Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

БОМБЕ ПОД АУТОМОБИЛИМА Сачекуша на даљински упозорење, некад и пресуда

13.07.2023. 10:36 10:38
Пише:
Фото: Dnevnik.rs

Полиција и даље интензивно трага за мушкарцем који је у ноћи између понедељка и уторка бацио експлотивну направу испод џипа у Бачкој Паланци, а затим побегао с лица места. Њега је, наводно, сачекао саучесник на мотору.

За сада није познато о каквој је експлозивној направи реч, али су услед детонације оштећени џип и два аутомобила као и ролетне на стамбеним објектима.

Постављање или бацање експлозивне направе под аутомобила нису честе, али се дешавају. По доступним подацима, једна од последњих таквих акција била је у Београду септембра 2020. године, када је непозната особа даљински активирала бомбу испод џипа у покрету у којој је погинуо Страхиња Стојановић.

Овај тридесетогодишњак је стари знанац полиције, имао је озбиљан криминални досије и више пута је привођен, хапшен и осуђиван због различитих тешких кривичних дела.

Прве анализе подметнутог експлозива указивале су да је у ликвидацији Стојановића, највероватније, коришћен пластични П500, познатији као Ц-4. На то указују и остаци џипа, јер се последњих година у мафијашким разрачунавањима на улицама Београда користио овај експлозив или тротил.

- Да је постављен јачи експлозив, разарање самог возила би било далеко веће, а сапутници сигурно не би преживели. У овом случају „паклена направа” је постављена директно испод седишта возача, а активирана је даљински - навео је извор из истраге.

На сличан начин „у ваздух” је дигнут и Синиша Милић Боске, главни оперативац клана Луке Бојовића и Филипа Кораћа. Он је убијен у јуну 2018. на семафору на Аутокоманди, у Београду. Тада је коришћен Ц-4, а активиран је позивом с мобилног телефона.

Бомба испод седишта возача и релативно контролисана експлозија, која не убија пролазнике већ само мету, постала је популаран вид ликвидације у мафијашким круговима. Извршиоци на тај начин избегавају да „прљају руке”, јер жртву ликвидирају с безбедне удаљености.

Већина подметања експлозија под аутомобиле у Србији, познато је, дело је минера који су свој „занат” изучили током служења војној рока, али и у ратовима у бившој Југославији. Сваки војник који је током обуке имао прилике да види комплетирање спорогорећег штапина врло лако може да од тог упаљача и парчета експлозива сачини направу која може да убије, рани жртву или направи материјалну штету.

По ранијим информацијама из МУП-а, у Србији живи око 10.000 стручњака за експлозив, од којих су 2.000-3.000 бивши полицајци, или припадници војних и паравојних формација. То, наравно, није непознато овдашњим мафијашким круговима који траже бомбашке услуге.


Пластични експлозив Ц4 најчешће се користи

Стручњаци сматрају да се под аутомобиле најчешће поставља пластични експлозив Ц4. Он је један од најјчих експлозива у свету. Само четири земље на планети производиле су пластични експлозив, али је Ц4, који се производио у војној фабрици у Беранима све до 1991. године и почетка грађанског рата, био међу најбољима. Мада се од тада не производи, има га у војним магацинима и на црном тржишту.

Берански пластични експлозив је еластичан, лепљив, може се обавити око тела, ставити у ципелу, капу, торбу, а да га нико не примети и не региструје. Има велику разорну моћ, предочавају стручњаци.

Као последица ратова у бившој Југославији, „бомбашима” су на располагању биле и друге врсте пластичних експлозива, попут семтекса (у жаргону „чех”), ПЕП-а 500, те неких старијих попут М5-А1, П-20, П-64 и НП-65. У криминалним круговима „пентрит” се користи за нападе на блиндиране аутомобиле, а само 250 грама је потребно да се такво возило разори.


За први успешан напад подметањем експлозива у аутомобил узима се убиство Раде Међеда, власника тада највећих коцкарница у Србији. Бомба у његовом џипу активирана је 1994. даљинским управљачем, узетим с дечјег аутомобила-играчке док се Међед укључивао у промет у Улици кнеза Милоша у Београду. Починиоци никад нису откривени.

Међутим, само минирање нечијих кола је високоризичан посао. У јесен 2002., док је постављао бомбу испод аудија А6 у центру Београда, у ненаданој експлозији, погинуо је Иван Контић из Будве. На сличан начин, у главном граду, страдао је у октобру 2009. и Страхиња Рашета, подмећући експлозив под џип свог ортака...

- Постављање бомби испод аутомобила је начин обрачунавања црногорске и албанске мафије, па је извесно да кривце треба тражити прво у тим круговима. Босански и српски криминалци најчешће користе ватрено оружије за ликвидацију и то из аутомобила у покрету. Наравно, увек има изузетака - оцењују криминолози.

Последњих година релативно су се проредила убиства у организованом криминалу, па и она везана за аутомобиле. Разлога је више, а међу њима није занемарљив ни бољи рад полиције и правосудних органа. Међутим, то нипошто не значи да ће сачекуше потпуно нестати. Као што се организовани криминал у суштини не може потпуно искоренити, тако ће и обрачуни унутар разних кланова остати његов саставни део. У том контексту кориштење аутомобила и даље ће собом носити огроман ризик. На овај или онај начин, по овом или оном методу.

М. Бозокин

Пише:
Пошаљите коментар