Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Trgovina usitnjena, a maloprodajni promet mali

03.11.2021. 09:51 09:53
Piše:
Foto: pixabay.com

U toku je javna rasprava o predlogu Strategije razvoja trgovine u Srbiji do 2025 godine, na koji do 5. novembra predloge, sugestije i mišljenja mogu dati strukovna udruženja, maloprodavci i veletrgovci, lokalne samouprave i drugi zainteresovani predlagaču ovog dokumenta – Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija.

Naša zemlja je, prema procenama u 2020. godini, u odnosu na 2019. godinu imala tri odsto manje prodajnih objekata (ukupno 20.071, neuključujući specijalizovane prodavnice, pekare, mesare, diskonte).

Samo su hipermarketi i supermarketi zabeležili rast broja.

Ovi prodajni kanali ostvaruju 28 odsto ukupnog prometa, dok su velike i srednje prodavnice još uvek najznačajniji nosioci prometa, sa 31odsto, a male prodavnice doprinose sa dodatnih 20 odsto.

U poređenju sa većinom država EU, Srbija ima usitnjenu trgovinu - 96 stanovnika po prodavnici, a najviše stanovnika po prodavnici imali su Slovačka (298), Velika Britanija (224), Hrvatska (216), Finska (203), Nemačka (195).

Imamo i najniži maloprodajni promet po stanovniku u poređenju sa svim zemljama EU. Prosečno, promet po stanovniku u 2018. godini je u EU iznosio 5.760 evra, a u Srbiji samo 1.912 evra. Jedan od razloga evidentiranog najnižeg maloprodajnog prometa po stanovniku kod nas je i visoko učešće nezakonite ekonomije koja je prisutna kod malih trgovaca, van prodajnih objekata i putem interneta, gde se prodaja svih proizvoda odvija bez fiskalnih računa.


Potrebna veća podrška banaka

Svega 22,6 odsto investicija čini izgradnja novih kapaciteta, dok je 70,8 odsto usmereno na rekonstrukciju postojećih kapaciteta. U tom pogledu veleprodaja znatno zaostaje za investicionom aktivnošću u odnosu na maloprodaju, gde investicije u nove kapacitete iznose 36,6 odsto. O nedostatku finansijske podrške veleprodajnim organizacijama govori podatak da je samo 12,1 odsto sredstava investiranih u osnovna sredstva obezbeđeno iz kredita (u maloprodaji vrednost ovog indikatora iznosi 33,8 odsto).


Najniži maloprodajni promet po stanovniku u Evropskoj uniji su imale Rumunija (2.204 evra), Bugarska (2.270 evra), Mađarska (3.294 evra), Hrvatska (3.541 evra), dok je promet u Slovačkoj iznosio 3.826 evra.

Da bi domaća trgovina išla u korak sa zemljama EU, Ministarstvo predlaže niz mera i aktivnosti i navodi pojedinačno koliko je potrebno novca da bi se aktinosti sprovele. Kažu da treba napraviti analizu maloprodajnih cena koje bi obuhvatile i analizu marži i visinu rabata, sprovesti istraživanje između veletrgovaca i maloprodavaca o tome koliko su zadovoljni menaymentom u prodaji, organizovati edukativne programe sa temama modernog koncepta trgovine, marketinga i menaymenta, analizirati lance snabdevanja prehrambenim proizvodima, osnovati telo koje će nadgledati sprovođenje strategije...

Ali navode i da je potrebno podsticati izgradnju skladišta i hladnjača da bi se u lokalnim sredinama podstakla poljoprivredna proizvodnja jer bi to doprinelo razvoju malih i srednjih proizvođača i veletrgovaca. U ruralnim i nerazvijenim pdoručjima, u saradnji sa lokalnim samoupravama, ubrzati dolazak novih maloprodajnih trgovina, ukazivati na značaj udruživanja kroz različite forme i oblike, dati veća ovlašćenja poreskim i tržišnim inspektorima radi suzbijanja nezakonite trgovine...

Z. Delić

Piše:
Pošaljite komentar