Domaća pamet smislila pametno navodnjavanje
Sedam srpskih startapa predstavilo se domaćim i inostranim investitorima, kompanijama i fondovima na Demo danu u završnici NIWA akceleratorskog programa, koji je organizovala Inicijativa Digitalna Srbija u partnerstvu sa Japanskom agencijom za međunarodnu saradnju (JICA).
Novo poglavnje u osvajanju svetskog tržišta počelo je za startape Tapni, Data Do, Smart Watering, EasyPass, Digital Spark, Zenhire i OmniShop.
Osnivač startapa Smart Watering Lazar Jovanović naveo je da su sa njihovim softverom za pametno navodnjavanje ostvarili veliki uspeh na tržištu i da sada pregovaraju sa agrarnim kompanijama koje poseduju velike površine zemlje.
Jovanovićeva ideja je jedna u nizu inovacija mladih stučnjaka koji su uspeli da udruže marketinške i tehnološke sposobnosti u osmišljavanju proizvoda sa kojima su izašli na tržište.
Njegov Smart Watering kontroler(softver) služi za otvaranje slavina koje puštaju vodu u određene sekcije koje želite da navodnjavate. Uloga kontrolera je da brine o tome koja sekcija je i koliko dugo otvorena, koliko litara vode je isteklo, ali i da u određenom trenutku da signal pumpi koliko litara đubriva je potrebno dozirati.
NIWA program za veliko tržište Azije
Direktor Inicijative Digitalna Srbija Nebojša Bjelotomić smatra da će uspeh NIWA programa pomoći da se on priširi na startape iz regiona kako bi zemlje Zapadnog Balkana uspele da sebe u najboljem izdanju predstave azijskom tržištu.
- Ovaj program je ponudio startapima potrebnu ekspertizu, potencijalna partnerstva, investicije, upoznavanja i povezivanja sa ključnim akterima novog tržišta-naveo je Bjelotomić. - Jedan od najvećih izazova za domaće startape je nedovoljna vidljivosti Srbije na globalnom tržištu i verujemo da je NIWA program omogućio da se predstavimo na veliko tržište Azije.
Kako je Lazar objasnio, na ideju je došao na poslednjoj godini studija iz ličnih potreba. Nakon što je posadio voćnjak uspeo je da sa cimerom iz studentskog doma osmisli protitip za kontrolu navodnjavanje. Vremenom su kroz razgovor sa poljoprivrednicima došli na ideju da komercijalizuju svoju ideju i da njom izađu na agro tržište.
Dobar primer uspeha predstavlja i startap Zenhire, koji je omogućio kompanijama i kandidatima da ostanu "zen" prilikom procesa prijave za posao. Oni su osmislili aplikaciju koja će uz pomoć veštačke inteligencije putem video linka intervjuisati kandidate u realnom vremenu i tom prilikom beležiti sve relevantne parametre i karakteristike. Zenhire je uspeo da smanji, kako kažu, za 90 odsto dugotrajan proces u kojem menayeri ljudskih resursa, u nadi da će pronaći idealnog kandidata, troše mnogo vremena. Kako kažu, njihov program će obavljati poslove poput skeniranja Si-Vija, slanja e-pošte kandidatima, potpisivanja dokumenata, filtriranja kandidata i generisanja izveštaja.
Ideja startap Easypass je omogućio brzo i lako povezivanje predavača i pojedinaca kojima su potrebni privatni časovi iz različitih oblasti. Kako je navedeno nužnost ovakve platforme je nastala tokom pandemije, kada se shvatilo da zahvaljujući digitalnim alatima možemo da učimo online jednako kvalitetno i interaktivno kao i uživo. Plan je da startap Easypass platforma postane vodeća u oblasti edukacije.
Startap Digital Spark osmišljava način na koji brendovi upravljaju prodajom i nagrađuju učinak maloprodajnih timova korišćenjem inovacija vođenih procesima kako bi se povećao prihod i profitna marža.
Data DO je razvio Spectru, platformu za optimizaciju asortimana usredsređenu na kupce koja kombinuje nauku o podacima sa razumevanjem tržišta i potrošača kako bi pomogao kompanijama da otkriju nove mogućnosti i povećaju prihode.
Startap Tapni je razvio digitalnu vizit kartu zasnovanu na NFC tehnologiji, koja omogućava da se čuvaju i dele sve kontakt informacije jednostavnim povezivanjem na drugi uređaj, a startap OmniShop pretvara postojeću veb-prodavnicu u mobilnu aplikaciju za e-trgovinu.
Z. Delić