Platne kartice ne mogu da kontrolišu potrošnju?
Tokom prošle godine iz srpskog buyeta izdvojeno je 86,4 milijarde dinara za sve vrste pomoći ugroženim građanima i porodicama, a taj novac podeljen je na 580.000 ljudi.
Novčanu socijalnu pomoć primalo je 103.526 porodica i 254.430 lica, posebnu novčanu naknadu 508 korisnika, dodatak za pomoć i negu drugog lica 49.890 korisnika, dečiji dodatak 186.802 porodice odnosno 353.055 dece, roditeljski dodatak 60.457 porodica ili 61.852 dete. Uz to, novac od države isplaćivan je i ustanovama socijalne zaštite za 13.729 korisnika, za porodični smeštaj 7.033 dece i odraslih smeštene u 4.497 hraniteljskih porodica, 39.766 porodilja.
Država dakle pokušava da se stara o preko 700.000 korisnika raznih oblika socijalne zaštite. Prošle godine je resorni ministar za rad, zapošljavanje, socijalnu i boračku politiku Aleksandar Vulin izračunao da socijalna pomoć za četvoročlanu porodicu mesečno državu košta 22.000 dinara, što je skoro isto koliko i zaradi radnik na minimalcu, a takvih je u Srbiji bilo više od 400.000.
“Osim iznosa od 8.000 dinara, koji leže na račun nosioca socijalne pomoći, na polovinu tog iznosa ima pravo drugi odrasli član porodice, dok je za decu obezbeđeno po 2.350 dinara, plus dečiji dodatak, koji se, u zavisnosti od kategorija, kreće od 2.650 do 3.450 dinara. Kada se sve to sabere, dođe se do cifre od 22.000 dinara, koliko je i zarada radnika koji prima minimalac. Država sada planira da primaoce socijalne pomoći radno aktivira“, rekao je tada Vulin.
Namera države da uposli radno sposobne korisnike socijalne pomoći postoji još od 2014. godine kada je Vlada Srbije donela uredbu da korisnici socijalne pomoći moraju da rade kako bi ostvarili pravo na novčanu nadoknadu. Do sada nema podataka o efektima ovog akta. Ipak, deo javnosti ocenio je da je uslovljavanje radom davanje socijalne pomoći neka vrsta prinudnog rada i bilo je mnogo nezadovoljnih namerom države da natera one kojima pomaže da joj na neki način uzvrate, ali i sebi zarade koji dinar, kao što je to praksa u mnogim evropskim državama. Jeste da je socijalna pomoć u mnogim evropskim državama znatno veća nego u Srbiji, ali ni tamo nema ništa džabe, odnosno nema mogućnosti socijalno ugroženog, a pri tom radno sposobnog, da neograničeno dobija od države pomoć i - ništa ne radi.
Ministar Vulin tvrdi da “socijalna pomoć nije zanimanje, već nesrećno životno stanje koje se može promeniti, prvenstveno radom”, a da bi akt koji je donela Vlada Srbije postao stvarna obaveza i zaista izmenio svest najmanje 125.000 radno sposobnih korisnika socijalne pomoći morao bi se menjati Zakon o socijalnoj zaštiti. U taj zakon se moraju uvesti novine, a između ostalog i promeniti način prava sticanja socijalne pomoći i uvesti radno angažovanje kao kriterijum za njeno dobijanje. Vulin je usvajanje tog, ali i Zakona o finansijskoj podršci porodicama sa decom, najavio za ovu godinu.
Bivša ministarka rada, a danas programska direktorka Centra za socijalnu politiku Gordana Matković, smatra da društvo daje novac da bi neko ko nema posao mogao da zadovolji osnovne potrebe, pa je normalno očekivati od korisnika da urade nešto za šta opština nema sredstva. Po njenom mišljenju opasno može da bude samo angažovanje korisnika socijalne pomoći na poslovima koji su u nadležnosti javnih preduzeća, jer se tako povećava njihova neefikasnost.
U pripremi za izmenu Zakona o socijalnoj zaštiti postoje i ideje da se za korisnike socijalne pomoći uvedu i namenske platne kartice kako se novac od socijalne pomoći ne bi nenamenski trošio. Ideja je da socijalno ugrožene porodice koje dobijaju pomoć od države ne bi više dobijale novac na ruke, već bi imali isključivo kartice za koje bi kupovali samo ono za čega pomoć i služi. Tako bi se sistem kartica uveo za dečji dodatak i druge jednokratne pomoći i na taj način bi se kontrolisalo da li se sredstva koja se isplaćuju iz državne kase namenski troše.
„Pomoću kartica ne može da se kontroliše potrošnja, pa ni pomoću bonova, jer korisnici mogu da na karticu uzmu “odgovarajuću” robu i da je lako zamene za duvan i alkohol, u dogovoru sa prodavcem ili prijateljem. Ne znam da u Evropi iko ima takav sistem. Postoje zvanični podaci o potrošnji najsiromašnijih 10 odsto iz 2015. godine na osnovu Ankete o potrošnji domaćinstava. Među njima je potrošnja alkohola i duvana tek 4,4 odsto, čak nešto niže od proseka koji je 4,6 odsto. Dakle, malo je verovatna tvrdnja da toliki novac ide na to, a sumnjam da je rađena anketa o potrošnji među korisnicima socijalne pomoći“, ukazala je Gordana Matković.
Ljubinka Malešević