Reditelj i producent Dare: Neosnovana optužba Srbljanović za plagijat
BEOGRAD: Reditelj i producent filma ''Dara iz Jasenovca'', Predrag Gaga Antonijević i Maksa Ćatović, saopštili su da je poznata dramaturškinja Biljana Srbljanović bez ikakvog osnova optužila scenaristkinju Natašu Drakulić da njen scenario nije originalno delo, navodeći da je u pitanju pokušaj blaćenja filma i Drakulićeve.
U saopštenju i otvorenom pismu Antonijevića i Ćatovića navode da je profesorke dramaturgije s beogradskog Fakulteta dramskih umetnosti nedavno na društvenim mrežama optužila svoju bivšu studentkinju Drakulić da njen scenario za film “Dara iz Jasenovca” ima izvesnih sličnosti sa scenarijom “Đeca Kozare” Arsena Diklića.
Dodaju da je Srbljanović iznela tvrdnju da se time jasno ukazuje da scenario od Drakulićeve nije originalno delo, navodi se u pismu i podseća da je Srbljanović bila asistent profesoru Filipu Davidu u vreme kada je Drakulić studirala, dakle bila je predavač scenaristkinji filma “Dara iz Jasenovca”.
Taj pokušaj blaćenja filma i Nataše Drakulić je zasnovan na apsolutnim neistinama plasiranim u javnosti bilo da je iz neznanja profesorke Srbljanović ili njenih drugih, svakako nečasnih namera, pišu Antonijević i Ćatović.
Ističu da je scenario za film “Dara iz Jasenovca” autentično, originalno delo, bazirano na istorijskim činjenicama, ličnostima, događajima, kao i svedočenjima preživelih logoraša.
Nijedna priča o Jasenovcu se ne može ispričati, a da se te istorijske istine i ličnosti ne dotaknu, i one nisu ničije autorsko vlasništvo, već deo kolektivnog sećanja o stradanju novomučenika u Jasenovcu, istakli su u pismu.
Dodaju i da je očigledno da profesorka Srbljanović za razliku od Nataše Drakulić, nije htela ili nije stigla da se upozna sa svedočenjima Đorđa Miliše, Egona Bergera, Dragoja Lukića, Dragutina Ćurguza, Milenka Vignjevca, Milana Bastaića, Nikole Nikolića i mnogih drugih.
Da jeste stigla, ne bi transport žrtava vozom u Jasenovac, način prijema u logor, ubijanje srbosekom, pojavu Dijane Budisavljević, uloge časnih sestara u katoličenju srpske dece, postojanje i ''čišćenje bolnice'' pred dolazak inspekcije, hrvaćenje i oblačenje u ustaške uniforme srpskih dečaka - pripisivala autorstvu i originalnoj kreaciji Arsena Diklića, dodaju reditelj i producent.
Zato će poznati reditelj uskoro imati priliku na sudu da odgovara za sve svoje optužbe, a pridružiće mu se, kako dodaju, ''''i neke novine i pojedinci koji su zlonamerno širili stručno” mišljenje profesorke Srbljanović.
Nemamo nikakve sumnje da će se ''Dara iz Jasenovca'' na sudu odbraniti od ovih podlih i sve više političkih napada, a i bez suda ''Dara'' se već sama odbranila jakom emotivnom reakcijom višemilionskog gledališta u Srbiji, Republici Srpskoj i Crnoj Gori. Očigledno to i najviše boli neke beogradske krugove koji bi voleli da ovaj film nikada nije ni snimljen, napisali su Antonijević i Ćatović.
Oni su, pored ostalog, upitali Srbljanobić, ''čemu njena ishitrena želja za jeftinim senzacionalizmom po cenu nanošenja teških uvreda njenoj studentkinji i potom bekstvo sa sarajevskog N1 kad je trebalo da se s njom suoči''.
Mi odgovor na to trenutno ne znamo, ali će se utvrditi. Međutim, ono što je već sada apsolutno jasno je da ste kao profesor FDU pali na najvažnijem ispit, a to je ispit iz morala, zaključili su Antonijević i Ćatović.