Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Oprez kod onlajn kupovine: PIN kod ne traže banke već prevaranti

27.11.2020. 08:58 09:00
Piše:
Foto: Dnevnik.rs

NOVI SAD: Poslednjih godina i kod nas se može uočiti globalni trend da praznična atmosfera, prepoznatljiva po kupovinama i darivanju, počne već tokom novembra.

Nezvanični početak novogodišnje potrošačke groznice je „Crni petak” – poslednji petak u novembru, to jest danas – kada brojni trgovinski lanci i prodavnice različitim popustima i pogodnostima izlaze u susret kupcima, a ta akcija često se produži i tokom narednog vikenda. Ipak, ove godine pandemija koronavirusa odrazila se i na praznične akcije, pa će većina potrošača svoje omiljene proizvode potražiti u internet prodavnicama.

Onlajn kupovina ima brojne prednosti – štedi vreme, a u novonastalim okolnostima, kada je fizička distanca jedan od preduslova za očuvanje zdravlja, ujedno je i odličan način da se izbegnu gužve u tržnim centrima. 

Osim toga, ponuda se može razgledati na miru i hladne glave planirati koliko novca će se potrošiti. Ipak, prilikom takvog načina kupovine treba obratiti pažnju na uslove isporuke – da li se dodatno naplaćuje, koliko traje i da li se vreme isporuke uklapa s obavezama kupca. To je posebno važno ako pošiljka stiže iz inostranstva – ne bi bilo poželjno da novogodišnji pokloni namenjeni najmilijima stignu, na primer, u februaru.

Osim zakasnele isporuke, još jedna neprijatnost koja može zadesiti kupce prilikom onlajn kupovine su i prevare na internetu. Iako i inače nisu retkost, takve vrste prevara posebno su aktuelne tokom kriznih i prazničnih vremena, kada je usled uticaja emocija pažnja ljudi smanjena. 

Zato ovih dana treba biti oprezan.

Treba voditi računa o tome gde i kome se ostavljaju lični i poverljivi podaci. Dodatno podozrenje posebno je poželjno kod primamljivih ponuda koje se dobijaju mejlom ili kroz aplikacije za poruke. Ne treba otvarati linkove i dodatke iz mejla ako se sve nije prethodno proverilo i uverilo u to da je poruka ispravna.

Potrebno je proveriti da li adresa veb-stranice na kojoj se želi plaćati počinje s „https”. Treba obratiti pažnju i na simbol katanca pored veb-adrese – ukoliko je označen crvenom bojom, ili ukoliko pretraživač izbaci upozorenje da sertifikat nije validan, nikako ne treba unositi podatke o platnoj kartici.

Uvek treba kupovati preko zvaničnog sajta prodavnice i ne ostavljati svoje podatke na internet lokacijama do kojih se došlo preko linka jer to mogu biti lažne stranice koje samo podsećaju na prave.

Preporučuje se da se kupovina obavlja preko sajtova koji imaju zagarantovani nivo zaštite. Sigurni sajtovi za plaćanje sadrže opciju aktiviranja usluge MasterKard 3D Sikjur ili Verifajd baj Visa, koje omogućavaju bezbedna internet plaćanja. 

Ne treba unositi PIN kôd prilikom kupovine putem interneta. To nije podatak koji banke traže za obavljanje onlajn transakcije. Takođe, banke nikada neće tražiti da se mejlom ili porukom promene podaci, potvrdi lozinka ili slično, pa su takve vrste zahteva najčešće znak da je reč o prevari, tvrde na ErsteZnali.rs, besplatnoj, nekomercijalnoj platformi za finansijsku edukaciju.


Mućke u pandemiji

Pandemija koronavirusa potvrdila je pomenuto pravilo, pa je proteklih meseci zabeležen veliki porast internet prevara, a kada se tome doda i praznična atmosfera, jasno je da postoje vrlo opravdani razlozi za oprez.

Osim toga, i internet prevaranti su sve veštiji, a njihovi metodi sofisticiraniji nego ranije, pa je veoma važno da znamo kako da se zaštitimo od onlajn napada na naše podatke i novac.


Ne treba slati foto-kopiju kartice (ili drugog dokumenta) mejlom ili u inboks stranice na društvenim mrežama.

Poželjno je izbegavati kupovinu s javno dostupnih bežičnih mreža i deljenih računara, jer se ne zna da li su zaraženi nekim virusom koji može preuzeti podatke kupca.

Uvek treba proveriti internet prodavnicu koja se nije prethodno koristila (npr. uz pomoć Gugl preporuke ili sajta Trust Pilot). Treba obratiti pažnju na sve poruke koje se pojave i biti dodatno oprezan ukoliko se pojave neke nepravilnosti.

Z. Delić

Piše:
Pošaljite komentar
Najviše reklamacija udruženjima potrošača zbog onlajn kupovine

Najviše reklamacija udruženjima potrošača zbog onlajn kupovine

02.09.2020. 11:57 12:41