Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Grmljavina koja je oduševila publiku

06.09.2016. 21:25 15:28
Piše:

A kada se o te simbole socijalizma/komunizma udara palicama, sigurno ne očekujete muziku koja je neutralna, koja ne asocira ni na kakvo vreme ili političke struje, ali dobijete hipnotišući i sasvim prihvatljiv zvuk.

Takav neočekivani sklop limene instalacije i bubnjarskih sposobnosti, imali ste priliku da čujete uživo na ovogodišnjem Festivalu uličnih svirača, kada je muzičar Filip Đurović iskoristio konceptualno delo “Preobličavanje” likovnog umetnika Igora Antića za stvaranje improvizovane muzike koja je prisutne doslovce ostavila bez daha. I sve to kao puki eksperiment.

- Smatrao sam da bi bilo interesantno da simboli socijalizma i komunizma dobiju formu muzičkih instrumenata baš na ovom Festivalu koji je otvoren za publiku svih uzrasta, i to na mestu koje je bilo nekadašnji vojni kompleks - kaže Antić, dodajući da ga, pri slušanju jednog muzičkog dela, obično zanima sklop zvuka i forme instrumenta koji je proizveo taj zvuk, tačnije “estetska prezentacija” instrumenta kao integralni deo muzičkog dela. - Udaranje o simbole je samo po sebi pompezan čin, udarci timpana i štapića ođekuju i privlače pažnju, kao da se nešto važno saopštava. Gudanje po petokraki bi zvučalo previše depresivno, nostalgično.



Srp, čekić i petokraka prikazivani su još 2006. u Muzeju savremene umetnosti u Novom Sadu i ne sluteći da će jednog dana poslužiti kao muzički instrumenti. Ali kao svojevrsno delo ono evoluira i istražuje upotrebu i percepciju tih nekadašnjih simbola i scenografije socijalizma/komunizma u različitim kontekstima.



- Ovaj performans doživljavam kao čisto udaranje o Igorovo delo, a sve ostalo je u interpretaciji te instalacije kao muzičkog instrumenta, odnosno dela koje bi trebalo da ima vizuelnu simboliku - rekao je bubnjar i perkusionista Filip Đurović, koji se u svom dosadašnjem radu nije susreo baš sa ovakvom kombinacijom umetnosti, ali jeste koristio različte predmete kao instrumente. - U ovome je najbitnija svesnost čime raspolažeš i kako to možeš da usmeriš u datoj muzičkoj situaciji. Osećao sam se sigurno na bini, iako isprva nisam znao šta ću da uradim dok jednostavno nisam krenuo. Verujem da je većini ljudi ovo zvučalo prihvatljivo.



Objašnjavajući da velika rezonancija daje veliku amplitudu i mnogo basa, jer je masa velika i sporije se klati, zvuči kao “španska sela”, ali kada se lim i drvo sudare i uhvate u koštac s ehom neiskvarenih tonova, povuku i slušaoca sa sobom. Stoga, kako i sam autor tog dela kaže, umetnost ima svoje predmete izučavanja koji postoje nezavisno od reakcija publike.



- Iako u trenutku stvaranja umetničko delo nije obavezno napravljeno za posmatrača, ono na kraju uvek njemu pripada i uvek je u nekoj vrsti poređenja sa njegovim ličnim stavom - objašnjava Antić. - I ja sam bio radoznao da vidim šta će ispasti iz ove naše saradnje. Ne mogu da kažem da sam očekivao neku jasno određenu reakciju, nisam ni mogao da predvidim šta će se desiti.



Uprkos skepticizmu koji je vladao jer, šta li ko očekuje i šta od svega može da ispadne, Filip smatra da u takvoj vrsti izvođenja nema greške. Jer, kako najjednostavije objašnjava, kako izgleda delo, tako i zvuči...

- Po pravilima ovakvog sviranja, greška ne postoji, ali može da bude nejasno publici šta se muzički govori - kaže bubnjar. - Kad sviraš ovakav solo razmišljanje radi protiv tebe, te samo treba biti fokusiran na celu sliku. Prvi zvuk koji napraviš, na njega moraš da reaguješ i da ga razvijaš. On je najbitniji. Kada sam počeo glasno, shvatio sam da će se to ljudima svideti.



Lea Radlovački

 

Reakcije publike deo igre



Iako se publici i više nego svideo performans, Antić kaže da se događalo da njegovi radovi budu uništavani i uklanjani, da se protiv njih pišu peticije, ali i da privuku desetak hiljada ljudi. Sve reakcije publike postaju deo igre i deo rada. Iako postoji nerazumevanje koncepta jednog dela, to je zato što ljudi ne izdvajaju dovoljno vremena da se njime pozabave. Ipak, stotinak ljubitelja ulične umetnosti se i te kako zabavilo i razigralo uz “grmljavinu petokrake, srpa i čekića”, a nekima je to bila, čak, i najbolja izvedba na ovogodišnjem Festivalu.

 

Piše:
Pošaljite komentar