Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

U Srbiji nedostaju profesionalni vozači

14.10.2016. 20:05 09:06
Piše:

Gotovo svim državama u Evropi nedostaju kvalifikovani vozači. Statistika pokazuje da je, od 36 država, u čak 23 radno mesto vozača među prvih deset koji poslodavci

najteže popunjavaju. Zbog toga većina evropskih država ima stalno otvorene konkurse za prijem kvalitetnih vozača, koji uveliko koriste i naši državljani jer im se trostruko više isplati da voze u bilo kojoj od tih zemalja nego u Srbiji. To, opet, vodi ka tome da će Srbija, ukoliko se brzo nešto ne učini, uskoro dobrano kuburiti s vozačima u transportu robe i putnika, što može dovesti do toga da nam autobusi i kamioni više stoje na parkingu nego što voze robu u inostranstvo.

Na problem nedostatka kvalitetnih vozača upozorio je predsednik Poslovnog udruženja u drumskom saobraćaju „Međunarodni transport” Dušan Nikolić, ističući da se trenutno u Srbiji međunarodni transport odvija s velikom mukom jer nema profesionalnih vozača.

– U Srbiji ima 100.000 privrednih vozila, od kojih je 10.000 u međunarodnom prevozu, a za njihovo korišćenje potrebno je 120.000 vozača i još oko 20.000 ljudi koji će vozila održavati – upozorio je Nikolić. – Sada još i uspevamo nekako da pokrenemo vozila, ali bojim se da će za nekoliko godina to biti nemoguće. Naš školski sistem nije prilagođen potrebama privrede i ako se ovako nastavi, nećemo moći da obezbedimo 140.000 ljudi koji će raditi u transportu putnika.



Po rečima vlasnika prevozničkog preduzeća „Eurošped” iz Beograda Dragana Stojanovića, njegovi vozači su „sve stariji i sve lošije rade, a mladi su još lošiji od njih i svaka nova generacija je sve gora”. On, kako kaže, obezbeđuje posao za 25 vozača, čiji je prosek starosti oko 50 godina, a među njima i penzionera pa je najstarijem od njih 67.



Za generalnu sekretarku „Međunarodnog transporta” Tatjanu Ivanović jedan od najvećih uzroka za nedostatak vozača je svakako i činjenica da Vojska više ne proizvodi vozački kadar, a s druge strane, postoje poprilično visoki troškovi polaganja vozačakog ispita, pa mnogi nemaju para da plate obuku i vožnju. Uz to, kako navodi, ni starosna struktura vozača nije ohrabrujuća jer mladi baš i nemaju preteran intertes niti sredstva da budu vozači.



Udruženje profesionalnih vozača Srbije „Sloga” tvrdi da profesionalni vozači odlaze iz naše države zbog toga što su malo i nedovoljno plaćeni, što se njihov rad nedovoljno ceni, što gazde od njih traže da voze „zabilaznim putevima” da bi izbegli plaćanje putarine, da rade bez predaha, odnosno da im je ukinut vikend-odmor i da su trenutno prijavljeni na minimalac „kao čistačice” pa im tim ne pripadaju ni domaće ni strane dnevnice.

Da ima istine u tome da profesionalni vozači iz Srbije odlaze da rade u mnoge evropske države pokazuje i podatak da oni, recimo u Subotici, za svoj rad imaju platu 500 evra, dok u nekim gradovima na jugu Srbije dobiju oko 200, dok u evropskim zemljama mogu zaraditi nekoliko puta više: plate profesionalnih vozača u evropskim država u proseku su oko 2.000 evra.



LJ. Malešević

 

Učenici i profesionalci



U Srbiji se trenutno za vozače školuje manje od 3.000 učenika, koji nisu prošli bilo kakav test o tome da li su sposobni da zadovolje zahteve te profesije. Doškolovanje vozača košta od 1.500 do 2.000 evra, i to je trošak koji većina mladih vozača, pa čak i starih, sebi ne može da priušti pa veliki deo njih, iako se školuje za vozače, nikada to ne postane. 

Piše:
Pošaljite komentar