„Nova misao” posvećena književnom portretu Selimira Radulovića
Iz izdavačke radionice Kulturnog centra Vojvodine „Miloš Crnjanski” izašao je novi broj časopisa za savremenu kulturu Vojvodine „Nova misao”, ovoga puta tematski fokusiran na stvaralaštvo Selimira Radulovića.
U organizaciji KCV i Društva novosadskih književnika održan je, naime, nedavno okrugli sto posvećen književnom portretu uglednog srpskog pesnika, esejiste, antologičara... a saopštenja svih učesnika tog skupa sada su sabrana u „Novoj misli”. Među njima su i studije Ivana Negrišorca, Vladimira Kopicla, Saše Radojčića, Zorana Đerića, Bojana Jovanovića, Jelene Marićević Balać, Zdenke Valent Belić, Mine Đurić.., kao i slovo episkopa bačkog Irineja, u kojem je istakao da je Radulović „dosad jedini srpski pesnik koji, uz duhovnike i bogoslove, mistagoški vidi, kroz koprenu vidljivog, ono što je nevidljivo, a stvarnije je od vidljivog”.
„Za njega svetogorski starci i pustinjaci – među njima i pustinjaci koji žive u pustinji modernog velegrada – nisu ekscentrični zgubidani i brodolomnici života nego svetionici i putovođe na putu života dostojnog čoveka kao bogolikog i bogočežnjivog bića. Do krajnje granice su smirili sebe, ali Gospod ih je uzvisio do Svoje visine. Nadahnutim stihovima, na način njih dostojan i sebi svojstven, uzvisio ih je i ovaj neobični srpski pesnik”, navodi vladika Irinej, uz napomenu da Radulovića i njegov književni opus i njegove sveukupne stvaralačke aktivnosti ističu kao „eminentnog čuvara tradicionalnih simvola i hrišćanskog etosa”.
Po oceni akademika Matije Bećkovića, „u najnovijoj duhovnoj obnovi srpskog pesništva sve uočljiviji je stvaralački poduhvat Selimira Radulovića, o čijem čitanju i razumevanju one jedne jedine knjige iz koje su nastale sve ostale kao da svedoče i njegovi inicijali. „U Bibliji nalazi S. R. odgovore na dileme savremenog čoveka i tek iskrsla pitanja naših dana. To je ona vera da će i nebo i zemlja proći, a Reč neće. Ta vera je vera u poeziju koja je nadživela i koja će nadživeti sve druge. Pokazalo se da je najređi dar onaj koji knjigu nad knjigama čita kao najnovije izveštaje i daje konačne odgovore na pitanja koja iz časa u čas iskrsavaju u naše dane. Poezija je iznad istine, iznad nauke i filozofije i zato ne znaju ni šta je njen smisao ni šta će s njom. Poezija je molitva i nema drugog cilja nego da postoji i potvrdi čovekovo postojanje. Svojim pesništvom S. R. demantuje mišljenje da ta knjiga kod Srba uopšte i u srpskom pesništvu posebno nije imala onu ulogu koju je dobila kod nekih drugih naroda. Ako nije, ima je sad, a sad je i najvažnije!
Sam Selimir Radulović je u svojevrsnoj uvodnoj besedi ocenio da je njegov pesnički život, „darovima Onog koji sve daruje, Onog kojim je sazdano sve, ispunio dva pesnička života”: „Prvi, okončan krajem osmog desetleća prošlog veka, u okviru kojeg sam, bez ostatka, izvršavao naloge zanatlijskog pisma. Pisao sam poeziju, nisam pevao pesme! U tom se duhu, rekao bih, iznedruje devedeset odsto savremene pesničke produkcije. Moj pogled je, istovremeno, išao i k mitu i k neuskolebivoj pesničkoj riznici starih stihova, u kojoj su smešteni najlepši pesnički uzorci u minulih dve hiljade godina. I u senci stoletnih pesničkih hrastova, kao što su Homer, Dante, Šekspir, Bajron, Gete, Helderlin, Novalis, Kavafi, Trakl, Rilke, teče moj drugi pesnički život. I, da budem sasvim otvoren, s vremena na vreme, izlazeći iz senke njihovih monumentalnih krošnji, tražim, promaljajući stidljivo glavu, u sunčevu zraku, onaj snop svetlosti i boja koji mi se čini najizazovnijim”.
M. Stajić