Ministarstvo: Poginuo major Robert Kaloci, istraga u toku
Pilot major Robert Kaloci je poginuo, a pilot major Aleksandar Matić je prevezen na VMA nakon što se školsko-borbeni avion "supergaleb G-4" srušio juče pre podne kod Kovačice. Povređeni pilot van životne opasnosti.
Povodom tragičnog događaja, ministar i načelnik Generalštaba došli su na VMA, gde je ministar Aleksandar Vulin rekao da je povređeni major Aleksandar Matić van životne opasnosti, da se oporavlja i da lekari na VMA brinu o njemu.
Vulin je u obraćanju novinarima rekao da je major Robert Kaloci smrtno stradao tokom trenažnog leta na školsko-borbenom avionu, a da je sa njim na redovnom zadatku bio i major Aleksandar Matić.
Ministar je u svoje ime i u ime svih pripadnika Vojske Srbije izrazio najdublje saučešće porodici poginulog pilota i naveo da je to što se desilo strašna i velika tragedija, da je VS, kao i čitav narod, uz porodicu Kaloci.- Istraga je pokrenuta i o rezultatima ćemo vas izvestiti u najkraćem roku u skladu sa zakonom - rekao je Vulin.
Nadležni tužilac je na bio na licu mesta i u toku je istraga. Istražni organi Vojske su obavili uviđaj i završili prikupljanje dokaza na zemlji.
Ministarstvo odbrane je saopštilo da se školsko-borbeni avion „supergaleb G-4“, Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije, kojim su upravljali piloti iz Centra za letna ispitivanja Tehničko opitnog centra, srušio se juče oko 9.50 časova u rejonu opštine Kovačica.
Odmah po saznanju o nesreći, na lice mesta je upućena ekipa Službe traganja i spasavanja RV i PVO.
Major Kaloci je obavljao dužnost opitnog pilota u Centru za letna ispitivanja Tehničko-opitnog centra. Živeo u Kovinu kao podstanar sa suprugom Snežanom, koja je nezaposlena i sinom Markom.
Prema medijskim izveštajima sve se odigralo veoma brzo. Avion je naglo izgubio visinu i pao između sela Kovačice i Idvora. Piloti su katapultirali i zatim pali na njivu, a letelica je završila na oko 500 metara dalje i zarila se u zemlju. Oko nje je bila je velika količina zemlje.
Saučešća Vučića, Brnabić i Dodika
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić uputio je juče telegram saučešća porodici stradalog pilota Vojske Srbije, majora Roberta Kalocija.
"Primite izraze najdubljeg saučešća povodom pogibije Vašeg supruga i oca, koji je izgubio život obavljajući časno svoju dužnost. Teško je u trenucima neizrecivog bola uputiti reči utehe članovima porodice, koja je izgubila svog najmilijeg", navodi se u telegramu saučešća predsednika Vučića.
Telegram saučešća uputila je predsdnika Vlade Srbije Ana Brnabić.
"Potresla nas je vest o nesreći u kojoj je stradao pilot major Robert Kaloci. Njegova pogibija veliki je i nenadoknadiv gubitak za vašu porodicu i sve njegove kolege, pripadnike Vojske Srbije. U svoje ime i u ime članova Vlade Srbije, upućujem izraze najdubljeg saučešća" - navela je Ana Brnabić.
Predsednik Republike Srpske Milorad Dodik uputio je telegram saučešća predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću povodom pada vojnog aviona u kojem je smrtno stradao pilot, major Robert Kaloci.
Meštani kažu da su tokom jutra čuli prasak i videli kako se avion srušio na jednoj strani njive, dok su se na drugoj strani piloti katapultirali.
Jedan službenik opštine Kovačica, koji nije želeo da bude imenovan, kaže da je bio blizu mesta događaja i da mu se učinilo da je avion "prinudno sleteo", a ne da se srušio. Prema njegovim rečima, na licu mesta nalazila su se četiri vojnika, a nakon incidenta došla su kola Hitne pomoći i policija.
