Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

KLAVIRSKI RESITAL JULIJE BAL: Boemska rapsodija četvororučno

23.12.2014. 21:53 21:53
Piše:

Početak večeri doneo je interpretacije dvaju kompozicija baroknog perioda, slojevite Čakone u G-duru Georga Fridriha Hendla, prozračnih zvučnih obrisa, koju je pijanistkinja donela suverenim izvođačkim gestom

Svetlosnim godinama udaljene muzičke svetove Brandenburških koncerata i „Boemske rapsodije“ grupe „Kvin“ povezao je u neočekivanu, ali skladnu celinu program solističkog resitala istaknute novosadske pijanistkinje mlađe generacije Julije Bal, priređen u okviru ciklusa „Muzičke večeri Matice srpske“.

Pomenuti koncert, po rečima same solistkinje, izborom popularnih dela vedrog karaktera bio je prilagođen duhu prednovogodišnje opuštenosti, iza svoje prividne nepretencioznosti obuhvatio je ipak znalački sačinjen i zahtevan repertoar, prikazujući publici u najboljem svetlu vanredne interetativne mogućnosti i tragalačku strast za otkrivanjem novih oblasti pijanističkog izraza, koji Juliju Bal izdvajaju od drugih naših vrhunskih klavirskih solista njene generacije.

Početak večeri doneo je interpretacije dvaju kompozicija baroknog perioda, slojevite Čakone u G-duru Georga Fridriha Hendla, prozračnih zvučnih obrisa, koju je pijanistkinja donela suverenim izvođačkim gestom, u logično vođenim razvojnim lukovima pojedinih varijacija, uz insistiranje na bogatoj paleti raznovrsnih klavirskih tonskih boja, od diskretnog i suvog čembalističkog stakata do vehementnih završnih fortisimo odseka listovskog prizvuka. Vrlo slično, dramatično i impresivno zvučno uobličenje dobili su potom i drugi i treći stav Brandenburškog koncerta broj 3 Johana Sebastijana Baha, u transkripciji same Julije Bal, koja je u svojoj klavirskoj obradi i u virtuoznom tumačenju uspešno očuvala i sugestivno isticala bujnu polifonu fakturu i zanosnu lepotu Bahove muzike.

Nastavak večeri doneo je izvođenje Svite iz baleta „Krcko Oraščić“ Petra Iljiča Čajkovskog, u obradi za dva klavira, prilikom kojeg se Juliji Bal kao gost koncerta na bini pridružila pijanistkinja Jelena Bajić Bojanić, a taj niz poznatih baletskih numera živopisne i privlačne melodike u njihovom tumačenju zazvučao je prefinjeno i elegantno, naišavši na tople reakcije publike. U nastavku su usledile još dve kompozicije za solo klavir, oštrim ritmovima španskog foklora prožeta i poetična „Igra broj 1“ iz opere „Kratak život“ Manuela de Falje, kao i poznati „Čardaš“ Viktora Montija u obradi Sergeja Kursanova, koji je pijanistkinja maestralno izvela, energično naglašavajući neobuzdano razigranu ritmičnost ovog dela. Iznenađenje i svojevrsna kulminacija večeri usledili su na samom kraju koncerta, sa izvođenjem transkripcije za klavir četovororučno  poznate „Boemske rapsodije“ Fredija Merkjurija i grupe „Kvin“, čija je kompleksna struktura zasnovana na duhovitim međuigrama solo deonica i horskih intermeca u ovoj  klavirskoj obradi Julije Bal dobila vrlo efektnu i uspelu „klasičnu verziju“, kojoj u temperamentnoj i dobro usklađenoj interpretaciji Julije Bal i Jelene Bajić Bojanić nije nedostajalo ni liričnosti, ali ni spontane žestine koja odlikuje izvornu rokersku verziju ove poznate numere.

B. Hložan

 

Piše:
Pošaljite komentar