim toga, samo umetnički direktor/ica koji poznaje koncept i ciljeve kandidature može odabrati kvalitetne projekte na narednim pozivima koji se uklapaju u ciljeve i planove Fondacije. Uostalom, nije reč o nemogućem uslovu, s obzirom na to da su sve informacije dostupne u aplikacionoj knjizi koji se vrlo lako pronalazi na internet stranici Fondacije".
Ko u krajnjoj instanci donosi odluku o tome ko će biti umetnički direktor?
"Konačnu odluku o tome ko će biti umetnički direktor/ca donosi komisija, koju je imenovao Upravni odbor Fondacije, a čine je dr Tijana Palkovljević Bugarski, predsednica UO Fondacije, mr Vesna Latinović i moja malenkost. Ovom prilikom želeo bih da iskažem zahvalnost i zadovoljstvo što će mi u ovako odgovornom poslu pomoći baš njih dve, koje su imale značajnu ulogu u procesu kandidature i svojim radom doprinele dobijanju ove prestižne titule za naš grad. Istovremeno, u pitanju su poštovana i uvažena imena u svetu kulture ne samo u Novom Sadu, čineći, verujem, dobar balans u odnosu institucijalnog i nevladinog sektora u kulturi. Dakle, većinom glasova izabraćemo najboljeg kandidata. Konačno, moram i to da napomenem, postoji mogućnost da niko od prijavljenih kandidadata, po odluci Komisije, ne zadovoljavi uslove, što nije bio redak slučaj i u drugim EPK. Uostalom, ako već koristim metaforu štofa i krojenja i odela, onda će i ovde preovladati uverenje “tri puta meri, jednom seci”".
Kada se očekuje da budu vidljivi prvi rezultati rada umetničkog direktora?
"Najpre, rezultati rada ne čekaju umetničkog direktora, oni su vidljivi već od 13. oktobra 2016. kada smo u Briselu poneli prestižnu titulu EPK2021. Rezultate višemesečnog rada predstavili smo na konferenciji za Nove mostove: Nada godina prva, simbolično odražnoj na Dan Evrope 9. maja u studiju M u Novom Sadu. No, izbor umetničkog direktora će svakako u značajnoj meri doprineti daljem radu Fondacije".
"Posebno je u tom smislu potrebno naglasiti značaj početka rada sa predlagačima projekata iz aplikacione knjige na razvijanju postojećih projektnih ideja, koje će, zajedno sa novim projektima odabranim na mnogim konkursima koji su pred nama do godine titule, činiti konačan program od oko 300 projekata. Umetnički direktor će, zajedno sa timom Fondacije i nezavisnim inostranim ekspertima, u skladu sa programskim aktivnostima, postavljenim ciljevima i prioritetima do kraja godine definisati pravila i kriterijume za dalji rad. Time će šansu dobiti i umetnici i ostali profesionalci u kulturi, koji se do sada nisu uključili u razvijanje projekta NS2021, a što će, verujem, svakako doprineti formiranju, nadam se, dobrog programa za godinu titule".
M. Stajić