ИНТЕРВЈУ: Милан Радуловић, директор Музичке омладине Новог Сада У СУСРЕТ ЈУБИЛЕЈУ 50 ГОДИНА НОМУСА
Милан Радуловић, дугогодишњи директор Музичке омладине Новог Сада и главни и одговорни уреднику Новосадских музичких свечаности, најзначајнијег фестивала уметничке музике на овим просторима, од скора је и носилац француског Ордена уметности и књижевности у рангу Витеза.
Ово престижно признање, које је установљено 1957. године, додељује француско Министарство културе „особама које су се истакле стваралаштвом на пољу уметности или књижевности и тиме допринеле француској и светској уметничкој и културној баштини". У образложењу је наведено да је Радуловић завредео Орден Витеза исказујући „изузетну креативност, визионарство, посвећеност, али и велику љубав према свом послу” - а тај посао, уз све остало, подразумева и организацију предстојећих божићно-новогодишњих концерата...
– Сад већ по традицији Музичка омладина Новог Сада органузује циклус концерата прилагођених празничној атмосфери, и ове ћемо га године започети 14. децембра у Синагоги наступом барокног ансамбла „Савариа”, а већ за следеће вече планиран је програм „Рахмањинов за два клавира”, који ће извести Владимир Милошевић и Александар Синчук. Јубиларни концерт ансамбла „Бел танго”, који обележава 25 година рада, предвиђен је за 18. децембар, да би 22. и 23. наступила Амира Медуњанин, у једној потпуно новој формацији - са хармоникашем Антониом Врбичким и виолинистом Леополдом Сташићем. Коначно, након танго ансамбла „Либерцуатро”, који ће свирати 26. децембра, публику очекује 27. децембра велики новогодишњи концерт Војвођанског симфонијског оркестра, с којим ће као солиста наступити један од најпризнатијих светских виолиниста - Максим Венгеров. Иначе, у сарадњи са Војвођанским симфонијским оркестром и Београдском филхармонијом припремили смо и два програма за најмлађе. Најпре ће 15. децембра у два термина ВСО извести Сен-Сансов „Карневал животиња”, где ће наратор бити фаготиста Немања Михаиловић , а потом 24. децембра, заједно са Галеријом Матице српске, реализујемо популарне концерте за бебе Београдске филхармоније.
И овај циклус, баш као и Номус, реализују се захваљујући новцу добијеном на конкурсу. Чињеница је, међутим, да је тај модел финансирања, ма колико на папиру деловао добро, произвео да практично у првом делу године готово да и нема културних садржаја, да би се онда већина програма згурала између септембра и децембра?
– Вероватно нисмо једини који смо на то упозоравали. Буџети се усвајају у децембру, конкурси расписују у јануару, трају месец-два, следи формирање комисија и избор програма који ће бити финансирани, те цео поступак често не буде готов пре маја, а знало се улазити и у јун. Између осталог смо због тога и ми са традиционалног априлског термина пребацили Номус на октобар, јер се осећамо много сигурније: једноставно, у тренутку када улазимо у завршну фазу реализације фестивала тачно знамо с чиме располажемо. У сличној позицији су и други, те се због тога и дешава та програмска осека у првом делу године, након које следи велика јесења борба за термине како не би долазило до преклапања програма - које је некада, нажалост, немогуће избећи. Ми смо, рецимо, ове године били у ситуацији да су се у исто време одржавали и Бемус и Сомус. Наравно, трудили смо се да и из такве позиције извучемо оно најбоље, па су неки наши програми изведени и у Београду и у Сомбору, али и таква размена уметника има своја ограничења. У сваком случају, ми остајемо у јесењем термину и већ знамо да ће наредно издање Номуса бити од 18. до 26. октобра 2024, а и костур самог програма је у највећој мери формиран.
Будући да се у 2025. години обележава пола века од првих Новосадских музичких свечаности, како ће изгледати тај јубиларни Номус?
– У конкретном програмском смислу нисмо још толико далеко отишли, али стубови постоје, а то су наступи наших најпрестижнијих ансамбала: Војвођанског симфонијског оркестра, Београдске филхармоније и Симфонијског оркестра РТС-а, и то са, потрудићемо се, солистима највишег светског ранга. У плану су и изложбе плаката, фотографија, фестивалских билтена, као и посебно издање са репрезентативним снимцима насталим током Номуса. А тог материјала има на претек – довољно је само да се осврнете и видите да су гости фестивала била и таква планетарно позната имена као што су Гидон Кремер и Кремерата Балтика, Фазил Сај, Иво Погорелић, Патриција Копачинска, Ришар Галијано, квартет „Ебен”... Верујем, дакле, да ће јубиларни фестивал бити истински празник за поклонике музике и уметности уопште, али све ће, наравно, зависити од новца који нам буде на располагању. Јер пажљиво искреиран буџет је основа свега. Ми се никада нисмо протезали преко губера, већ смо пре свега улагали изузетне напоре да и та, највећих имена, доведемо под условима који су нама били прихватљиви. Често се може чути изрека: колико пара, толико музике - али ми смо се заиста трудили, уз велику помоћ наших уметника, пријатеља, који делују у Лондону, Берлину, Бечу... да нашу публику обрадујемо и наизглед недостижним програмима. Или да препознамо уметнике који су у узлету, па да их доведемо у Нови Сад пре но што домаше оне висине које би нам заиста биле недостижне. Неки пут успевамо, неки пут не, али морам рећи и то да данас није умеће само обезбедити добар и квалитетан програм, него је изузетно важно и то хоће ли публика тај квалитет препознати: ето, ви можете да доведете и једног Максима Венгерова, али и да с пуним правом поставите питање колико Новосађана заиста зна да тај изузетни уметник спада у ред највећих виолинских виртуоза данашњице.
Мирослав Стајић