Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

U Južnoj Bačkoj na meti kršine koje lopovi očerupaju

26.06.2017. 09:33 09:36
Piše:
Foto: Dnevnik.rs

Policija je prošle sedmice lišila slobode dvojicu petnaestogodišnjaka kojima se stavlja na teret da su ukrali „zastavu 101” u Novom Sadu.

Njih su saobraćajci pokušli da zaustave u redovnoj kontroli u Sremskim Karlovcima, sat i po posle ponoći, ali nisu hteli da stanu pa ih je patrola ubrzo stigla i zaustavila.

Već duže, kad nestanu stariji automobili, pogotovo domaće proizvodnje, može se pretpostaviti da su ih prisvojili, odnosno pozajmili, maloletnici koji se njima služe da bi otišli u provod, i to dok ima goriva, i eventualno da bi ga potom očerupali radi prodaje delova. Vrata otvaraju na trzaj ili lomljenjem stakla, ali nije retkost da zateknu ključeve u bravi, kao što je bio slučaj u navedenom događaju. Takođe, često se dešava da pripadnici MUP-a iznenade vlasnike obaveštenjem da su bili žrtve krađe.

Ipak, statistika govori da se posle učestalih procesuiranja kriminalaca koji se bave krađom automobila znatno smanjio broj tih dela, a gotovo sva počinjena ove godine brzo su rasvetljena. U ovoj godini, do juna, na području novosadske policije bilo ih je 12, koja počinili su nepoznati izvršioci (lane u istom periodu 15). Više od četiri petine je do sada rasvetljeno, dok brojke govore da je tih dela znatno manje nego prošle godine.

Kako smo pisali, već duže ozbiljnim kradljivcima automobila koji  se time bave u vidu zanata na području južne Bačke, a top-destinacija za njih je oduvek bio Novi Sad – interesantni su pre svih „audi” (A-3, A-4), “be-em-ve” (serije 3 i 4) i „škoda”. „golf” je sišao s višegodišnjeg trona automobila najpožljenijeg za krađu, ali promena nema u tome da su gotovo sva prisvojena vozila i dalje dizelaši do 2.000 kubika, bez odgovarajućeg alarma ili tehničke, dopunske zaštite, crne ili bele boje.

Takođe, stariji automobili, pa i havarisani ili pokvareni, postaju zanimljivi (pre svega „golf 2” i „zastave”) kad cena gvožđa skoči. Lopovi obično prethodno poskidaju komade skupljih metala (bakar), kojih ima u svakom automobilu, i tako iz plena izvlače maksimum.

Delovi grada koji su ogromne spavaone, poput Novog naselja i Limana, privlačni su za kradljivce, naročito posle ponoći, ali oni ponekad idu za automobilom koji se traži ili je već poručen, tako da lopovima u krajnjem slučaju nije bitno gde će ga pronaći. Naravno, lakše će ga ukrasti u nekom zabačenom, neosvetljenom kutku, ali su se neke krađe dešavale i usred bela dana na vrlo prometnim mestima.

Kradljivci često dolaze iz drugih mesta, između ponoći i zore, i odmah se vraćaju bez minuta bespotrebnog zadržavanja. Od toga žive, većinom rade kao tandem ili trojka, i žive lagodno dok mogu.

– Oni kradu dok ih ne uhvatimo,  a kad izađu iz zatvora, nastave time da se bave – objašnjavavaju policijski operativci za „Dnevnik”. – Obično imaju od 25 do 35 godina, u posao ih neko uvede, a potom, kad ga prerastu, prelaze na druge rabote, neretko prevare ili nađu nekoga da za njih radi krađe kola. To je razumljivo jer se u zrelijim godinama ne može baš lako pobeći s lica mesta ako ih neko povija. Ipak, najradije izbegavaju svaki kontakt i gledaju da se brzo sklone, zato i imaju stražare.

Takođe, i nova tehnologija kod automobila smanjuje broj krađa, za njih kradljivcima treba ozbiljna elektronika, a s druge strane, na naše tržište ušla je roba uvezena iz istočnih zemalja koja je znatno jeftinija od originala pa je moguće da se delovi nabave znatno jeftinije nego na otpadu. Kod ukradenih starijih vozila ponekad se prodaje limarija, ostalo ide u sekundarne sirovine.

Novije tipove neretko prebacuju u inostranstvo, ili se ovde prekucavaju brojevi, a neki idu u delove koji se prodaju preko interneta, a često su u nabavku umešani i majstori koji znaju „prave ljude”. Kupac i prodavac se ne moraju ni videti jer pojedine kurirske službe imaju detaljne cenovnike pa je, recimo, za prevoz haube na razdaljinu kakva je između Šapca i Novog Sada dovoljno 600 dinara.   

E. S. H.

Rasvetljeno čak 86 odsto obijanja

Prošle godine na području Novog Sada evidentirano je 65 krivičnih dela koja se odnose na krađu vozila, godinu ranije 147, a 2014. zabeleženo je 201. Procenat rasvetljavanja tih dela lane je bio 56 odsto, a u prvom tromesečju ove godine oko 86, što je rezlultat koji bi volele da imaju i policije u najrazvijenijim zemljama.

Piše:
Pošaljite komentar