Zatvoren festival na Paliću proglašenjem pobednika
PALIĆ: Proglašenjem pobednika 27. Festivala evropskog filma Palić, večeras je u bioskopu "EuroCinema" u Subotici ova značajna kulturna smotra spustila zavesu nakon sedam dana i posle 130 filmskih projekcija.
Kako je žiri danas preko dana objavio, Zlatni toranj za najbolji film otišao je ostvarenju "Nada“ Marije Sedal, u koprodukciji Norveške i Švedske, a ove noći poznati scenarista i režiser Goran Radovanović ispred žirija za Takmičarski program pročitao je obrazloženje:
"Ovaj film nas je na iznenađujući način dirnuo sirovošću kojom je pristupio svojoj temi, a pritom nikada nije bio jeziv, takođe očarao nas je svojim toplim prikazom šire porodice i njihovim odgovorom na najrazornije vesti koje jedna porodica može primiti“.
Mišel Keri iz Nemačke, kao predsednica žirija ovog programa za glavnu nagradu, javila se putem video linka, što je jedino bilo izvodljivo, i pohvalila da je ove godine festival imao istorijske, biografske žanrove, izuzetno zanimljiva filmska ostvarenja, da je bio težak izbor koga proglasiti najboljim, i da se iskreno nada da će doći sledeće godine na prelepi Palić.
Radovanović, kao i danas ranije, predstavio je zvanična saopštenja za još dve nagrade.
Prva je Palićki toranj za najbolju režiju, koji je osvojila čuvena autorka Agnješka Holand za film "Šarlatan“ snimljen u koprodukciji Irske, Češke, Poljske i Slovačke.
"U svojoj petoj deceniji stvaranja, Agnješka Holand, neumorno posvećena, nastavlja da secira evropsku istoriju 20. veka, nenametljivo se bavi mnogim temama - misterioznim ubistvom, istorijskim dramama, kultom ličnosti, a sve to upućuje na velikog filmskog stvaraoca“, navodi se u obrazloženju žirija.
Holandova se takođe javila preko video linka, zahvalila na nagradi i što je publika gledala njenog "Šarlatana“, i istakla da je veoma važno što je festival na Paliću ipak održan, i pored veoma teškog i opasnog vremena zbog Covida 19.
Specijalno priznanje za film "Dau.Nataša“ žiri je ocenio sledećim rečima: "Neobuzdani prikaz odnosa žrtve i mučitelja, vlasti i pojedinca i mašinerije totalitarne države, to je deo šireg DAU projekta koji je potpuno bez presedana u istoriji kinematografije“.
Ovo delo u režiji dvoje autora, Ilje Kržanovskog i Jekaterine Oertel, rađeno je u nemačko-ukrajinsko-britanskoj koprodukciji.
Koncept proglašenja nagrada se sastojao u tome da se uvek prikaže insert nagrađenog ostvarenja, i po mogućnosti da se preko video bima obrate nagrađeni autori.
U žiriju nagrade novinara FIPRESCI bili su trojica filmskih kritičara: Anton Sidorenko (Belorusija), Esin Kučuktepepinar (Turska) i Viktor Pas Morandeira (Španija), koji se pojavio preko video linka da izdvoji nagrađeni poljsko-švedski film "Znoj“ Magnusa von Horna.
Saopštenje glasi ovako: "Svojom suptilnom opservacijom mlade influenserke i ljudi oko nje na društvenim mrežama, film pažljivo prikazuje, virtuelno i realno, vrednosti našeg vremena tokom krize, a težeći intimnosti, kamera ne otkriva gledaocima istinu, već konstantno prati junakinju naglašavajući egzistencijalni pad, suptilno i bez osude“.
Reditelj Von Horn je bio veoma zahvalan, i podsetio je preko linka da je već bio na Paliću 2015. godine i uživao u druženju, šetnji pored jezera, prirodi, i osvajanju nagrade, koju je pokazao u kadru, izrazivši želju da se vidi ponovo sa publikom ovog festivala.
U selekciji „Paralele i sudari“ kao najbolji je proglašen neobičan poljski animirani film "Ubij, pa napusti grad“ Marijuša Vilčinskog, koji na prvi pogled deluje u potpunosti kao neka vrsta ulaska u podsvest rukopisa Dejvida Linča, Darena Aranofskog, ili možda „mračnog“ Dejvida Finčera.
Jelena Đurović, predsednica žirija, poznata je i kao autor online emisije "Agitpop“ o filmu i TV serijama, istakla je da je sam film stvaran punih 15 godina, da su jednoglasno doneli odluku, bez dileme, i iskreno se nada da će reditelja videti i na Paliću sledeće godine.
Onda je pročitala opsežnu analizu i obrazloženje: "Pobednički film ima smelosti ne samo u načinu na koji umetnik Marijuš Vilčinski koristi ''low-fi'' tehniku animacije, već i zbog rešenosti da napusti racionalnu linearnost, a ovim debitantskim dugometražnim ostvarenjem, autor je trijumfalno položio test pred publikom, i od njega u budućnosti možemo očekivati jedinstvene kinematografske bisere“.
U odluci stoji i da bi autor Vilčinski možda mogao pripadati toj uzvišenoj tradiciji grada Lođa, čiji su predstavnici Roman Polanski i Andžej Vajda, pri čemu se svakako oseća i njihov uticaj tokom ovog veoma kompleksnog, uznemirujućeg, bizarnog, ali originalnog animiranog filma.
Autor se sav ushićen obratio preko video bima, i izgleda veoma neobično, kao i sam film.
Osnivač festivala na Paliću Radoslav Zelenović podsetio je kako je sve krenulo u veoma teškom periodu 1992. godine, u doba sankcija i raspada Jugoslavije, i da je festival imao pauzu 1996, a onda 1999. jedno vikend izdanje, kako je jedino bilo moguće.
Takođe je istakao koliko je zadovoljan da se festival održao kao treća sreća, odnosno treće odlaganje, i da nisu išli online, jer su se izborili da smotra bude taman onako kako dolikuje, uživo, sa publikom.
Zelenović nikome ne bi poželeo da stvara festival u ovakvim uslovima, a da su poteškoće ove godine bile samo zbog korone, a ne zbog novca, kojeg je bilo sasvim dovoljno za organizovanje, mada ni toga nikad dosta.
„Vidimo se 18. jula 2021. godine na Paliću“, poželeo je direktor optimistično publici.
Selektor glavnog programa Nenad Dukić izrazio je pre svega ogromnu zahvalnost publici koja je dolazila sedam dana da prati sve filmove, a za kraj je predstavio francuski film "So od suza“ Filipa Garnela, koji je u osnovi jedna ljubavna priča, melodrama, stare škole režije.
Filmski festival na Paliću je definitivno zatvoren projekcijom od 22 časa (EuroCinema bioskop u Subotici) akcionom komedijom "Hotel Beograd“ Konstantina Stackija, rusko-srpska koprodukcija, s Milošem Bikovićem u glavnoj ulozi, dok uz njega igraju i Ljubomir Bandović, Jelisaveta Orašanin, Srđan Žika Todorović, Miodrag Radonjić i mnogi drugi.