- Čuo sam snažan zvuk, kao grom da je udario negde, pogledao sam gore i video dva padobrana kako padaju - priča svedok tragedije Vladimir Kuharik. - Nalazio sam se na pijaci, pričao sam s prijateljem kada smo videli padobrane na nebu. Pomislili smo da je u pitanju neka vežba, a pola sata kasnije čuli smo da je pao avion - kaže on.
Poreklom iz Doroslova?
Mada je prema nekim informacijama pilot VS Robert Kaloci, koji je poginuo u padu borbenog aviona „supergaleb G4“ kod Kovačice rođen u Somboru, juče se u ovom gradu nije mogao pronaći niko ko bi ovu informaciju mogao potvrditi sa sa sigurnošću.
Nekoliko Somboraca koji su s poginulim pilotom bili prijatelji na društvenoj mreži Fejsbuk i za koje bi se dalo pretpostaviti da su mu bili generacijski bliski, nije juče odgovaralo na novinarske upite ovakve vrste, što i ne čudi s obzirom na prirodu posla kojim se bavio ali i činjenicu da je još kao srednjoškolac pristupio vojsci.
Ono što je nepobitno je da je ovo prezime relativno često u jednom od najmanjih sela somborske opštine, Doroslovu, ali ni u njemu nijedan izvor nije mogao da potvrdi da je tragično stradali pilot upravo iz njihovog sela.
Meštanin objašnjava da je čuo da su ljudi koji su radili na obližnjim njivama pritrčali u pomoć jednom od pilota.
- Posle smo i mi došli do njive. Tu je bio avion, ali nije se video, jer se od pada na zemlju ukopao. Videli smo kacigu, sedište, delove padobrana. Ja avion nisam video, ali pričao sam sa prijateljem koji jeste i kaže da je leteo jako nisko - kaže Kuharik.
Svedok događaja objašnjava da je mesto pada aviona udaljeno skoro kilometar od mesta pada pilota.
Drugi svedok, Jan Boljarac, kaže da se u trenutku nesreće nalazio u polju i da je video kada su se pilot i kopilot padobranom spustili na zemlju.
- Odmah sam im pritrčao, obojica su disala. Onoga što je kasnije umro sam otkopčao i pozvali smo Hitnu pomoć. Međutim, kada je hitna stigla, on je izdahnuo - ispričao je uznemireni Boljarac.
G-4 razvijen u Žarkovu, na nebu od 1984-te
Školsko-borbeni mlazni avion “supergaleb G-4” poslednji je serijski proizvođeni avion jugoslovenske avio-industrije a u naoružanju je od 1984. godine.
Za jugoslovensko ratno vazduhoplovstvo proizvedeno je ukupno 85 aviona G-4.
“Supergaleb” je razvijen u Vazduhoplovno-tehničkom institutu u Žarkovu da zameni stariji “galeb G-2”, a prvi prototip aviona poleteo je 18. jula 1978. godine. Serijska proizvodnja počela je 1983. godine a uvođenje u operativnu upotrebu počelo je naredne godine. Avion pokreću britanski motori “Rols-rojs vajper” i razvija maksimalnu brzinu od 910 kilometara na sat. Od naoružanja nosi dvocevni top GŠ-23, kalibra 23 milimetara, i nešto manje od dve tone bombi i raketa.
U Vojsci Srbije G-4 se koristi u 252. školsko-trenažnoj avijacijskoj eskadrili u Batajnici, 241. lovačko-bombarderskoj eskadrili u Kraljevu i u Sektoru za letna ispitivanja.
Šest aviona “supergaleb” kupila je početkom 1990-ih godina tadašnja Burma, a ti avioni su korišćeni u Ratnom vazduhoplovstvu Republike Srpske i u Crnoj Gori.
E. S. H