Novija vozila padnu za tren, starija završe u delovima
U Srbiji deluje više kriminalnih i organizovanih kriminalnih grupa koje su specijalizovane za krađu određenih tipova vozila i čiji su članovi povezani i sarađuju s drugim kriminalnim grupama
u zemlji i u regionu. Te grupe su mobilne, linijski organizovane, s tačno određenim ulogama članova u grupi (tipovanje, nabavka i izrada alata, krađa vozila, odvoženje vozila, iznajmljivanje garaža ili radionica, plasiranje ukradenih vozila, izrada falsifikovanih dokumenata, nabavka registarskih oznaka). Zbog mobilnosti i dobre povezanosti tih grupa, rasvetljavanje takvih krivičnih dela je otežano. Izvršioci se udaljavaju s lica mesta i odlaze na područje drugih gradova ili napuštaju teritoriju Srbije, često pre nego što oštećeni prijavi krađu vozila.
Zbog protoka vremena od trenutka izvršenja dela do pronalaska vozila često se ne mogu otkriti tragovi podesni za identifikaciju izvršilaca. Nedostatak softverskih rešenja kod pojedinih aplikacija u smislu povezivanja s elektronskim čitačima registarskih oznaka je od značaja za otkrivanje i rasvetljavanje tih krivičnih dela.
U nedavno objavljenoj studiji MUP-a „Procena pretnji od teškog i organizovanog kriminala” ukazuje se na to da su u Srbiji na meti kradljivaca uglavnom vozila inostrane proizvodnje: folksvagen, mercedes, audi, opel, reno, be-em-ve, pežo i škoda.
U poslednjih nekoliko godina zabeleženo je smanjenje broja kradenih vozila domaće proizvodnje. Vozila se kradu na različite načine, u zavisnosti od marke i tipa, starosti, ali i sistema zaštite na samom vozilu.
Organizovane kriminalne grupe (OKG) su uglavnom specijalizovane za krađu određenih tipova vozila i često sarađuju s kriminalnim grupama u zemlji i u regionu. Element organizovanosti vezan je prvenstveno za krađu vozila inostranih proizvođača novije proizvodnje, za šta je neophodna upotreba savremenih alata i uređaja, kao i veština za njihovo korišćenje.
Za razliku od krađa vozila starijeg datuma proizvodnje, gde nisu zabeleženi novi načini izvršenja krivičnih dela, prilikom krađe vozila novije generacije koriste se specijalni uređaji uz pomoć kojih se dekodira putni računar i motor vozila startuje za samo nekoliko sekundi. Vozila se s lica mesta uglavnom odvoze alternativnim putevima, uz izbegavanje ulica koje su pokrivene sigurnosnim kamerama, auto-puteva i naplatnih rampi.
Ukoliko ne poseduju uređaje za otkrivanje i ometanje GPS uređaja, izvršioci uglavnom određeno vreme ostavljaju vozila na javnom mestu, nakon čega ih odvoze ka zemljama u okruženju i državama Jugoistočne Evrope.
Deo kradenih vozila i motocikala prodaje se u Srbiji, dok se vozila starije proizvodnje uglavnom rasklapaju i prodaju u delovima.
Lopovi vozila odvoze do radionice i garaže, gde ih rasturaju u delove ili im prekucavaju brojeve šasije i motora i prodaju pomoću unapred pripremljene falsifikovane dokumentacije. U skladu s razvojem automobilske industrije i uvođenjem novih fizičkih i elektronskih sistema zaštite vozila, načini izvršenja, ali i sredstva koja izvršioci koriste prilikom krađe motornih vozila, sve su savremeniji. Policija upozorava na to da su se još pre dve godine u Srbiji pojavili izvršioci koji za krađu vozila novijeg datuma koriste specijalni uređaj koji omogućava identifikaciju, kloniranje, kopiranje, testiranje i programiranje transpondera, tj. očitavanje elektronskog koda, koji se nakon toga učitava u blanko ključ na licu mesta. Na vozilima koja ne koriste klasičan ključ, već „start–stop“ dugme, čitav proces je još lakši jer se nakon očitavanja elektronskog koda vozilo startuje na samom uređaju.
Kriminalne grupe iz Srbije motorna vozila i motocikle velike vrednosti kradu na teritoriji EU, nakon čega ih krijumčare i uz falsifikovana dokumenta prodaju u Srbiji i zemljama u okruženju.
Izvršioci biraju vozila koja nemaju ugrađene savremene sisteme zaštite od krađe i nalaze se na mestima pogodnim za izvršenje dela.
U studiji se upozorava na to da će Srbija i dalje biti tranzitna zemlja za vozila krijumčarena iz Zapadne Evrope, uglavnom ka zemljama u okruženju, ali i zemlja odredišta.
„Srbija će biti tranzitna zemlja i odredište za krijumčarene skupocene motocikle, teretna motorna vozila, autobuse, građevinske i radne mašine iz zapadnoevropskih zemalja. U narednom periodu može se očekivati porast broja kradenih vozila u Republici Srbiji, kako radi prodaje pomoću falsifikovane dokumentacije, tako i radi rastavljanja i prodaje rezervnih delova”, stoji u studiji.
M. Bozokin
Legalizovani alati za lopovluk
U prethodnom periodu savremeni alati su krijumčareni u Srbiju iz zemalja u okruženju. Ubrzo posle izmena zakonske regulative koja se odnosi na posedovanje i davanje na korišćenje alata koji mogu biti sredstvo za izvršenje krivičnih dela, počela je njihova legalna distribucija jer su označeni kao neophodni za rad auto-mehaničara i mogu se legalno kupiti za iznos od nekoliko stotina do nekoliko hiljada evra. Samim tim, savremeni alati i uređaji su postali dostupni širokom broju lica. Oni su jednostavni za upotrebu, tako da korisnicima (ali i izvršiocima krivičnih dela) nije potrebna posebna obuka za rukovanje.