Galerija Matice srpske se „seli” iz galerijskog u virtuelni prostor
U trenucima kada smo suočeni sa opasnošću od većeg širenja epidemije korona virusa, uz preporuke da se što više boravi u kući, pojedine kulturne institucije koje imaju „sluha“ za ovako vanredne situacije i mogućnosti i znanja da se brzo prilagode novim okolnostima nude i nove mogućnosti svojim posetiocima.
Galerija Matice srpske je zatvorila svoje izložbene prostore u skladu sa preporukama Vlade Srbije i iz galerijskog prostora se „seli“ u virtuelni. Osmišljen je novi sadržaj kroz akciju „GMS s vama kod kuće“ u želji da svim ljubiteljima umetnosti učini boravak kod kuće „kulturnijim”.
Tokom narednih nedelja publika različitog uzrasta i interesovanja imaće mogućnost da na ovaj način uživa u različitim programima. U okviru projekta „Odrastanje uz umetnost“, koji je GMS pokrenula u saradnji sa Muzičkom omladinom Novog Sada i Beogradskom filharmonijom kako bi najmlađima u ambijentu galerije približili klasičnu muzkiku, sada će za roditelje i njihove bebe ponuditi muzičke predloge. Planirano je i da posetioce pozovu da učestvuju u „umetničkom izazovu“, pogledaju video vođenje kroz aktuelnu izložbu i stalne postavke ove bogate kolekcije srpske umetnosti od 18. do 20. veka, kao i da sa porodicom odigraju zanimljive umetničke igre.
Iz Galerije poručuju svojim posetiocima da mogu da ih prate i na društvenim mrežama jer će se potruditi da pričama o Galerijskoj kolekciji ponude mali umetnički užitak (www.facebook.com/galerijamaticesrpske/). Takođe, podsećaju da je celokupnu stalnu kolekciju Galerije moguće pogledati i putem virtuelne ture na srpskom i engelskom jeziku (www.galerijamaticesrpske.rs/virtuelna-poseta.html).
Od ranije Galerija ima rubriku „U fokusu“ kako bi i na taj način predstavili umetnička dela koja se čuvaju u kolekciji Galerije Matice srpske, a koja nisu izložena u stalnoj postavci. Posetioci tako imaju priliku da „zavire“ u depo i odaberu umetnička dela koja su njima značajna i o kojima bi želeli da saznaju više kroz rubriku „U fokusu“. Za mart su ponudili tri ženska portreta iz različitih perioda, simbolično vezujući se za mesec u kojem se obeležava Međunarodni dan žena. Posetioci na fejsbuk stranici Galerije su od tri slike: Sofija Joanović-Bekeš Pavela Đurkovića (1796), Devojčica sa cvetom Save Petrovića (1839) i Slikareva majka Voje Trifunovića (1912) izabrali delo novosadskog slikara Trifunovića. Kustosi Galerije su zatim predstavili ovo delo kao i njegovog autora. Po osnivanju Muzeja Matice srpske 1933. upravnik Franja Malin je vojvođanskim umetnicima uputio pismo s molbom da novoosnovanom Muzeju ustupe po jedan svoj rad za formiranje galerije savremenih jugoslovenskih slikara i vajara. Jedan od umetnika koji se odazvao pozivu bio je Voja Trifunović (1888-1935). Podstaknut osećanjem zahvalnosti prema Matici srpskoj koja ga je stipendirala tokom školovanja u Budimpešti na Akademiji klasičnog slikarstva, darovao je njenom Muzeju 1934. šest svojih slika među kojima je i „Slikareva majka“ iz 1912. Trifunović je tada uživao veliku popularnost kao portretista izradivši brojne portrete Novosađana, a u nekoliko navrata je portretisao i članove kraljevske porodice Karađorđević. Kao poseban Trifunovićev kvalitet kritičari su isticali „to što u svojim portretima koncentriše sav unutrašnji život portretisane osobe”. Pored portreta radio je enterijere, pejzaže i mrtve prirode.
N. Popov