Katalog izložbe o Sibi Miličiću
U izdanju Univerzitetske biblioteke "Svetozar Marković", nedavno je objavljen katalog izložbe o Sibi Miličiću. Publikacija je izašla povodom postavke "Josip Sibe Miličić - vreme, prostor sudbine", održane juna 2017. kao deo pratećeg programa istoimenog naučnog skupa.
Jedan od razloga održavanja skupa bila je revalorizacija Miličićevog dela, ali i delimično ispravljanje činjenice da je ovaj kontroverzni umetnik ostao bez pravog mesta u našoj istoriji književnosti.
Sibe Miličić (Brusje na Hvaru, 1886 - Bari, 1944), književnik, diplomata Kraljevine Jugoslavije, nosilac brojnih ordena (srpskih, ruskih, italijanskih, francuske Legije časti), plenio je i oduševljavao umetnike i savremenike u Beogradu i Zagrebu. Rođen u Dalmaciji u vreme austrijske vladavine, studirao je i doktorirao romanistiku i slavistiku u Beču, odakle dolazi u Beograd.
Aktivno sarađuje u Srpskom književnom glasniku, Brankovom kolu, Delu, Zenitu i drugim časopisima. U Rimu upoznaje Marinetija i futurističkog slikara i vajara Umberta Boćonija. Prva likovna dela Miličić je izlagao u Beču još 1911. godine, da bi 1921. u Beogradu učestvovao na Prolećnom salonu zajedno sa Dobrovićem, Šumanovićem i Živoradom Nastasijevićem. Većina njegovog likovnog opusa nalazi se u Narodnom muzeju i Muzeju savremene umetnosti u Beogradu.
Delatnost vezana za slikarstvo
Sibe Miličić je slikao, izlagao svoja dela, pisao o drugim umetnicima i družio se sa njima. Malo je poznato da je u godinama posle Prvog svetskog rata, povremeno pisao likovnu kritiku. Objavio je prikaze postavki Mihajla Milovanovića, Koste Miličevića, Ljube Ivanovića, Save Šumanovića. U zbirci “Itaka i komentari“, Crnjanski pominje da je u leto 1921. zajedno sa Dobrovićem stanovao kod Miličića na Hvaru. O ovome svedoči i crtež Petra Dobrovića, koji se čuva u Grafičkoj zbirci Nacionalne knjižnice u Zagrebu. U časopisu “Savremenik“ (1921), Krležin osvrt na Dobrovićevo slikarstvo ilustruju dela ovog umetnika, kao i slika Sibe Miličića “Tri maske“. Godine 1936. Milena Pavlović Barili uradila je Miličićev portret, koji se čuva u Galeriji u Požarevcu. Barilijeva će mu tri godine kasnije po “prijateljskoj ceni“ prodati svoju čuvenu “Kompoziciju“ (1938), koja se danas nalazi u Narodnom muzeju u Beogradu.
Zbog diplomatske službe Sibe Miličić boravi u Rimu, Londonu i Roterdamu, gde je bio konzul od 1937. do 1941. godine. Posle kapitulacije povlači se u Švajcarsku, a nekoliko meseci kasnije odlazi na rodni Hvar koji je pod italijanskom okupacijom. Tokom 1942. sarađuje sa partizanskim pokretom, a kasnije kao prevodilac za srpskohrvatski odlazi u partizansku bazu u Bari. U ovom italijanskom gradu preminuo je 20. avgusta 1944. godine.
Prve dve zbirke "Pjesme" i "Deset pjesama o Don Huanu", objavljuje 1907. i 1911. Godine 1914. prelazi na ekavicu i ćirilicu, kada u Dubrovniku izdaje knjigu poezije. Do 1941. u Beogradu je objavio trinaest pesničkih, proznih dela i prevode Leopardija na ekavici. Poslednju zbirku "Apokalipsa", 1941. objavljuje u Zagrebu. Najznačajnija Miličićeva dela su zbirke "Knjiga radosti" i "Knjiga večnosti", koje su sinteza nemačkog ekspresionizma i futurizma.
Miličićevo delo prožeto je simbolima borova, maslina, mora, prostora njegovog rodnog Hvara, ali i kosmičkih tela (Sunce, zvezde) kao osnovnih pojmova njegovog programa kosmizma. Prožet jezuitskim vaspitanjem, izuzetnom kulturom i strastvenim temperamentom, bio je razapet mnogim političkim i društvenim krajnostima. Sudbina životnih tokova, spoj mediteranskog i srednjoevropskog, iskustvo stvaranja Jugoslavije i njen ratni sunovrat, kao da su ostavili tragove i na njegovoj ličnosti i delu.
Prijatelj sa Andrićem i Crnjanskim
Po izbijanju Prvog svetskog rata Sibe Miličić priključuje se Dunavskoj diviziji i učestvuje u borbama kao dobrovoljac. Odlukom srpske Vlade, 1915. odlazi u Rusiju. Preko Sibira, Arhangelska, Singapura, Cejlona dolazi na Krf, a kasnije i na Solunski front. Između dva rata, učesnik je u najvažnijim književnim događajima. Bio je prijatelj sa Ivom Andrićem, Milošem Crnjanskim, Petrom Dobrovićem, Milenom Pavlović Barili.
Pre Prvog svetskog rata, Miličić uživa poverenje Jovana Skerlića i Pavla Popovića. Kritičke studije o njegovom književnom delu dali su Pero Slijepčević, Tin Ujević, Milan Bogdanović, Rastko Petrović, Ljubomir Micić. Posle Drugog svetskog rata, Miličića nema ni u jednoj istoriji jugoslovenske književnosti. Mada je bio jedan od osnivača srpskog PEN kluba, njegovo ime pominje se jedino kao deo avangardne grupe umetnika. Miličićevo odsustvo iz književnih kanona ublaženo je bar delimično kroz prisustvo u "Lamentu nad Beogradom" i "Lirici Itake" Miloša Crnjanskog.
Slučaj Sibe Miličića, koji je bio "premalo Hrvat da bi ga uveli u hrvatsku književnost", a "nedovoljno Srbin da bi našao odgovarajuće mesto u srpskoj književnosti", do danas nije dovoljno osvetljen. Sa namerom da se ova nepravda ispravi i njegovo stvaralaštvo vrati tamo gde mu je mesto, o Miličiću je održan međunarodni naučni skup u Univerzitetskoj biblioteci i Institutu za književnost.
Pored ove dve institucije organizator skupa je i Filozofski fakultet iz Zagreba, na kojem je učestvovalo 20 istaknutih književnih znalaca iz Srbije, Hrvatske, Crne Gore i Italije. Naučni skup i izložbu uredile su prof. dr Sanja Roić (Filozofski fakultet u Zagrebu) i dr Svetlana Šeatović (Institut za književnost i umetnost, Beograd), koje su i autorke kataloga, a likovni urednik je Nataša Matović iz Univerzitetske biblioteke.
Siniša Kovačević