INTERVJU: Milan Radulović, direktor Muzičke omladine Novog Sada U SUSRET JUBILEJU 50 GODINA NOMUSA
Milan Radulović, dugogodišnji direktor Muzičke omladine Novog Sada i glavni i odgovorni uredniku Novosadskih muzičkih svečanosti, najznačajnijeg festivala umetničke muzike na ovim prostorima, od skora je i nosilac francuskog Ordena umetnosti i književnosti u rangu Viteza.
Ovo prestižno priznanje, koje je ustanovljeno 1957. godine, dodeljuje francusko Ministarstvo kulture „osobama koje su se istakle stvaralaštvom na polju umetnosti ili književnosti i time doprinele francuskoj i svetskoj umetničkoj i kulturnoj baštini". U obrazloženju je navedeno da je Radulović zavredeo Orden Viteza iskazujući „izuzetnu kreativnost, vizionarstvo, posvećenost, ali i veliku ljubav prema svom poslu” - a taj posao, uz sve ostalo, podrazumeva i organizaciju predstojećih božićno-novogodišnjih koncerata...
– Sad već po tradiciji Muzička omladina Novog Sada organuzuje ciklus koncerata prilagođenih prazničnoj atmosferi, i ove ćemo ga godine započeti 14. decembra u Sinagogi nastupom baroknog ansambla „Savaria”, a već za sledeće veče planiran je program „Rahmanjinov za dva klavira”, koji će izvesti Vladimir Milošević i Aleksandar Sinčuk. Jubilarni koncert ansambla „Bel tango”, koji obeležava 25 godina rada, predviđen je za 18. decembar, da bi 22. i 23. nastupila Amira Medunjanin, u jednoj potpuno novoj formaciji - sa harmonikašem Antoniom Vrbičkim i violinistom Leopoldom Stašićem. Konačno, nakon tango ansambla „Libercuatro”, koji će svirati 26. decembra, publiku očekuje 27. decembra veliki novogodišnji koncert Vojvođanskog simfonijskog orkestra, s kojim će kao solista nastupiti jedan od najpriznatijih svetskih violinista - Maksim Vengerov. Inače, u saradnji sa Vojvođanskim simfonijskim orkestrom i Beogradskom filharmonijom pripremili smo i dva programa za najmlađe. Najpre će 15. decembra u dva termina VSO izvesti Sen-Sansov „Karneval životinja”, gde će narator biti fagotista Nemanja Mihailović , a potom 24. decembra, zajedno sa Galerijom Matice srpske, realizujemo popularne koncerte za bebe Beogradske filharmonije.
I ovaj ciklus, baš kao i Nomus, realizuju se zahvaljujući novcu dobijenom na konkursu. Činjenica je, međutim, da je taj model finansiranja, ma koliko na papiru delovao dobro, proizveo da praktično u prvom delu godine gotovo da i nema kulturnih sadržaja, da bi se onda većina programa zgurala između septembra i decembra?
– Verovatno nismo jedini koji smo na to upozoravali. Budžeti se usvajaju u decembru, konkursi raspisuju u januaru, traju mesec-dva, sledi formiranje komisija i izbor programa koji će biti finansirani, te ceo postupak često ne bude gotov pre maja, a znalo se ulaziti i u jun. Između ostalog smo zbog toga i mi sa tradicionalnog aprilskog termina prebacili Nomus na oktobar, jer se osećamo mnogo sigurnije: jednostavno, u trenutku kada ulazimo u završnu fazu realizacije festivala tačno znamo s čime raspolažemo. U sličnoj poziciji su i drugi, te se zbog toga i dešava ta programska oseka u prvom delu godine, nakon koje sledi velika jesenja borba za termine kako ne bi dolazilo do preklapanja programa - koje je nekada, nažalost, nemoguće izbeći. Mi smo, recimo, ove godine bili u situaciji da su se u isto vreme održavali i Bemus i Somus. Naravno, trudili smo se da i iz takve pozicije izvučemo ono najbolje, pa su neki naši programi izvedeni i u Beogradu i u Somboru, ali i takva razmena umetnika ima svoja ograničenja. U svakom slučaju, mi ostajemo u jesenjem terminu i već znamo da će naredno izdanje Nomusa biti od 18. do 26. oktobra 2024, a i kostur samog programa je u najvećoj meri formiran.
Budući da se u 2025. godini obeležava pola veka od prvih Novosadskih muzičkih svečanosti, kako će izgledati taj jubilarni Nomus?
– U konkretnom programskom smislu nismo još toliko daleko otišli, ali stubovi postoje, a to su nastupi naših najprestižnijih ansambala: Vojvođanskog simfonijskog orkestra, Beogradske filharmonije i Simfonijskog orkestra RTS-a, i to sa, potrudićemo se, solistima najvišeg svetskog ranga. U planu su i izložbe plakata, fotografija, festivalskih biltena, kao i posebno izdanje sa reprezentativnim snimcima nastalim tokom Nomusa. A tog materijala ima na pretek – dovoljno je samo da se osvrnete i vidite da su gosti festivala bila i takva planetarno poznata imena kao što su Gidon Kremer i Kremerata Baltika, Fazil Saj, Ivo Pogorelić, Patricija Kopačinska, Rišar Galijano, kvartet „Eben”... Verujem, dakle, da će jubilarni festival biti istinski praznik za poklonike muzike i umetnosti uopšte, ali sve će, naravno, zavisiti od novca koji nam bude na raspolaganju. Jer pažljivo iskreiran budžet je osnova svega. Mi se nikada nismo protezali preko gubera, već smo pre svega ulagali izuzetne napore da i ta, najvećih imena, dovedemo pod uslovima koji su nama bili prihvatljivi. Često se može čuti izreka: koliko para, toliko muzike - ali mi smo se zaista trudili, uz veliku pomoć naših umetnika, prijatelja, koji deluju u Londonu, Berlinu, Beču... da našu publiku obradujemo i naizgled nedostižnim programima. Ili da prepoznamo umetnike koji su u uzletu, pa da ih dovedemo u Novi Sad pre no što domaše one visine koje bi nam zaista bile nedostižne. Neki put uspevamo, neki put ne, ali moram reći i to da danas nije umeće samo obezbediti dobar i kvalitetan program, nego je izuzetno važno i to hoće li publika taj kvalitet prepoznati: eto, vi možete da dovedete i jednog Maksima Vengerova, ali i da s punim pravom postavite pitanje koliko Novosađana zaista zna da taj izuzetni umetnik spada u red najvećih violinskih virtuoza današnjice.
Miroslav Stajić