few clouds
11°C
20.04.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Трговина уситњена, а малопродајни промет мали

03.11.2021. 09:51 09:53
Пише:
Фото: pixabay.com

У току је јавна расправа о предлогу Стратегије развоја трговине у Србији до 2025 године, на који до 5. новембра предлоге, сугестије и мишљења могу дати струковна удружења, малопродавци и велетрговци, локалне самоуправе и други заинтересовани предлагачу овог документа – Министарству трговине, туризма и телекомуникација.

Наша земља је, према проценама у 2020. години, у односу на 2019. годину имала три одсто мање продајних објеката (укупно 20.071, неукључујући специјализоване продавнице, пекаре, месаре, дисконте).

Само су хипермаркети и супермаркети забележили раст броја.

Ови продајни канали остварују 28 одсто укупног промета, док су велике и средње продавнице још увек најзначајнији носиоци промета, са 31одсто, а мале продавнице доприносе са додатних 20 одсто.

У поређењу са већином држава ЕУ, Србија има уситњену трговину - 96 становника по продавници, а највише становника по продавници имали су Словачка (298), Велика Британија (224), Хрватска (216), Финска (203), Немачка (195).

Имамо и најнижи малопродајни промет по становнику у поређењу са свим земљама ЕУ. Просечно, промет по становнику у 2018. години је у ЕУ износио 5.760 евра, а у Србији само 1.912 евра. Један од разлога евидентираног најнижег малопродајног промета по становнику код нас је и високо учешће незаконите економије која је присутна код малих трговаца, ван продајних објеката и путем интернета, где се продаја свих производа одвија без фискалних рачуна.


Потребна већа подршка банака

Свега 22,6 одсто инвестиција чини изградња нових капацитета, док је 70,8 одсто усмерено на реконструкцију постојећих капацитета. У том погледу велепродаја знатно заостаје за инвестиционом активношћу у односу на малопродају, где инвестиције у нове капацитете износе 36,6 одсто. О недостатку финансијске подршке велепродајним организацијама говори податак да је само 12,1 одсто средстава инвестираних у основна средства обезбеђено из кредита (у малопродаји вредност овог индикатора износи 33,8 одсто).


Најнижи малопродајни промет по становнику у Европској унији су имале Румунија (2.204 евра), Бугарска (2.270 евра), Мађарска (3.294 евра), Хрватска (3.541 евра), док је промет у Словачкој износио 3.826 евра.

Да би домаћа трговина ишла у корак са земљама ЕУ, Министарство предлаже низ мера и активности и наводи појединачно колико је потребно новца да би се актиности спровеле. Кажу да треба направити анализу малопродајних цена које би обухватиле и анализу маржи и висину рабата, спровести истраживање између велетрговаца и малопродаваца о томе колико су задовољни mеnaymеntom у продаји, организовати едукативне програме са темама модерног концепта трговине, маркетинга и mеnaymеnta, анализирати ланце снабдевања прехрамбеним производима, основати тело које ће надгледати спровођење стратегије...

Али наводе и да је потребно подстицати изградњу складишта и хладњача да би се у локалним срединама подстакла пољопривредна производња јер би то допринело развоју малих и средњих произвођача и велетрговаца. У руралним и неразвијеним пдоручјима, у сарадњи са локалним самоуправама, убрзати долазак нових малопродајних трговина, указивати на значај удруживања кроз различите форме и облике, дати већа овлашћења пореским и тржишним инспекторима ради сузбијања незаконите трговине...

З. Делић

Пише:
Пошаљите коментар