Uber želi u Srbiju i već seje strah
Alternativni prevoz ili nelojalna konkurencija? Iako jeftiniji od taksija, gde god se pojavio – „Uber” je izazvao probleme.
Ta američka kompanija zainteresovana je za dolazak u Srbiju, potvrđeno je na nedavnom sastanku s predsednikom Srbije.
Ipak, ni domaći zakon ni profesionalni vozači nisu na „Uberovoj” strani.
Aplikacija, klik, adresa i već ste na dobrom putu da za manje novca nego taksijem stignete tamo gde treba. „Uber” povezuje one kojima je potreban prevoz s vlasnicima privatnih automobila koji su spremni da ih prevezu. Korisnika „Ubera” ima i u Srbiji, ali tek kada odu u inostranstvo.
"U nekim zemljama da, zato što je ukupna cena koju ja platim na kraju bitno manja i nema posla direktno s taksistom, nikakav novac, nikakve kartice, ja sam sve već jedanput rešio", kaže Mladen Alvirović iz SAT medija grupe.
S druge strane u nekim zemljama ne, zato što razlika u ceni između taksija i „Ubera” nije tolika.
"Znamo da je „Uber” izazvao nesagledive posledice time što nikome ništa nije plaćao, damping cenama, vas kao naše korisnike usluga je doveo u nepovoljnu situaciju da ne znate s kime se prevozite", ističe predsednik Saveza taksi udruženja Srbije, Aleksandar Bijelić.
Cene mogu biti samo naoko jeftinije, a naplaćuje se mnogo više.
"Svaka konkurencija koja je zdrava nama je dobrodošla. Ali on će da uruši sistem, da vi jednostavno ne znate ko je taksista, ko će da kontroliše prevoznika koga angažuje „Uber”, a „Uber” je virtuelni, samo neko ko virtuelno pruža tu uslugu", kaže Bijelić.
Nervoza profesionalnih vozača je u potpunosti opravdana, smatraju profesionalci.
"S jedne strane, njima se godinama nameću standardi koje zbog opšte ekonomske situacije ne mogu tako lako da ispune. S druge, dolazak takave, uslovno rečeno nelojalne konkurencije, otvorio bi Pandorinu kutiju ko tu sad sme da radi, ko je ovlašćen da vozi, ko je dobar vozač, ko kakav auto nudi ", ističe Alvirović i dodaje da u mnogim zemljama „Uber” ne funkcioniše, ne zato što im zakon ne da, nego zato što margina, razlika u ceni između taksi prevoza i onoga što bi „Uber” mogao ponuditi zapravo gotovo i da ne postoji.
„Uber” je razgranao posao na pet kontinenata, ali je u brojnim državama zabranjen. Najradikalniji protest zbog najave početka poslovanja organizovan je prošle godine u Parizu, kada je policija suzavcem morala da rastera taksiste.