Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

BOMBE POD AUTOMOBILIMA Sačekuša na daljinski upozorenje, nekad i presuda

13.07.2023. 10:36 10:38
Piše:
Izvor: Dnevnik.rs

Policija i dalje intenzivno traga za muškarcem koji je u noći između ponedeljka i utorka bacio eksplotivnu napravu ispod džipa u Bačkoj Palanci, a zatim pobegao s lica mesta. Njega je, navodno, sačekao saučesnik na motoru.

Za sada nije poznato o kakvoj je eksplozivnoj napravi reč, ali su usled detonacije oštećeni džip i dva automobila kao i roletne na stambenim objektima.

Postavljanje ili bacanje eksplozivne naprave pod automobila nisu česte, ali se dešavaju. Po dostupnim podacima, jedna od poslednjih takvih akcija bila je u Beogradu septembra 2020. godine, kada je nepoznata osoba daljinski aktivirala bombu ispod džipa u pokretu u kojoj je poginuo Strahinja Stojanović.

Ovaj tridesetogodišnjak je stari znanac policije, imao je ozbiljan kriminalni dosije i više puta je privođen, hapšen i osuđivan zbog različitih teških krivičnih dela.

Prve analize podmetnutog eksploziva ukazivale su da je u likvidaciji Stojanovića, najverovatnije, korišćen plastični P500, poznatiji kao C-4. Na to ukazuju i ostaci džipa, jer se poslednjih godina u mafijaškim razračunavanjima na ulicama Beograda koristio ovaj eksploziv ili trotil.

- Da je postavljen jači eksploziv, razaranje samog vozila bi bilo daleko veće, a saputnici sigurno ne bi preživeli. U ovom slučaju „paklena naprava” je postavljena direktno ispod sedišta vozača, a aktivirana je daljinski - naveo je izvor iz istrage.

Na sličan način „u vazduh” je dignut i Siniša Milić Boske, glavni operativac klana Luke Bojovića i Filipa Koraća. On je ubijen u junu 2018. na semaforu na Autokomandi, u Beogradu. Tada je korišćen C-4, a aktiviran je pozivom s mobilnog telefona.

Bomba ispod sedišta vozača i relativno kontrolisana eksplozija, koja ne ubija prolaznike već samo metu, postala je popularan vid likvidacije u mafijaškim krugovima. Izvršioci na taj način izbegavaju da „prljaju ruke”, jer žrtvu likvidiraju s bezbedne udaljenosti.

Većina podmetanja eksplozija pod automobile u Srbiji, poznato je, delo je minera koji su svoj „zanat” izučili tokom služenja vojnoj roka, ali i u ratovima u bivšoj Jugoslaviji. Svaki vojnik koji je tokom obuke imao prilike da vidi kompletiranje sporogorećeg štapina vrlo lako može da od tog upaljača i parčeta eksploziva sačini napravu koja može da ubije, rani žrtvu ili napravi materijalnu štetu.

Po ranijim informacijama iz MUP-a, u Srbiji živi oko 10.000 stručnjaka za eksploziv, od kojih su 2.000-3.000 bivši policajci, ili pripadnici vojnih i paravojnih formacija. To, naravno, nije nepoznato ovdašnjim mafijaškim krugovima koji traže bombaške usluge.


Plastični eksploziv C4 najčešće se koristi

Stručnjaci smatraju da se pod automobile najčešće postavlja plastični eksploziv C4. On je jedan od najjčih eksploziva u svetu. Samo četiri zemlje na planeti proizvodile su plastični eksploziv, ali je C4, koji se proizvodio u vojnoj fabrici u Beranima sve do 1991. godine i početka građanskog rata, bio među najboljima. Mada se od tada ne proizvodi, ima ga u vojnim magacinima i na crnom tržištu.

Beranski plastični eksploziv je elastičan, lepljiv, može se obaviti oko tela, staviti u cipelu, kapu, torbu, a da ga niko ne primeti i ne registruje. Ima veliku razornu moć, predočavaju stručnjaci.

Kao posledica ratova u bivšoj Jugoslaviji, „bombašima” su na raspolaganju bile i druge vrste plastičnih eksploziva, poput semteksa (u žargonu „čeh”), PEP-a 500, te nekih starijih poput M5-A1, P-20, P-64 i NP-65. U kriminalnim krugovima „pentrit” se koristi za napade na blindirane automobile, a samo 250 grama je potrebno da se takvo vozilo razori.


Za prvi uspešan napad podmetanjem eksploziva u automobil uzima se ubistvo Rade Međeda, vlasnika tada najvećih kockarnica u Srbiji. Bomba u njegovom džipu aktivirana je 1994. daljinskim upravljačem, uzetim s dečjeg automobila-igračke dok se Međed uključivao u promet u Ulici kneza Miloša u Beogradu. Počinioci nikad nisu otkriveni.

Međutim, samo miniranje nečijih kola je visokorizičan posao. U jesen 2002., dok je postavljao bombu ispod audija A6 u centru Beograda, u nenadanoj eksploziji, poginuo je Ivan Kontić iz Budve. Na sličan način, u glavnom gradu, stradao je u oktobru 2009. i Strahinja Rašeta, podmećući eksploziv pod džip svog ortaka...

- Postavljanje bombi ispod automobila je način obračunavanja crnogorske i albanske mafije, pa je izvesno da krivce treba tražiti prvo u tim krugovima. Bosanski i srpski kriminalci najčešće koriste vatreno oružije za likvidaciju i to iz automobila u pokretu. Naravno, uvek ima izuzetaka - ocenjuju kriminolozi.

Poslednjih godina relativno su se proredila ubistva u organizovanom kriminalu, pa i ona vezana za automobile. Razloga je više, a među njima nije zanemarljiv ni bolji rad policije i pravosudnih organa. Međutim, to nipošto ne znači da će sačekuše potpuno nestati. Kao što se organizovani kriminal u suštini ne može potpuno iskoreniti, tako će i obračuni unutar raznih klanova ostati njegov sastavni deo. U tom kontekstu korištenje automobila i dalje će sobom nositi ogroman rizik. Na ovaj ili onaj način, po ovom ili onom metodu.

M. Bozokin

Autor:
Pošaljite komentar