Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Obuka za vozače poskupljuje od 10.000 do 35.000 dinara

01.11.2018. 13:33 13:44
Piše:
Foto: Dnevnik (Radivoj Hadžić)

Pravilnik za auto-škole u Srbiji, koji je stupio na snagu 25. oktobra, propisao je da svako vozilo za obuku mora da ima ABS kočioni sistem, da poligon mora da ima uspon za kretanje vozila pod ručnom kočnicom, da su auto-škole obavezne da obezbede prostor za kamione s prikolicom za kretanje unazad sa skretanjem levo i desno pod punim uglom.

Kamioni i autobusi moraju da imaju teret od najmanje 30 odsto svoje nosivosti tokom praktične obuke i na ispitu. Takođe, poligon više ne može biti javna površina i mora biti u vlasništvu ili zakupu auto-škola. Propisano je i da poligon može biti i izvan grada, dok polaganje mora biti u samom gradu. Nove obaveze donose i poskupljenje obuke za buduće vozače, a za koliko tačno – znaće se za petnaestak dana. Neke auto-škole su već povećale cene oko 10.000 dinara, a ima najava da bi obuke za pojedine kategorije mogle poskupeti i 30.000.

Sekretar Privredne komore auto-škola Srbije Mladen Rašeta objašnjava za „Dnevnik” da cene obuke za buduće vozače svakako ne mogu ostatiti iste, s obzirom na to da je povećana cena zakupa poligona i da je cena goriva znatno viša od one koja se računala prilikom utvrđivanja prethodnog cenovnika za obuku.

90 odsto auto-škola u Novom Sadu doneće novu cenu

– Novi Pravilnik s novim obavezama svakako utiče i na promenu cene obuke budućih vozača, s obzirom na to da je doneo obavezu svake auto-škole da ima poligon, bilo svoj ili pod zakup, ali i zbog izgradnje uspona za kretanje vozila pod ručnom kočnicom – kaže Rašeta. – To su troškovi koje su auto-škole imale da bi ispunile uslove za dalji rad i sasvim je izvesno da će njihov deo biti prebačen i na cenu obuke. Cena obuke već nekoliko godina nije menjana pa će ispunjenje novih propisa koje je doneo taj akt svakako dovesti do njene korekcije. Vlada Srbije određuje minimalnu cenu obuke i ona je do sada bila 1.000 dinara po času za B kategoriju. U međuvremenu su auto-škole ušle u sistem PDV-a pa moraju da naplaćuju 20 odsto više od početne cene. Kada se razgovaralo o ceni obuke, cena litra goriva je bila 108 dinara, a sada je 171, pa samim tim auto-škole moraju korigovati svoje cenovnike. 

1.500 dinara po času obuku za B kategorije

Auto-škole se ne dogovaraju o jedinstvenoj ceni obuke u celoj državi, napominje Rašeta, već se u pojedinim gradovima u Srbiji vlasnici dogovaraju o cenovniku da bi imali barem približne uslove za obuku.

– Izvesno je da će 90 odsto auto-škola u Novom Sadu doneti novu cenu obuke, uzimajući u obzir nova pravila, a i do sada su se stalno preračunavale da li s postojećom cenom mogu preživeti ili ne. Novi Pravilnik im je samo razlog više da podignu cenu obuke, a bilo ih je i pre njega. Stalno se na sastancima priča o tome da li povećavati cenu obuke, i koliko, kao što se i građanima čine ustupci davanjem otplate na nekoliko rata. Sada je došlo do toga da je neizdrživo nastaviti obuku po starim cenama i novi cenovnici su neminovni – kaže Rašeta.


Vlada utvrđuje najnižu cenu, ali ne i najvišu

Zakonom o bezbednosti saobraćaja Srbije predviđeno je da Vlada Srbije propisuje najnižu cenu obuke. Ona je to uradila još 2012. godine. No, za razliku od minimalne cene obuke, ne postoji maksimalna pa je zapravo auto-školama ostavljena mogućnost da cene koriguju u skladu s tržišnim dešavanjima. Pošto su se tržišna kretanja za šest godina znatno izmenila, počev od cene goriva, plate instruktora obuke po satu, obaveznih poligona... odluka auto-škola da sada povećaju cene obuke za mnoge nije iznenađenje niti nešto što se nije dalo naslutiti.


Skreće pažnju i na to da cena obuke zavisi od broja zainteresovanih kandidata pa se događa da auto-škole u manjim gradovima, gde je kandidata manje, imaju više cene nego one u većim, u kojima je zainteresovanost znatno veća pa samim tim i rad i zarada bolji.

– U mojoj auto-školi u Apatinu cena obuke je bila viša nego u većim gradovima jer ima zainteresovanih kandidata, a troškovi su nam isti kao i kod svih drugih. Zbog toga je kod nas cena bila 1.200 dinara po času, dok je kod drugih bila 1.000.  Sada ću, najverovatnije, s obzirom na cenu goriva i nove troškove za poligon, s 1.200  podići na 1.500 dinara po času za obuku za B kategoriju. No, za obuku za traktor – jer takvih ima najviše – cena će biti i viša, pa pretpostavljam da će biti korigovana na 1.800 dinara po času jer nova pravila nalažu voznju pod opterećenjem, koja znači veću potrošnju goriva, kvačila – rekao je Rašeta.

LJ. Malešević

Piše:
Pošaljite komentar